2 957 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Gräva ner kabel direkt för elförsörjning
Hej
I båda nedanstående fall tänker jag använda FXQJ-EMC PURE 3X6 FR/6:
1. Jag tänker dra el från bostadshuset till en mindre friggebod för försörjning av belysning, två extra uttag samt förlänga till vattenpump. Avstånd cirka 15-20 m.
2. Jag tänker även dra kabel för försörjning till belysningsstolpe samt två extra uttag. Avstånd cirka 40 m.
1 + 2 grävs ner direkt i gräsmatta med cirka 40 - 45 cm djup.
Vidare tänker jag dra in dem var för sig in i huset och koppla dem till en jordfelsbrytare med kapsling, 4-pol, 40A 30mA och avsluta i ett uttag inne i huset.
Skulle detta fungera?
Jag kan inhandla och förbereda det mesta men själva installationen får en elektriker göra.
Tacksam för svar!
I båda nedanstående fall tänker jag använda FXQJ-EMC PURE 3X6 FR/6:
1. Jag tänker dra el från bostadshuset till en mindre friggebod för försörjning av belysning, två extra uttag samt förlänga till vattenpump. Avstånd cirka 15-20 m.
2. Jag tänker även dra kabel för försörjning till belysningsstolpe samt två extra uttag. Avstånd cirka 40 m.
1 + 2 grävs ner direkt i gräsmatta med cirka 40 - 45 cm djup.
Vidare tänker jag dra in dem var för sig in i huset och koppla dem till en jordfelsbrytare med kapsling, 4-pol, 40A 30mA och avsluta i ett uttag inne i huset.
Skulle detta fungera?
Jag kan inhandla och förbereda det mesta men själva installationen får en elektriker göra.
Tacksam för svar!
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Kabeln ifråga vet jag inte så mycket om, men den verkar vara lite overkill med emc skärmad kabel? Den är ju speciellt avsedd där man behöver störningsskydd i industrin. Den är gissningsvis rätt svår att arbeta med.
Tänker du ha en central i boden?
Hur tänker du på styrning av belysningsstolpe?
Vad menar du med "avsluta i ett uttag inne i huset"?
Tänker du ha en central i boden?
Hur tänker du på styrning av belysningsstolpe?
Vad menar du med "avsluta i ett uttag inne i huset"?
Hej
Tänker nog inte ha en central i boden.
Belysningsstolpen ska tändas från huset.
Jag är osäker på hur det hela ska avslutas inne i huset. Jag är helt novis på detta område men har läst mig till lite olika delar av det jag skrivit. Bl.a. rådet avseende kabel. Det kan vara bra att dra för lite mera kraft eftersom man inte vet om det ska kopplas till mera och man har ju inte lust att gräva upp en gång till när man väl har lagt ner kabeln i jorden och lagt igen.
Håkan
Tänker nog inte ha en central i boden.
Belysningsstolpen ska tändas från huset.
Jag är osäker på hur det hela ska avslutas inne i huset. Jag är helt novis på detta område men har läst mig till lite olika delar av det jag skrivit. Bl.a. rådet avseende kabel. Det kan vara bra att dra för lite mera kraft eftersom man inte vet om det ska kopplas till mera och man har ju inte lust att gräva upp en gång till när man väl har lagt ner kabeln i jorden och lagt igen.
Håkan
Varför har du fått just den kabeln rekommenderad? Den är som hempularen säger extrem overkill om du inte gör någon form av industriinstallation.
Använd EKKJ eller N1XV i första hand, det är standardkablar för ändamålet.
Bägge dessa ligger runt 50 kr/m i dimensionen 6 kvmm. En PEN-ledare får inte vara 6 kvmm så om du vill ha det ska du gå upp till 4G10 (eller 3G10+10 för EKKJ). Eftersom du själv säger att du inte har så bra koll kanske du ska låta elektrikern välja kabel?
Använd EKKJ eller N1XV i första hand, det är standardkablar för ändamålet.
Bägge dessa ligger runt 50 kr/m i dimensionen 6 kvmm. En PEN-ledare får inte vara 6 kvmm så om du vill ha det ska du gå upp till 4G10 (eller 3G10+10 för EKKJ). Eftersom du själv säger att du inte har så bra koll kanske du ska låta elektrikern välja kabel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 180 inlägg
Det märks att gräset börjar växa för nu börjar säsongens vanligaste fråga dyka upp. Vi har redan 5-10 trådar denna vår om kabel till uthus, och kanske några hundra totalt på forumet. Så några korta punkter bara:
1. En ledning ska dimensioneras. Där behövs uppgifter om
- önskad belastning (mäts i ampere (per fas) eller watt (med uppgift om enfas/trefas), den mäts inte i "belysning" eller "uttag".
- längd på kabeln
- förimpedans i matande punkt, mät med vattenkokarmetoden, eller om det handlar om mätarskåpet, fråga nätägaren
- om enfas eller trefas önskas
- om det är en gruppledning eller huvudledning.
Sedan kan man räkna mha av eldim.
Svaret ger minsta area på ledningen, och om man behöver eller kan undvika en extra avsäkring i matande punkt.
