5 778 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Gräsklippare med uppsamlare
Sida 1 av 2
Är på jakt efter en ny eller bättre begagnad gräsklippare. Ska byta ut min stiga villa då den inte funkar så bra på vår tomt. Har kollat på klippo cobra, viking 650 och någon honda. Men har svårt att bestämma mig. Verkar finnas för och nackdelar med alla.
Vill ha möjlighet att samla upp men även köra multiclipp/mulching.
Har inte kollat hur stor tomten är men det tar ca 1h 45min att klippa.
Vill ha möjlighet att samla upp men även köra multiclipp/mulching.
Har inte kollat hur stor tomten är men det tar ca 1h 45min att klippa.
Honda 476 blev testvinnare i senaste Gör Det Själv, Cobra S var dock inte långt efter.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Vill du även ha möjlighet till uppsamling kan du stryka Klippo. Jag är fortfarande otroligt nöjd med min Toro. 
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
De som köpt Klippo har refererat till de med Honda motor och de finns inte med uppsamlare.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Det gör det säkert. Jag har själv inget emot B&S, de har aldrig strulat för mig och enkla att skruva i.ThomasLindgren skrev:
Paddorna jag har kom med Kohler motorer, de går fantastiskt fint och har ett mycket smart luftreningssystem så en sådan skulle jag gärna ha på gräsklipparen.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Har inte heller sett det men kollade för skoj skull och de har tydligen just släppt liggande motorer i storlek för gräsklippare!ullberg skrev:
http://www.kohlerengines.com/onlinecatalog/serieslanding.htm?series=Courage XT
Åter till tråden skulle jag rekommendera en med aluchassie. De blir klart vridstyvare än plåt och rostar naturligtvis inte.
Många klagar över plasthjul men det ser inte jag som något problem. Har hittills inte behövt byta något plasthjul, inte ens på Partnern som var 5år.
Bakhjulsdrift ser jag som en klar fördel om den har ett system så den frikopplar hjulen när den inte driver. Framhjulsdrivna är kassa när samlaren börjar bli full och de med stel bakaxel som inte frikopplar hjulen är omöjliga att vrida runt. Stora bakhjul har jag inte förstått vad de skall vara bra för.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
58BBC med Kawamotor måste ha gett dig snigelspår på tangentbordet!LilleNo skrev:
Vilken pjäs och vilken tank! Coolt att den har 3vx att välja fart genom. Frikoppling av kniven så motorn går hela tiden hade jag gärna sett att min hade haft. Tycker det är irriterande att behöva starta den var gång man släpper styret även om jag har el-start på min.
Du anar inte hur rätt du har..
Själva frikoppling av kniv är väl ingen funktion jag personligen behöver (enkel tomt), men det du nämner vore ju skönt (sist löste jag det med en trasa knuten runt dödmansgreppet).
Själva frikoppling av kniv är väl ingen funktion jag personligen behöver (enkel tomt), men det du nämner vore ju skönt (sist löste jag det med en trasa knuten runt dödmansgreppet).
Honda är intressant , testvinnare här å där men är det någon som faktiskt äger en sån ?Såpass dyr att den kräver goda referenser ! Jag är intresserad av HRX-modellerna .