29 446 läst ·
41 svar
29k läst
41 svar
Gräva ner kabel till garage
Vill man mata centralen till garaget via jordfelsbrytare så är alltså minsta godkända kabeldimension 4x6+6 eller? Får man nuförtiden sammankoppla en isolerad ledare med biledaren för att på det viset få upp arena på penledaren till 10kvadrat. Nu menar jag alltså ifall man har en 6kvadratskabel. Enligt en äldre utgåva av föreskrifterna som jag har så får man inte det. De nya har jag tyvärr inte att tillgå här hemma så vad det st¨år där vet jag inteelmont skrev:
Så skulle du ju kunna göra om det inte vore för trefas uttaget som du ska. Om du skippar det så kan du lägga ner en 3x2,5 och mata endast lite belysning och ett par 230V uttag. Säkra av matningen med 10A . Mata med en så klen kabel 1,5 är nog inte att föredra. Ska du ha både 380uttag och 230uttag plus lite belysning ska du inte fuska genom att dela isär allt i en dosa i garaget.Mago skrev:Så om jag har fattat det rätt så funkar PEX, FR-N1XV-U/R, 5G6 om den kopplas direkt efter mätaren, innan JFB och säkringar.
Vilken kabel krävs då om jag använder JFB och säkringar i befintligt skåp i villan?? Kanske får byta till en 3 polig säkring (heter det så) också då?? Då sätter jag ingen normkapsling i garaget utan bara en lämplig kopplingsdosa för ändamålet.
I detta fall borde det räcka med en mindre kabel (Kanske tom 5G1,5, då det inte är grövre inne i huset (Också billigare)), samt att jag slipper att inköpa säkringar, JFB och normkapsling till garage.
Jag är ute efter den billigaste lösningen...
Ska du enbart ha ett 380V uttag i garaget kan du köra 5G2,5 och köra på säkringar och JFB i huset.
Men ska du ha belysning okså ska du köra en 4G6+6 och sätta en central och gå in före JFB.
Har sett alltför många hemmakopplingar genom att köra en matarkabel o sen sätta en kopplingsdosa o grena ut i .
Har även sett hur det ser ut äfteråt när det gått fel.
Men ska du ha belysning okså ska du köra en 4G6+6 och sätta en central och gå in före JFB.
Har sett alltför många hemmakopplingar genom att köra en matarkabel o sen sätta en kopplingsdosa o grena ut i .
Visst borde man kunna dra en 5g2,5 till trefasuttag + en 3g1,5 till belysning + några 230V uttag, allt från husets central = 3 +1 säkring ...?DjAlbert skrev:Ska du enbart ha ett 380V uttag i garaget kan du köra 5G2,5 och köra på säkringar och JFB i huset.
Så då skulle denna vara möjlig nu?? (Om alla är överens??)
EKKJ 4x6+6 mm2 http://www.elbutik.se/product.html?product_id=42702&search_page=
kostar 46 kr/m.
Om jag har förståt det rätt, så kopplar man 3 ledare på resp. fas, samt kopplar ihop 2 ledare för PEN (som sedan delas till Skyddjord och nolla i ny central i garaget??)
Vad betyder pluset igentligen?? Är det en 4 ledad kabel med en grov mantel, eller är den 5 ledad??
EKKJ 4x6+6 mm2 http://www.elbutik.se/product.html?product_id=42702&search_page=
kostar 46 kr/m.
Om jag har förståt det rätt, så kopplar man 3 ledare på resp. fas, samt kopplar ihop 2 ledare för PEN (som sedan delas till Skyddjord och nolla i ny central i garaget??)
Vad betyder pluset igentligen?? Är det en 4 ledad kabel med en grov mantel, eller är den 5 ledad??
Jag tror elbutik har ganska konkurrenskraftigt pris. Om du förskottsbetalar med kreditkort och väljer postfrakt så blir det inte så höga sidoavgifter heller.Mago skrev:
Glöm inte heller att på Biltema och liknande ställen måste du köpa de paketerade längderna, vilekt kan betyda många meter med spill för dig.
Bauhaus i Uppsala åtminstånde har en hel del kablar på lösmeter.
+6 betyder "skärmen".
