697 läst ·
4 svar
697 läst
4 svar
Gräva dike för sättning av häck - smartast metod?
Hej,
Har en tomt där jag planerar sätta häck i form av bland annat syren på en sträcka av totala 120 meter. Kommer ta det i sektioner över tid och vill helst slippa hyra grävmaskin etc då arbetet kommer ske lite då och med kort varsel.
Hur gräver man smartast diket? Jag tänker att man tar svålen med spade och sen jobbar sig neråt med motordriven jordborr i kombination med spade för minsta möjliga insats. Men den här metoden har jag kommit upp med i teorin. Nyfiken på vad som funkar i verkligheten 😀
Mvh,
Axel
Har en tomt där jag planerar sätta häck i form av bland annat syren på en sträcka av totala 120 meter. Kommer ta det i sektioner över tid och vill helst slippa hyra grävmaskin etc då arbetet kommer ske lite då och med kort varsel.
Hur gräver man smartast diket? Jag tänker att man tar svålen med spade och sen jobbar sig neråt med motordriven jordborr i kombination med spade för minsta möjliga insats. Men den här metoden har jag kommit upp med i teorin. Nyfiken på vad som funkar i verkligheten 😀
Mvh,
Axel
Allt beror väl på hur lätt det är att gräva dör du skall ha häcken, jag har försökt att gräva någon gång där det varit nästan som berg, fick slita som ett djur för att få loss material att gräva upp, och på andra ställen är det plättlätt....
Spade / skyffel, spett och korp så tror jag att man kommer långt.
Och vill man ha det lite kul samtidigt så finns det ju andra metoder.... 🤔🤔💣🧨😀😂😅
Möjligen att dina grannar inte tycker det är så bra.... 🤔🤔🤔
Spade / skyffel, spett och korp så tror jag att man kommer långt.
Och vill man ha det lite kul samtidigt så finns det ju andra metoder.... 🤔🤔💣🧨😀😂😅
Möjligen att dina grannar inte tycker det är så bra.... 🤔🤔🤔
Ska man handgräva gör man gropar för varje planta. Har man inte riktigt stora plantor går det ganska fort om det inte bara är sten. Är det sten kan det gå att hitta luckor för syren växer så länge det finns några små utrymmen för rötterna att ta sig ner.
Borrar du så kör du genom grässvålen så får du en blandad jord att återfylla och täcka med men du behöver inte så djupa gropar.
Ev ny jord som du kan behöva lägger du på ytan och täcker i sin tur med något nedbrytbart täckmatrrial.
Borrar du så kör du genom grässvålen så får du en blandad jord att återfylla och täcka med men du behöver inte så djupa gropar.
Ev ny jord som du kan behöva lägger du på ytan och täcker i sin tur med något nedbrytbart täckmatrrial.
Klicka här för att svara