2 023 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Gräsklipparen bet i gräset
Detta handlar nog mer om el än om trädgård. Min fina elklippare Wolf-Garten m/96 (ärvd från far till son) skulle idag få jobba lite. Den varvade upp som vanligt men efter ett tag gick motorvarvet ner en bit och kraften minskade påtagligt. Sedan började det lukta svagt bränt. Jag plockade av kåpan och rensade undan några kilo med gräs- och moss-kladd. Den kåpan hade inte öppnats på denna sidan sekelskiftet.. Statorn var varm men inte het.
Jag misstänkte kondensatorn (16 mikrofarad) eftersom sådana ju kan åldras med tiden och sprintade till Elfa för att handla en ny (15 mikrofarad). Med den nya kondensatorn startar inte motorn alls, den säger bara klick och surrar. Med den gamla kondingen startar motorn men med ovannämnda symptom.
Kniven roterar med lätthet. Motorn är på 1200 W. Resistansen i lindningarna är 4, 4 och 8 ohm cirka.
Frågan är nu vad det är för fel? Eftersom man ska lära sig något varje dag har jag idag lärt mig vad driftskondensatorer är bra till, och att sådana tumregelmässigt ska vara 75 mikrofarad per kW motoreffekt. Är då inte 16 mikrofarad lite underdimensionerat? Hamnade jag på fel sida av pottkanten när jag köpte en på 15?
Jag misstänkte kondensatorn (16 mikrofarad) eftersom sådana ju kan åldras med tiden och sprintade till Elfa för att handla en ny (15 mikrofarad). Med den nya kondensatorn startar inte motorn alls, den säger bara klick och surrar. Med den gamla kondingen startar motorn men med ovannämnda symptom.
Kniven roterar med lätthet. Motorn är på 1200 W. Resistansen i lindningarna är 4, 4 och 8 ohm cirka.
Frågan är nu vad det är för fel? Eftersom man ska lära sig något varje dag har jag idag lärt mig vad driftskondensatorer är bra till, och att sådana tumregelmässigt ska vara 75 mikrofarad per kW motoreffekt. Är då inte 16 mikrofarad lite underdimensionerat? Hamnade jag på fel sida av pottkanten när jag köpte en på 15?
Det är när man kopplar 3-fasmotorer till 1-fas som man använder den tumregeln. Din gräsklipparmotor är en ren 1-fasmotor och har därför bara 2 lindningar, och därmed ett annat värde på kondingen. Kollat så att du verkligen har 230V fram till motorn vid belastning? Testat med ytterligare en konding? Annars tyder allt på att lindningarna är skadade, har man väl börjat känna lukten av bränd lindning är det oftast för sent.
230V verkar finnas fram till motorn då den går, och en ny konding har jag provat. Har också köpt en ny klippare, det funkade 
Är det emaljeringen på koppartråden i någon lindning som smälter i ett sådant här fall?
Är det emaljeringen på koppartråden i någon lindning som smälter i ett sådant här fall?
Ja, lacken som isolerar tråden tål inte hur höga temperaturer som helst.
Klicka här för att svara