Grannes träd - min tomt

12k läst  57 svar

1. H
    Medlem Nivå 5
    Flera av min grannes träd växer in över min tomtgräns och innebär en olägenhet för mig då det faller ner massor av skräp. Känns lite extra surt att räfsa dagligen när jag inte har ett enda träd på min egen tomt.

Jag kommer givetvis att börja med att kontakta min granne och försöka komma fram till en lösning genom vänlig dialog, men skulle först vilja ha lite på fötterna om vad som gäller. Grannen bor inte själv i huset och jag vet att han är ointresserad av att lägga pengar eller tid på detta. Jag skrev till kommunen och frågade men fick inte mycket hjälp annat än att "det regleras i jordabalken"

Några funderingar jag har:
    • Kan jag begära att grannen tar ner de grenar som växer över till mig?
    • Vem bekostar i så fall detta och inom vilken tidsram kan jag begära att det utförs på?
    • Några träd växer till större delen över på min tomt så ett borttagande av ”överhänget” skulle innebära slutet för trädet.
    • I min kommun krävs marklov för att fälla träd. Vad händer om kommunen inte beviljar marklov på träd som i huvudsak växer över på min tomt?

2. E
    Medlem · Nivå 9
    Det finns en drös med trådar om detta ämne i forumet. Hänger grenar, rötter eller annat in på din tomt får du ta bort dessa. Först ska du ge grannen möjlighet att själv ta bort inträngande växtlighet.
    Kostnaden är mig veterligen inte reglerad, utan sågar du bort grenarna, får du själv ombesörja bortforslandet.

Man behöver väl inte fälla ett helt träd, när det är grenar som hänger in på tomten.

nissenhj gillar
  3. L
    Medlem · Nivå 17
    Det är ett problem med träd som hänger över annans tomt , blir en massa som kommer ner från det , om nu det trädet står så illa vid tomtgräns , det är inte största biten ,
    skalar du trädet jäms med staket så dör trädet , inget bra att göra så , blir otrevlig sämja ,
    bäst är att tala med grannen , skiter han i det ska du skriva till honom och förklara vad det gäller i detalj , under tiden som brev går runt får du kolla upp vad som är lagligt att göra

4. E
    Medlem · Nivå 9
    Jordbalken säger följande:

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

Det finns inget som som säger att det ska skickas brev, som "går runt".

Första paragrafen är också av intresse:
    1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.

5. L
    Medlem · Nivå 17
    Det är väl bra att det finns i jordabalken , det jag menar inte gå rakt på och såga , utan ta det den mjuka vägen först , om det inte hjälper så kommer nästa problem , trädet står på grannens mark , 60% hänger över , svårt att komma i topp , skaylift för det , bättre då om det går att fälla det in till grannen och han är med på det

6. H
    Medlem Nivå 5
    Tack. Skulle ändå vara bra att veta vad reglerna är så jag vet hur jag ska angripa honom :). Ingen av oss kan eller vill göra det själva utan vi får anlita någon - det är jag ganska säker på.

Skulle vara bra om jag kunde säga: "egentligen är det ditt ansvar att hålla träden i trim, men jag kan tänka mig att ombesörja det hela om vi delar på kostnaden"...eller något liknande.

Han är väldigt svår att få tag på dessutom, han hyr ut huset till folk som inte bryr sig. Tror inte han själv bryr sig heller, förutom om kostnadsbiten.

7. L
    Medlem · Nivå 17
    De som bor där har inga betänkligheter vad som finns eller är på tomten , mer än att skotta snö
    så dom kommer ut , så försök att få till det som du skriver , mjukaste vägen först , sen får du väl
    informera skriftligt och ha kopia , om att du tänker skala av allt jäms med staketet efter ett visst datum , det är lite noga med formalia när och om stormen kanske kommer

8. D
    Medlem Nivå 13
    Vet inte vad det är för träd, men även om inte det hänger några grenar över på din tomt så kommer det garanterat att blåsa in löv från omgivande träd till din tomt.
    Det går alltid att klippa med gräsklipparen så smulas löven sönder och går ner i gräsmattan.

nissenhj och LeGaard_SR gillar
  9. H
    Moderator · Nivå 25
    Rent formelt så kan du inte ställa några krav på din granne angående träden.

Vill du kapa bort grenar så får du göra det själv eller på egen bekostnad, efter att du först gett grannen rimlig tid att fixa det själv.

Men du kan inte kräva av grannen varken betalning eller hantering av det som du kapar ned.

nissenhj gillar
  10. H
    Medlem Nivå 5
    Hallelujah :) Nej, det hade inte varit något stort problem om det singlade ner några löv.

