18 144 läst ·
42 svar
18k läst
42 svar
Gräva en minikällare 3x3x3m i/under bef. hus. (Platta på mark) ?
Hur i hela friden får du in betongringarna i huset? Genom dörren? 
Edit: missade visst att läsa dina senaste inlägg. Borrning kan du nog göra själv. Kolla med GEA Welltech, de har handborrar och grundvattenrör som du kan sätta i för att kolla vatten. Borr går väl på 3-4 tusen visserligen men den kanske går att kränga vidare sen.
Edit: missade visst att läsa dina senaste inlägg. Borrning kan du nog göra själv. Kolla med GEA Welltech, de har handborrar och grundvattenrör som du kan sätta i för att kolla vatten. Borr går väl på 3-4 tusen visserligen men den kanske går att kränga vidare sen.
Redigerat:
Strunta i betongringarna! Blir bara bök och dyrt.
Tror mer på att gräva ner 1m eller vad som nu funkar. I med form och gjut innanför.
Gräv nedanför och flytta ner formen. Översta "ringen" behöver något så den inte åker ner när du gräver under.
Glöm inte bilder!
Tror mer på att gräva ner 1m eller vad som nu funkar. I med form och gjut innanför.
Gräv nedanför och flytta ner formen. Översta "ringen" behöver något så den inte åker ner när du gräver under.
Glöm inte bilder!
Medlem
· Stockholm
· 182 inlägg
Så här i vintertider så gör man nästan inte annat än att spånar renoveringsideér för sommaren.
Jag spånar mer och mer efter ideén att gjuta istället för att nyttja färdiga ringar.
Att snickra formar ser jag inte som ett problem, inte heller att gjuta.
En fördel är också att utrymmet blir rektangulärt.
Det blir så som jag ser det 3 gjutningar för väggarna, hela vägen runt med en höjd på 1m.
Alltså:
Etapp 1:
Provborra ett hål för att kolla grundvattennivå.
Etapp 2:
#Bort med befintligt golv.
#Bila bort befintlig platta.
#Gräv hål 3,5x3,5 m med ett djup av 1m (ca 1300 hinkar.. :|)
#Fäst isodrain mot väggen
#Fäst fiberduk mot isodrainen
#Bygg en fin struktur av armeringsjärn som även går ner en bit "marken".
#Fäst ögglor i armeringsjärnen högst upp ovan kant.
#Bygg en form.
#Gjut och vibra.
Etapp 3:
#Bort med formen.
#Spänn upp gjurningen i ögglorna.
#Gräv en meter till.
#Gör om enligt etapp 2, men gör formen lite djupare och högre satt den överlappar den förr gjutningen, detta för att kunna fylla enda upp.
Etapp 4:
#Gräv en meter till.
#Lägg stora sten i botten, samt komplettera med mindre sten.
#Lägg isodran i på golvet.
#Vik in fiberduken på golvet.
#Gör enligt etapp 2, men utan att armeringen sticks ner i marken.
#Gjut golvet.
Etapp 5:
#Bort med upphängningen och ögglorna.
#Regla upp väggarna, och inred enligt önskemål.
Synpunkter?
Bild:
GOTT NYTT ÅR!
Jag spånar mer och mer efter ideén att gjuta istället för att nyttja färdiga ringar.
Att snickra formar ser jag inte som ett problem, inte heller att gjuta.
En fördel är också att utrymmet blir rektangulärt.
Det blir så som jag ser det 3 gjutningar för väggarna, hela vägen runt med en höjd på 1m.
Alltså:
Etapp 1:
Provborra ett hål för att kolla grundvattennivå.
Etapp 2:
#Bort med befintligt golv.
#Bila bort befintlig platta.
#Gräv hål 3,5x3,5 m med ett djup av 1m (ca 1300 hinkar.. :|)
#Fäst isodrain mot väggen
#Fäst fiberduk mot isodrainen
#Bygg en fin struktur av armeringsjärn som även går ner en bit "marken".
#Fäst ögglor i armeringsjärnen högst upp ovan kant.
#Bygg en form.
#Gjut och vibra.
Etapp 3:
#Bort med formen.
#Spänn upp gjurningen i ögglorna.
#Gräv en meter till.
#Gör om enligt etapp 2, men gör formen lite djupare och högre satt den överlappar den förr gjutningen, detta för att kunna fylla enda upp.
Etapp 4:
#Gräv en meter till.
#Lägg stora sten i botten, samt komplettera med mindre sten.
