30 753 läst ·
57 svar
31k läst
57 svar
Grannes träd - min tomt
Men just löv som blåses över tomtgränsen är en del av naturen på samma sätt att en hög berg bredvid huset skuggar solen eller en träsk bredvid huset skapar myggproblem.S sventa46 skrev:
Ts måstte fokusera på den olägenhet som de grenar som hänger över hans tomt genererar.
Men troligtvis säger grannen inte emot när ts berättar att han tar bort grenar.
Blir det en för hård beskärning får han fråga kommunen om marklov först och även betala denna kostnaden själv.
TS har faktiskt en förhandlingsposition som jag inte tycker uppmärksammats.
TS kan förbinda sig att odla igen sin tomt så grannen slipper skrikiga ungar som spelar fotboll. I gengäld kan grannen ta bort träden så att TS slipper löven.
TS kan förbinda sig att odla igen sin tomt så grannen slipper skrikiga ungar som spelar fotboll. I gengäld kan grannen ta bort träden så att TS slipper löven.
Ja, jo kanske.
Det är ju bättre att diskutera direkt med berörda om man upplever ett subjektivt problem. Men det är förstås speciellt när man har en granne som är svår att bygga en relation med och komma överens om saker när den inte är på plats och bor där, utan bara är fastighetsägare och uthyrare. Blir antagligen inte samma intresse och möjlighet att lösa saker då.
Det är ju bättre att diskutera direkt med berörda om man upplever ett subjektivt problem. Men det är förstås speciellt när man har en granne som är svår att bygga en relation med och komma överens om saker när den inte är på plats och bor där, utan bara är fastighetsägare och uthyrare. Blir antagligen inte samma intresse och möjlighet att lösa saker då.
Men TS och grannen hade inga problem. I alla fall skrev TS inget om det.
Han trodde bara att grannen inte brydde sig om trädunderhåll och att han var för snål för att betala det.
Nu har TS fått tydliga svar av oss att grannen inte behöver underhålla sina träd men att ts får göra det på sin sida av tomtgränsen + att grannen inte behöver betala för åtgärdar som ts gör. Ts behöver däremot inte heller betala för åtgärdar som grannen gör.
TS största problem var att han trodde att han kunde ställa större krav på grannen än han kan. Nu vet han hur det ligger till, så problemet borde vara löst.
Han trodde bara att grannen inte brydde sig om trädunderhåll och att han var för snål för att betala det.
Nu har TS fått tydliga svar av oss att grannen inte behöver underhålla sina träd men att ts får göra det på sin sida av tomtgränsen + att grannen inte behöver betala för åtgärdar som ts gör. Ts behöver däremot inte heller betala för åtgärdar som grannen gör.
TS största problem var att han trodde att han kunde ställa större krav på grannen än han kan. Nu vet han hur det ligger till, så problemet borde vara löst.
TS skriver i första inlägget:
"Grannen bor inte själv i huset och jag vet att han är ointresserad av att lägga pengar eller tid på detta."
Jag menade inte att de är sura på varandra, bara att den ena inte bor där och då träffas man ju inte spontant och kan prata väder och vind och bygga någon sorts relation eller diskutera eventuella behov och problem.
"Grannen bor inte själv i huset och jag vet att han är ointresserad av att lägga pengar eller tid på detta."
Jag menade inte att de är sura på varandra, bara att den ena inte bor där och då träffas man ju inte spontant och kan prata väder och vind och bygga någon sorts relation eller diskutera eventuella behov och problem.
Oväntad utveckling på tråden. Hade inte väntat mig att vilt främmande människor drar slutsatser kring min moral och mod mm grundat på att jag var fundersam kring vad som gäller juridiskt ang. min grannes träd som växer över på min tomt 
Jag är väldigt tacksam för alla informativa svar som jag fått från er andra. Tack!
Jag är väldigt tacksam för alla informativa svar som jag fått från er andra. Tack!
Inte alls oväntad vändning på trådenH Hantlangaren skrev:Oväntad utveckling på tråden. Hade inte väntat mig att vilt främmande människor drar slutsatser kring min moral och mod mm grundat på att jag var fundersam kring vad som gäller juridiskt ang. min grannes träd som växer över på min tomt
Jag är väldigt tacksam för alla informativa svar som jag fått från er andra. Tack!
Vänta lite till så kommer det bli en vändning!
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Har du pratat med grannen ?
Föreslå att du på din bekostnad tar bort träden, vad säger han då ?
Du kan enligt lag inte kräva att han skall ta bort några träd, däremot kan du erbjuda dig att kostnadsfritt beskära eller ta bort dem åt honom. Poängtera att detta innebär mindre jobb för honom i framtiden.
De delar av träden som sticker in på din tomt, kan du be honom att ta bort. Har han inte gjort detta inom skälig tid (svårdefinierad tid troligen 3-4 vdckor), så kan du enligt lag själv göra detta. Dock på din egen bekostnad.
Om någon gren utgör omedelbar fara, så kan du ta bort denna omedelbart. Föreslår dock att du dokumenterar detta med en bild och sedan meddelar ägaren.
Föreslå att du på din bekostnad tar bort träden, vad säger han då ?
Du kan enligt lag inte kräva att han skall ta bort några träd, däremot kan du erbjuda dig att kostnadsfritt beskära eller ta bort dem åt honom. Poängtera att detta innebär mindre jobb för honom i framtiden.
De delar av träden som sticker in på din tomt, kan du be honom att ta bort. Har han inte gjort detta inom skälig tid (svårdefinierad tid troligen 3-4 vdckor), så kan du enligt lag själv göra detta. Dock på din egen bekostnad.
Om någon gren utgör omedelbar fara, så kan du ta bort denna omedelbart. Föreslår dock att du dokumenterar detta med en bild och sedan meddelar ägaren.
Att ge grannen tid att utföra åtgärden själv syftar inte bara på att grannen behöver hitta en tid som passar honom bäst, men även en tid som passar trädet bäst. Så på våren får man ge grannen lite mer tid än på hösten, men se att det k värsta fall är ett år (om trädet bara kan beskäras en gång per år)C claesborjesson skrev:
Tre eller fyra månader borde oftast räcka. Tre eller fyra veckor är i de kortaste läge