Utöver drivor av löv, ekollon, barr, smågrenar så faller det även ibland ner stora grenar från hög höjd. Mina barn, som till skillnad från flera av grannens döda träd är levande organismer, har en fotbollsplan under träden och riskerar att skadas.

Att du utan att veta någonting om mig drar slutsatsen att jag är en trädhatare som inte vill att det ska växa några träd någonstans förvånar mig mycket. Jag anser inte att jag gnäller bara för att jag vill veta vad som gäller juridiskt.

Enolf, JB_EB_EA, TowaTei och 22 till gillar
  11. J
    Medlem · Nivå 6
    Håller med....jag har exakt samma problem, roten till trädet står 80% på grannens tomt, resten på min.
    Säkert 90% av grenverket och stammen viker över till min tomt, och det är precis framför min carport. Det är dessutom ett stort körsbärsträd, vilket innebär att alla körsbär faller ner på min uppfart, vilket i sin tur innebär att jag inte kan ha bilen där när dom faller, och uppfarten blir kladdig av alla körsbär. Och nej, det går inte att plocka alla körsbär, pga att trädet är för högt.
    Och vi får nog kratta ca 20st sopsäckar löv varje höst.
    Det trädet åker ner innan nästa vår.....av mig eller av grannen. Men eftersom grannen är den snålaste människan som finns så blir det nog av mig! :)

12. E
    Medlem · Nivå 9
    Jag driver tesen att många människor är paniskt rädda för att beskära ett träd, kapa grenar eller fälla ett träd, detta pga av bilden av trädfällning av Amazonas regnskogar.
    Träd inom bebyggt område måste hållas efter, annars så står man där en vacker dag med ett förvuxet träd som tränger in på granntomten, skräpar ner och rötter som tränger upp ur asfalten.

13. harry73
    Allvetare · Nivå 16
    Allt har redan sagts, men jag försöker med :)

Grenar och rötter som hänger över din tomt OCH som skapar olägenhet för dig, får du ta bort. Det får du även göra om det skulle skada trädet och trädet dör av det. Men om trädet kan ta skada av åtgärden, då ska grannen få möjlighet att göra det själv, så att trädet skadas så lite som möjligt.

Nu finns det en möjlighet att grannen anser att rötter och grenar inte är en olägenhet för dig, och har han rätt får du inte kapa dom.
    Jag har t ex en tomtgräns som går genom en skog, och jag får inte för sakens skull börja kapa grenar och rötter på gränsen.

En annan sak är att jordabalken bara nämner grenar och rötter och inte stammar. Vad det har för konsekvenser är lite otydligt och det finns många diskussioner om det på byggahus.

För att vara på den säkra sida kan du kommunicera med grannen att du planerar att kapa överhängande grenar, och att det för de träd där stammen går över tomtgränsen kommer att innebära att de dör. Du kan här erbjuda att ta bort dessa träd helt och hållet, alltså också delen som står på hans tomt. Du planerar att göra detta i slutet av vintern (typ mars) och kommer att ta hand om avfallet. Vill han göra det själv eller vill han att du tar bort hela träd eller vill han behålla veden får han höra av sig innan dess.

Hör grannen inte av sig, får du ta bort allt på din sida av tomtgränsen (men inte hans) i mars. Hör han av sig, får ni göra det i samförstånd.
    Jordabalken skriver ingenting om kostnadsfördelning, så du betalar dina kostnader och grannen betalar sina kostnader.
    Och att du betalar själv är rimligt eftersom du drar nytta av åtgärden och vill ha den

rolflidvall gillar
  14. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Driver du med TS eller är du alltid av uppfattningen att man ska låta grannarna sprida ut sig över ens egendom och alltid vika sig för att inte skapa osämja? Och varför förutsätter du att TS har mycket större tomt än grannen och därför borde kunna bjuda på detta?

15. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Du kan säga så, och hoppas att det går vägen, men som andra sagt kan du tyvärr inte kräva någon ersättning. Det finns vissa domar som kan tyda på att det kan vara olagligt att ta bort så mycket att trädet dör, så beroende på vilken sorts träd det är kan det ju vara några av dem som du inte får ta bort.

Men tex lönn, asp och pil kan du kapa hur mycket du vill av utan att de dör, det ger nya skott och även rotskott även om du kapar hela kronan i tomtgräns.

Viktigast är som sagt att du enligt lagens krav ger grannen förvarning och någon sorts skälig tid att åtgärda själv.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: