Tjena,

Vi ska anlägga en gräsmatta vid nybyggt hus. Nu består tomten av fyllmassa som är rätt ojämn från tunga fordon. Det är också fullt med ogräs, stenar och tung lera där.

Så vi tänkte köra upp allt med jordfräs och sen jämna till för att kunna lägga dit bättre jord att så i. Min fråga är nu om man behöver padda/välta fyllmassan när den är utjämnad? Jag tänker att det kan sätta sig lite annars? Sen vet jag inte om det är något ur dränerings perspektiv man ska ta hänsyn till?

Tacksam för alla åsikter och erfarenheter :)

/niklas

Bra idé med att så gräs på hösten! Då gror det bra och tar sig inför nya året.
1. Rensa bort ogräset.
2. fyll på med rel grovt grus och blanda in det i översta 5cm. då ni har lerjord. Gräs vill inte ha det för blött om fötterna.!om det är för blött kanske ni ska dränera på blötaste ställen med enkel täckdike.
3. fyll på ca 3-5 cm bra matjord. pH drygt 6 och bra näring! Ev tillsätt gödsel. Se till att få en jordanalys av den jorden ni köper så ni inte får skräp. Marken ska slutta från huset och bort. Välta den med en enkel handragen gallervält. Hyr tex på nån hyrfirma. Eller trampa runt tätt tätt -ta hela familjen till hjälp :)

4. släng ut frön och kratta ner dom försiktigt.
5 Vänta och se! Ev kan ni behöva vattna beroende på höstens väder.
6 lycka till!

harry73
Gödsla när du sått med YaraMila ProMagna 11-15-18 rena gräskrutet.
Finns hos Granngården bl.a.

tjena, tack för alla bra svar! Det är liknande tips som jag läst på internet, förstår dock att dränering är en sak att tänka till om.

Jag kollade runt lite gällande jord och har hittat ett ställe nära oss. De rekomenderar något som heter anläggningsjord för gräsmattor och säger att man kan så rätt i det. Det innehåller 5% mull. Låter det shysst? Som jag förstår det är det lite sämmre kvalite än blomjord?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.