Har under semestern fixat en del med tomten och bla. förberett för ny gräsmatta.
Jag beställde då via en kompis firma som kände en markentreprenör lite gräsmattejord och separatlass utav 0-16. han hade inte tid så han skicka en branschkollega och vi hade dialog över telefon och sms.
Löste sig bra på kort varsel och fick ut 2 lastbilar gräsmattejord och 3 st 0-16.
Dessa placerades på olika håll för att inte blanda ihop dem så klart.

Efter det förberedde vi ett tjockt lager på ca 10cm jord på den ytan vi skulle lägga gräsmattorna (smartgräs) alltså inte färdiggräsmatta utan rullar med frön.
Detta har jag sedan vattnat 2-3 ggr om dagen och de tog sig fint men vart efter dagarna gick så märkte jag de dök upp grus/småsten bland gräset. Det kändes som att de kom mer och mer för varje dag, så pass mycket att jag trodde barnen kastat gruset för att retas men så är inte fallet då jag kollat övervakningskamerorna plus att man ser att dessa ligger i vissa fall nere i jorden, alltså det är tydligt att det inte är något sabotage från någon. Jag tror att jag inte upptäckt det då jag vattnar hela tiden och jorden rinnar undan mer och mer för varje dag och exponerar stenarna, de är allt från litet grus upp till stenar på 50-60 mm i vissa fall, har även hittat ett par glas bitar jorden. När jag googlar så ser jag flera liknande fall där folk då fått mer "fin" fyllnadsmassa och inte riktig gräsmatte jord. Vad tycker ni?

Jag har smsat flera bilder och videos till markfirman men de har inte svarat, tänkte bestrida fakturan när den väl kommer också.
Men vad kan man göra nu? Är rädd att gräset inte kommer ta sig lika bra då de är massa stenar och så vit jag vet växer inte gräs på sten så de är omöjligt att gräset blir tjockt och fint nu. Känns otroligt tröttsamt efter 3 veckors bevattning.

• signal-2026-08-20-175310.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • signal-2026-08-20-181012.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Fortsätt vattna och se hur det utvecklar sig. Om du inte är nöjd nästa vår hade jag försökt få tag på någon lantbrukare som har riktigt fin matjord, så kan du lägga på ett nytt lager och göra om det värsta. När jag sådde mina 400 kvadrat köpte jag matjorden av en bonde och har för mig att jag betalade runt 200 kr/kubiken inklusive utkörning. Men jag bor ju på västkusten där bönderna kanske är lite vanligare än i Stockholm 😅 Lycka till!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fullt normalt för gräsmattejord, det är ju inte matjord du beställt.

• Haha
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
E Et1975 skrev:
Fullt normalt för gräsmattejord, det är ju inte matjord du beställt.
Om jag läser beskrivningen på nätet så är det tvärtom att gräsmattejord ska inte innehålla stenar utan blandat med sand och massa näring medans matjord kan innehålla lite smågrus

• Gilla
zwennebanan och 3 till
  • Laddar…
R RulleBulle skrev:
Om jag läser beskrivningen på nätet så är det tvärtom att gräsmattejord ska inte innehålla stenar utan blandat med sand och massa näring medans matjord kan innehålla lite smågrus
Ok, om det står i beskrivningen där du beställt att jorden inte ska innehålla stenar, så har du ju något att förhålla dig till.

Annars brukar stenar upp till 20–30 mm ingå i gräsmattejord. Det är alltså den smalaste sidan som räknas. Harpan fungerar ju så att du, med lite otur, i teorin kan få stenar som är 25 mm breda och 150 mm långa…

• Gilla
  • Haha
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
E Et1975 skrev:
Ok, om det står i beskrivningen där du beställt att jorden inte ska innehålla stenar, så har du ju något att förhålla dig till.

Annars brukar stenar upp till 20–30 mm ingå i gräsmattejord. Det är alltså den smalaste sidan som räknas. Harpan fungerar ju så att du, med lite otur, i teorin kan få stenar som är 25 mm breda och 150 mm långa…
Mycket möjligt.
Jag trodde att jag kanske beställt fel men när jag googlar så ser man tydligt på alla sidor man går in på att gräsmattejord inte ska innehålla varesig grus eller stenar i överhuvudtaget. Min misstanke är att jag fått matjord eller något annat istället.

https://sten.ncc.se/material/produkt/grasmattejord/

https://kitsrecycling.se/privat/produkt/grasmattejord-anlaggningsjord/

Här är några exempel tagna från en googling.

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns inga standarder på det sättet för jord. Man får beställa jord med specifikation genom att avtala med den man köper av om jordens specifika egenskaper. Ju högre krav desto dyrare jord.

