Hej! Jag har köpt ett spabad (Viskan Trollö) och min plan är att placera det i anslutning till befintligt uterum på vår uppfart.
Jag har läst på hur man ska gå tillväga för placering på mark (markduk, makdam, padda, XPS 10 cm osv.)
Nu när jag grävt cirka 20-25 cm (hårt packat sten makadam) så har jag nått lera. Det märks nu när det regnat att vattnet står still och kommer rätt högt upp.
Jag vill undvika använda pump i framtiden och även behöva gräva mer för leda bort vatten.
Skulle det funka att bara gräva djupare till typ 50 cm. Det kommer ju även ligga en XPS skiva som lyfter badet ovanför markytan och tänker att tyngden av spabadet den kommer ju även säkert hålla den på plats även om det fylls med vatten och fryser till?
Eller tänker jag fel, tacksam för alla råd tips.
PS. Närmaste plats att leda bort vatten är 20 meter bort (uppfart).
Allt gott / Max
Jag har läst på hur man ska gå tillväga för placering på mark (markduk, makdam, padda, XPS 10 cm osv.)
Nu när jag grävt cirka 20-25 cm (hårt packat sten makadam) så har jag nått lera. Det märks nu när det regnat att vattnet står still och kommer rätt högt upp.
Jag vill undvika använda pump i framtiden och även behöva gräva mer för leda bort vatten.
Skulle det funka att bara gräva djupare till typ 50 cm. Det kommer ju även ligga en XPS skiva som lyfter badet ovanför markytan och tänker att tyngden av spabadet den kommer ju även säkert hålla den på plats även om det fylls med vatten och fryser till?
Allt gott / Max
Max1985 skrev:
Hej! Jag har köpt ett spabad (Viskan Trollö) och min plan är att placera det i anslutning till befintligt uterum på vår uppfart.
Allt gott / Max
Om du har en dräneringspunkt lägre än ditt djup så kan du ansluta passivt ett dräneringsflöde. Men om djupet är lägre så är det bara aktiv dränering som gäller. En pump som du kan sätta på timer 2 ggr per dag räcker oftast.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gräva dike för sättning av häck - smartast metod?
Häckar, Buskar & Träd -
Gräva kanal på strand för att ankra båt
Juridik -
Hur ska jag gräva ut för altanstomme vid gammal uteplats
Altan & Uteplats -
Gräva ut slänt för spabad, vad ha mellan mur och jord?
Grund & Markarbeten -
Gräva för spabad ovanför VA-ledningar?
Pool