#Lägg isodran i på golvet.
#Vik in fiberduken på golvet.
#Gör enligt etapp 2, men utan att armeringen sticks ner i marken.
#Gjut golvet.
Etapp 5:
#Bort med upphängningen och ögglorna.
#Regla upp väggarna, och inred enligt önskemål.
Synpunkter?
Bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GOTT NYTT ÅR!
Hej,
Tror nog att det blir enklare och går fortare att gräva ur allt på en gång. Jag är definitivt inte någon expert men att "gjuta på" väggarna neråt blir nog knöligt. Tror du måste gjuta en platta på mark och sedan väggarna efter det. Då har du kontroll på att isodrän och fiberduk sitter som den ska när du återfyller. Lycka till vad du än väljer, ett riktigt kul projekt att följa!
Tror nog att det blir enklare och går fortare att gräva ur allt på en gång. Jag är definitivt inte någon expert men att "gjuta på" väggarna neråt blir nog knöligt. Tror du måste gjuta en platta på mark och sedan väggarna efter det. Då har du kontroll på att isodrän och fiberduk sitter som den ska när du återfyller. Lycka till vad du än väljer, ett riktigt kul projekt att följa!
Medlem
· Stockholm
· 182 inlägg
Det blir lite krångligare att gräva i etapper.Tobbe_74 skrev:Hej,
Men å andra sidan måste man nog endå göra det, man kräver ju inte allt på en kväll.
Jag vet inte riktigt vem man skall vända sig till för att undersöka "marktrycket".
Om jag gräver allt på en gång så finns det egentligen inga säkerhetsmarginaler, jag vill inte bli begraven.
Cyklop och andningsrör vid grävning känns inte som ett alternativ.
Och innan jag gjuter sista väggarna längst ner, så kan jag givetvis gjuta golvet före, när jag sen gjuter sista väggarna så står dem på plattan i botten.
Med ideén att bara gräva 1 meter i taget så inbillar jag mig att det ses som ett säkert jobb, där marktrycket igentligen inte spelar nån roll, känns inte direkt som jag ens behöver nån som räknar på det.
Det jag oroar mig över är egentligen bara två saker.
Berg och vatten.
Men det tänkte jag kolla genom ett eller flera provborrhål.
När dem bygger dessa i england så bygger dem som en pool, så grundvattennivån spelar inte så stor roll, visst jag kan också leka med glasfiber, men känns betydligt krångligare och mer kostsamt.
Medlem
· Stockholm
· 182 inlägg
Edit: på min bild ovan och i beskrivningen så kastade jag om ordningen av fiberduk och isodrain, givetvis skall fiberduken ligga an mot marken och inte betongen/väggarna.
Jag skyller på all nyårschampange.
Jag skyller på all nyårschampange.
Självbyggare
· Täby
· 58 inlägg
Tja,
Hur går det med projektet?
Hur går det med projektet?
Gammal tråd, men jag gör ett inlägg ändå
Det borde ju vara exakt som att gräva en brunn, och det har jag gjort.
Precis som någon skrev så använder man betongringar, enklast (men kanske inte snabbast) är att gjuta dom på plats.Man lägger helt enkelt ut den första ringen, ren gräver man runt under tills den är i nivä med golvet, sen lägger man på nästa ring och fortsätter så tills man nått det djup man vill ha.
Fördelen med ringar gentemot en kvadrat är att konstruktionen blir mycket starkare.
Adam
Precis som någon skrev så använder man betongringar, enklast (men kanske inte snabbast) är att gjuta dom på plats.Man lägger helt enkelt ut den första ringen, ren gräver man runt under tills den är i nivä med golvet, sen lägger man på nästa ring och fortsätter så tills man nått det djup man vill ha.
Fördelen med ringar gentemot en kvadrat är att konstruktionen blir mycket starkare.
Adam
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Vatten då kan man ju göra en pumpbrunn med nivåvakt som pumpar bort ev vatten.
Har man platta på mark så borde man ju kunna borra i plattan i utkant av det blivande hålet och borra och påla så man får stöd för plattan.
Har krypgrund med 100cm fritt uppåt och är dåligt sugen på att bygga ett dryckeskällare jag med...
Har man platta på mark så borde man ju kunna borra i plattan i utkant av det blivande hålet och borra och påla så man får stöd för plattan.
Har krypgrund med 100cm fritt uppåt och är dåligt sugen på att bygga ett dryckeskällare jag med...