Slutligen en fråga till de riktiga elektrikerna:
Om man snackar om EKKJ vs FR-N1XV-U/-R, vilken tycker ni är att föredra, om vi helt bortser från priset. Är den ena mer säker eller lättarbetad eller ..., än den andra ?
Måste in och "besserwisser" kommentera. 
Kan inte alla försöka använda rätt volt-värden på de uttag som avses...... De flesta förstår nog, men varför använda fel värden när det är lika lätt att skriva det rätta med en gång.
I sverige har vi numera 230 V på enfas uttagen och 400 V på 3-fas uttagen, allt annat är fel
Kan inte alla försöka använda rätt volt-värden på de uttag som avses...... De flesta förstår nog, men varför använda fel värden när det är lika lätt att skriva det rätta med en gång.
I sverige har vi numera 230 V på enfas uttagen och 400 V på 3-fas uttagen, allt annat är fel
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nu är jag bara fuskelektriker EKKJ har både mantel och ledarisolering av PVC, PVC är hygroskopiskt dvs det släpper igenom vatten och det finns risk att skärmen, PEN ledaren i kabeln ärgar sönder och då står man där med 0-230 V på skyddsjord.Mikael_L skrev:
SE-N1XV. m fl har åtminstone ledarisoleringen av polyeten som inte släpper in vatten. Polyeten är inte kul att jobba med men skyddsjorden hänger med iaf. SE-N1XV har dessutom ingen skärm utan det är diskreta ledare, PEN är inte särbehandlad utan utmärker sig bara med sin färg.
Prototypen
Min erfarenhet är att N1XV är mer ömtålig. Har haft ett gäng kabelfel i de grövre dim (50-240mm2), då med aluminiumledare. Vid en fuktläcka genom isoleringen tar det inte länge förrän man har en påse oxiderat aluminium istället för en ledare. Och så är det ett helsike ibland att söka fram ett kabelfel på en helt bruten ledare.
Dock tycker jag att den är smidig att jobba med,speciellt jämfört med N1XE, men EKKJ känns lite mer rejäl. Bara mina erfarenheter. Kan tillägga att N1XV med koppar (10mm2)har jag inte haft några bekymmer med ännu.
Dock tycker jag att den är smidig att jobba med,speciellt jämfört med N1XE, men EKKJ känns lite mer rejäl. Bara mina erfarenheter. Kan tillägga att N1XV med koppar (10mm2)har jag inte haft några bekymmer med ännu.
240mm2. Det är stort. Vad blir säkringsstorleken på den?Floppman skrev:Min erfarenhet är att N1XV är mer ömtålig. Har haft ett gäng kabelfel i de grövre dim (50-240mm2), då med aluminiumledare. Vid en fuktläcka genom isoleringen tar det inte länge förrän man har en påse oxiderat aluminium istället för en ledare. Och så är det ett helsike ibland att söka fram ett kabelfel på en helt bruten ledare.
Osäker på vad max är, är inte den som räknar på det, men beror ju på längd mm. Har sett uppåt 400A per kabel. De "större" konsumenterna matas ofta med dubbla 240, om de nu inte köper 10kV direkt. Det är ju dock alu vi pratar om nu, kräver nästan dubbla arean järfört med koppar för samma säkring.
Finns de här på forumet som är duktiga på dimensionering.
Finns de här på forumet som är duktiga på dimensionering.
Vad är det nu de säger?
Stora killar, stora kablar...
De kan inte vara helt lätta att arbeta med de där.
Stora killar, stora kablar...
De kan inte vara helt lätta att arbeta med de där.
Min rekomendation är att om du har möjlighet att få markrören billigt så lägg ner minst 2 st till garaget så att du har
möjlighet att vid ett senare tillfälle dra i data,tele eller möjligtvis belysningsstyrning från huset. Angående avslut så behöver man inte dra in röret men det är att föredra. samt rekomenderar jag separat central med jfb för att kunna utöka vid senare tillfälle med tex motorvärmaruttag eller liknande. EKKJ är en utmärkt kabel.
möjlighet att vid ett senare tillfälle dra i data,tele eller möjligtvis belysningsstyrning från huset. Angående avslut så behöver man inte dra in röret men det är att föredra. samt rekomenderar jag separat central med jfb för att kunna utöka vid senare tillfälle med tex motorvärmaruttag eller liknande. EKKJ är en utmärkt kabel.