Hej,

Funderar på en ny gräsklippare och överväger en batteridriven. Någon som har någon att rekommendera?
Klippytan är ca 800m2 så värderar batteritid högt. Även "självdrift" är ett plus, men inget måste.

Tack på förhand!

Klent med svar här, men jag provar ändå återanvända denna tråd.

Behöver byta ut vår gamla Viking batteriklippare. Den har funkat bra men är nu närmare 10 år gammal och klipper lite väl smalt med sina 41 cm.
Jag har Makita i 18V-maskinparken, och där finns ju ett gäng modeller att välja på. Kanske finns det även andra märken som funkar med deras batterier och adapter?

Någon som har tips på lämpliga modeller och kanske till och med säsongsutförsäljningar nu när sommaren är över? Tomten är på 1800 m2 men det är mycket som försvinner till byggnader och odling. Uppskattar att ca 800 m2 ska klippas. Jag har klarat mig fint utan framdrift och prioriterar hellre att den är lättare då. Uppsamlare vill jag ha.

Tips?

Vi hade en Makita 2x18 43cm innan. Byttes ut mot en 2x18 + 2x18 (ett par åt gången) 53cm.

Skillnaden i klippyta är natt och dag. Investera i bredare än självgående smalare.

1000m2 tomt kan käka 4st 6ah batterier om gräset är högt. Håller man gräset trimmat kan man komma undan med 2st 6:or.

Batteriåtgången gör ingenting, för man har ju 14st 5or och 6or liggandes. 😀

Och 2st 12:or är på väg hem just för gräsklipparen.

Och det man klipper kan man använda som kompost direkt eftersom det inte är någon bensin eller olja i det klippta.

R ReMaxBerea skrev:
Vi hade en Makita 2x18 43cm innan. Byttes ut mot en 2x18 + 2x18 (ett par åt gången) 53cm.

Skillnaden i klippyta är natt och dag. Investera i bredare än självgående smalare.

1000m2 tomt kan käka 4st 6ah batterier om gräset är högt. Håller man gräset trimmat kan man komma undan med 2st 6:surprised:r.

Batteriåtgången gör ingenting, för man har ju 14st 5or och 6or liggandes. 😀

Och 2st 12:surprised:r är på väg hem just för gräsklipparen.

Och det man klipper kan man använda som kompost direkt eftersom det inte är någon bensin eller olja i det klippta.
Tack för svar! Är det alltså DLM530 du har då antar jag? Hittar ingen annan med 2x18V x2. Jag reagerade bara på vikten med den, 35-40kg! Det är ju som en 4-takts Klippo med motsvarande klippbredd. Är inte det ett problem?

Håller med om att batteritiden inte är något större problem utan just fördelen med att köpa en gräsklippare på samma system som man redan har en massa batterier. Och så laddas de ju så fort så man knappt hinner göra slut på nästa par innan de är klara.

I Ivenblixt skrev:
Är det alltså DLM530 du har då antar jag?
Ser ut att vara den ja. Finns med och utan självgående. Vi tog utan, för det är mer motion.

I Ivenblixt skrev:
Jag reagerade bara på vikten med den, 35-40kg! Det är ju som en 4-takts Klippo med motsvarande klippbredd. Är inte det ett problem?
Varför är det ett problem? Vill man justera klipphöjden kan man ställa in det med ett spak och rulla som vanligt istället för att hovra med hela gräsklipparen i handen. 😉

Batteridriven gräsklippare var ett solklart köp för oss, men vi har ingen jättegräsmatta. Och hade vi haft det hade vi säkert bara klippt en del av mattan och låtit naturen ta hand om resten.

R ReMaxBerea skrev:
Ser ut att vara den ja. Finns med och utan självgående. Vi tog utan, för det är mer motion.

Varför är det ett problem? Vill man justera klipphöjden kan man ställa in det med ett spak och rulla som vanligt istället för att hovra med hela gräsklipparen i handen. 😉

Batteridriven gräsklippare var ett solklart köp för oss, men vi har ingen jättegräsmatta. Och hade vi haft det hade vi säkert bara klippt en del av mattan och låtit naturen ta hand om resten.
Om man har kuperad tomt (vilket vi har till viss del) så blir det ju klart jobbigare om den är tung tänker jag.
Förstår inte riktigt det där med att justera klipphöjden. Det görs med en mekanisk spak? Hur gör man annars?

Ja jag kommer aldrig mer köpa bränsledrivet. Vår gamla Viking är som sagt snart 10 år och med tanke på hur bra en så tidig batterimaskin ändå funkat så förväntar jag mig att alla eventuella problem jag haft med den (om det finns några) ska vara åtgärdade.

I Ivenblixt skrev:
Om man har kuperad tomt (vilket vi har till viss del) så blir det ju klart jobbigare om den är tung tänker jag.
Äsch. Vi har inte en enda kvadratcentimer av tomten som är plan, men det är inte något problem för den som gillar lite extra motion.

Är man litta skruttig bör man kanske köpa självgående om man ändå har nära till batteriladdaren.

I Ivenblixt skrev:
Förstår inte riktigt det där med att justera klipphöjden. Det görs med en mekanisk spak? Hur gör man annars?
Det var ett försök till skämt. :)

Vikten har aldrig stört oss (varav en av oss är kvinna).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.