Stenarna du har i jorden är makadam, alltså framställda krossprodukter. Jorden har väl blandats av schaktmassor från tomt kan man gissa.

Är stenarna ett problem? Nej, de kommer att komma upp de första månaderna och särskilt synas på våren efter första vintern. Sen sätter sig det hela och gräset växer upp. Du kommer inte att se eller tänka på dem om ett par år.

Den gräsmattejord jag har på tomten är säkert 50% sand, och så är de flesta blandningar här på västkusten. Detta då man oftast har lerig jord. Det ingår även en del smågrus då sanden ofta är återvunnen nuförtiden.

När det regnar eller bevattnas så rinner mullämnena bort och enbart sanden blir kvar.

• Gilla
Kvackatore
  • Laddar…
R RulleBulle skrev:
Mycket möjligt.
Jag trodde att jag kanske beställt fel men när jag googlar så ser man tydligt på alla sidor man går in på att gräsmattejord inte ska innehålla varesig grus eller stenar i överhuvudtaget. Min misstanke är att jag fått matjord eller något annat istället.

[länk]

[länk]

Här är några exempel tagna från en googling.
Har du läst innehållet på sidorna du länkar till?

Citat från din länk:

”Sammansättning
Sand, hygieniserad hästgödsel, fibermull, lera, kan innehålla mindre mängder bergkross/naturkross”

Övrigt
Då vi använder oss av naturliga produkter i produktionen av jorden kan mindre ojämnheter finnas. Eftersom jorden är framsiktad på 20mm kan enstaka stenar upp till 20mm finnas med i jorden.”

E Et1975 skrev:
Har du läst innehållet på sidorna du länkar till?

Citat från din länk:

”Sammansättning
Sand, hygieniserad hästgödsel, fibermull, lera, kan innehålla mindre mängder bergkross/naturkross”

Övrigt
Då vi använder oss av naturliga produkter i produktionen av jorden kan mindre ojämnheter finnas. Eftersom jorden är framsiktad på 20mm kan enstaka stenar upp till 20mm finnas med i jorden.”
Ok i ena sidan stod de så men inte i några andra jag hittat men sen 20 mm är inte 50-60mm..

R RulleBulle skrev:
Ok i ena sidan stod de så men inte i några andra jag hittat men sen 20 mm är inte 50-60mm..
Det är vanligt att det följer med lite material i skopa och lastbil från föregående produkt de lastat - om de inte är noga med att skaka ur.

Även AMA Anläggning 26 tillåter sten upp till 20mm i växtjord för gräs. Men då måste man ju avtalat om att AMA ska gälla, annars är det friare tolkning vad jorden ska innehålla…

20mm är som sagt mätt på den smala ledden, stenen kan vara 20mm smal och 100mm lång om du har otur…

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vad skriver de om produkten du beställt?

Där jag bor har vi t.ex. Nordanå Grusterminal (grus.nu)

Om deras Matgjord/gräsmattejord (finharpad för gräsmatteanläggning) skriver de uttryckligen att det kan innehåll sten, glas mm.

Saxat:

"Harpad jord är en återvinningsprodukt utan tillsatser av gödsel, gödning eller andra substanser.
Efter sortering förekommer stenar som finns naturligt i alla jordar i Skåne. Vi använder en maskbredd om 10mm i sorteringen och därför kan det förekomma stenar som mäter 8-9 mm på minsta hållet i den färdiga produkten. Stenar som är avlånga i formen kan därför mäta 8mm på ett håll medan de kan vara betydligt större på andra hållet.
Tyvärr kan även plastbitar, bitar av krukor och i undantagsfall tyvärr även enstaka bitar av glas förekomma.
Vår leverantör av harpad matjord tar ibland emot material från gamla övervuxna trädgårdar därför kan det finnas t.ex skärvor från en glasburk som gått sönder på 80-talet bland alla dessa massor och det är otroligt svårt att se dessa oönskade saker i jorden som siktas/harpas.
Vi vill vara helt ärliga med detta faktum då vi ibland får frågor om detta från våra kunder.

En helt sten-fri jord är inte matjord utan då måste man använda sig av antingen kompostjord eller vår torv-fria dressjord.
En viktig anledning till att man siktar harpad matjord i storlekar mellan 10 och 20 mm är att man vill behålla den del som kallas humus.
Det är de komposterade växtdelar som förekommer naturligt i alla jordar. Om man siktar en för "fin" matjord, i millimeter mätt, så kvarstår endast silt och lera och jorden blir då mycket hård och kan inte lagra vatten och näring."

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag köper att det får förekomma en del kross och annat bös enl. "branschstandard" men även jag som lekman hade reagerat om det sett ut som på TS bilder. Det är inte lite kross på bilderna, det är mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.