2. Matande punkt behöver beaktas. Man smyger inte in en 4G10 i en gammal elcentral hur som helst. Det ska finnas plats för en säker anslutning. Frågan beror också på om det behövs avsäkring, om det ska vara en huvudledning eller gruppledning, och om det är lämpligt att ledningen ligger under elcentralens JFB etc.
3. Huvudledning eller gruppledning handlar både om slag av belastning och om olägenheten av att ledningen skyddas i sin matande ände. Handlar det t.ex om ett attefall eller uthus med olika slags belastningar (olika slags säkring och blandad enfas/trefas) så bör det vara en huvudledning och en (liten) elcentral i boden. En gruppledning bör mata enfasuttag och belysning och mindre fast anslutna enfasmaskiner. Om trefas kommer inte i bilden så kan det vara en gruppledning om det bara är trefasuttag (ev med inbyggt enfasuttag). Vid blandningar bör det vara en liten central med i spelet.
4. Lämpligt och vanliga kablar för mark är N1XV, EKKJ, RV-K (ACEFLEX). Se upp för N1XE som inte får förläggas inomhus onödigt lång sträcka. För huvudledningar och TN-C ska en PEN-ledaren ha minsta area 10 mm², så välj i första hand TN-S ledningar, dvs tre ledare för enfas, fyra ledare för tvåfas och fem ledare för trefas. I trädgårdar ska djupet vara minst 35 cm, gärna 50-60 cm, speciellt där fordon kör. Kabelskyddsrör är en fördel ifall man behöver byta kabel. Om det är gult fungerar det också som markering, annars ska ett markeringsband läggas 10 cm ovanför kabeln.
5. En elfirma får inte koppla in en kabel som man själv förlagt. Allt arbete utom att gräva diket kräver behörighet. Vill man inte löpa linan fullt ut själv (och gå emot lagen) så gäller att kontakta en elfirma i förväg. Men de måste inte på något sätt gå med på planer om att man själv gör en viss del av jobbet, så mössan i handen!
1. En ledning ska dimensioneras. Där behövs uppgifter om
- önskad belastning (mäts i ampere (per fas) eller watt (med uppgift om enfas/trefas), den mäts inte i "belysning" eller "uttag".
- längd på kabeln
- förimpedans i matande punkt, mät med vattenkokarmetoden, eller om det handlar om mätarskåpet, fråga nätägaren
- om enfas eller trefas önskas
- om det är en gruppledning eller huvudledning.
Sedan kan man räkna mha av eldim.
Svaret ger minsta area på ledningen, och om man behöver eller kan undvika en extra avsäkring i matande punkt.
2. Matande punkt behöver beaktas. Man smyger inte in en 4G10 i en gammal elcentral hur som helst. Det ska finnas plats för en säker anslutning. Frågan beror också på om det behövs avsäkring, om det ska vara en huvudledning eller gruppledning, och om det är lämpligt att ledningen ligger under elcentralens JFB etc.
3. Huvudledning eller gruppledning handlar både om slag av belastning och om olägenheten av att ledningen skyddas i sin matande ände. Handlar det t.ex om ett attefall eller uthus med olika slags belastningar (olika slags säkring och blandad enfas/trefas) så bör det vara en huvudledning och en (liten) elcentral i boden. En gruppledning bör mata enfasuttag och belysning och mindre fast anslutna enfasmaskiner. Om trefas kommer inte i bilden så kan det vara en gruppledning om det bara är trefasuttag (ev med inbyggt enfasuttag). Vid blandningar bör det vara en liten central med i spelet.
4. Lämpligt och vanliga kablar för mark är N1XV, EKKJ, RV-K (ACEFLEX). Se upp för N1XE som inte får förläggas inomhus onödigt lång sträcka. För huvudledningar och TN-C ska en PEN-ledaren ha minsta area 10 mm², så välj i första hand TN-S ledningar, dvs tre ledare för enfas, fyra ledare för tvåfas och fem ledare för trefas. I trädgårdar ska djupet vara minst 35 cm, gärna 50-60 cm, speciellt där fordon kör. Kabelskyddsrör är en fördel ifall man behöver byta kabel. Om det är gult fungerar det också som markering, annars ska ett markeringsband läggas 10 cm ovanför kabeln.
5. En elfirma får inte koppla in en kabel som man själv förlagt. Allt arbete utom att gräva diket kräver behörighet. Vill man inte löpa linan fullt ut själv (och gå emot lagen) så gäller att kontakta en elfirma i förväg. Men de måste inte på något sätt gå med på planer om att man själv gör en viss del av jobbet, så mössan i handen!
Vet inte om jag förstår rätt här, men det låter inte rätt. Man ansluter inte en markkabel i ett uttag. De ska anslutas fast i en kapsling, t.ex en elcentral.P PHWelin skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Cat6 kabel att gräva ner direkt i marken
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Gräva ner ethernet-kabel (utomhuskabel) utan rör
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Ta bort, gräva ner Kabel-TV-stolpe
Grund & Markarbeten -
Gräva ner elkabel med avlopp
El -
Hur djupt gräva ner elkabel (huvudledning från mätarskåp)?
El
