6 832 läst ·
38 svar
7k läst
38 svar
Grannes plank är på min tomt.
Finns ingen anledning till att han skall få "stjäla" en bit av din tomt. Anmäl honom!! eller säg "om han inte flyttar sitt staket så blir du tvungen att göra en anmälan till kommunen och då kommer de troligtvis att upptäcka att hans staket är för högt" eller något liknande.
Pratade med grannen häromdagen.
Han var benhård från början och det var ganska många hårda ord, men ju längre vi diskuterade/argumenterade ju mer backade han.
Slutligen så känndes det som om han gav upp helt, och frågade mig om hur vi kan lösa problemet gemensamt.
Så nu kan vi förhoppningsvis komma fram till en lösning som bägge parter kan acceptera.
Hela planket sitter snett i förhållande till gränslinjen.
Början på planket är till 30% längd gott och väl inne på hans egen sida, medan slutet på planket är 0,9m inne på vår tomt.
Så vi kan ju inte kräva att han skall flytta den del av planket som redan står på hans egen mark.
Det får väl bli någon form av trappsteg mitt på , där man rätar upp plaket efter tomtgränsen.
Planket kommer väl inte att vinna något skönhetspris men om man planterar nån större buske vid trappsteget så borde man kunna trolla bort vinkelfelet.
Han var benhård från början och det var ganska många hårda ord, men ju längre vi diskuterade/argumenterade ju mer backade han.
Slutligen så känndes det som om han gav upp helt, och frågade mig om hur vi kan lösa problemet gemensamt.
Så nu kan vi förhoppningsvis komma fram till en lösning som bägge parter kan acceptera.
Hela planket sitter snett i förhållande till gränslinjen.
Början på planket är till 30% längd gott och väl inne på hans egen sida, medan slutet på planket är 0,9m inne på vår tomt.
Så vi kan ju inte kräva att han skall flytta den del av planket som redan står på hans egen mark.
Det får väl bli någon form av trappsteg mitt på , där man rätar upp plaket efter tomtgränsen.
Planket kommer väl inte att vinna något skönhetspris men om man planterar nån större buske vid trappsteget så borde man kunna trolla bort vinkelfelet.
Skönt. Hoppas det löser sig.
Men finns det inte redan nedslagna rör i marken?
Måste ju finnas eftersom fastigheten precis delats.
Måste ju finnas eftersom fastigheten precis delats.
Jag har endast ett rör i mark i ett hörn.
Fastighetsföretaget som sålde marken var så snåla att de speciellt beställde en styckning UTAN rör i mark.
Det var det besked jag fick av kommunens handläggare, tomten kostade över 2 milj och ett par rör några tusenlappar.
Hade även fått ett muntligt löfte om att tomten var vår för 1,7 milj, men när fastighetsföretaget märkte intresset för tomten så gällde plötsligt inte det muntliga avtalet längre!
Min granne bryr sig inte om att söka efter några rör eller markeringar.
När jag pratar med honom så han har själv betämt var han tycker att gränsen går.
Efter t.ex ett gammalt staket, sedan hjälper det inte att jag påpekar att staketet inte automatiskt är detsamma som tomtgränsen.
"Jag har inte köpt någon tomt utanför staketet" är hans kommentar"
Det är svårt att diskutera med någon som inte vill lyssna på sakliga argument.
Den här tvisten är långt ifrån slut.........
Fastighetsföretaget som sålde marken var så snåla att de speciellt beställde en styckning UTAN rör i mark.
Det var det besked jag fick av kommunens handläggare, tomten kostade över 2 milj och ett par rör några tusenlappar.
Hade även fått ett muntligt löfte om att tomten var vår för 1,7 milj, men när fastighetsföretaget märkte intresset för tomten så gällde plötsligt inte det muntliga avtalet längre!
Min granne bryr sig inte om att söka efter några rör eller markeringar.
När jag pratar med honom så han har själv betämt var han tycker att gränsen går.
Efter t.ex ett gammalt staket, sedan hjälper det inte att jag påpekar att staketet inte automatiskt är detsamma som tomtgränsen.
"Jag har inte köpt någon tomt utanför staketet" är hans kommentar"
Det är svårt att diskutera med någon som inte vill lyssna på sakliga argument.
Den här tvisten är långt ifrån slut.........
Stycka av utan att slå ner markeringar? Frågan är varför kommunen skulle godkänna detta?Låter konstigt.
Vet inte vilket hörn du mätt ut, men som jag kan se på ritningen så kan du ju kolla var markeringen mellan tomt 4 och 18 ligger marken. Då har du ju en liten referenspunkt.
Rent allmänt så kan jag ju säga att det låter som om din granne är den typen som bara tar och tar.
Så i vilket fall så ring och hör vad det skulle kosta att sätta ner rör i marken. Så blir det inget tjafs i framtiden.
Vet inte vilket hörn du mätt ut, men som jag kan se på ritningen så kan du ju kolla var markeringen mellan tomt 4 och 18 ligger marken. Då har du ju en liten referenspunkt.
Rent allmänt så kan jag ju säga att det låter som om din granne är den typen som bara tar och tar.
Så i vilket fall så ring och hör vad det skulle kosta att sätta ner rör i marken. Så blir det inget tjafs i framtiden.
Min granne (som köpte en tomt) rätt över vägen, Deras tomt styckades också av utan några som helst tomt markeringar. Så dem fick ta ditt lantmätaren o mäta in tomten igen. så de vet vart & hur de ska bygga.
Helkorkat, jag trodde det kanske var ett misstag eller att man inte hittade pinnarna, men enligt granen så blir det billigare om man inte "köper" till pinnar.
Men det varejerar säkert från kommun till kommun..
Helkorkat, jag trodde det kanske var ett misstag eller att man inte hittade pinnarna, men enligt granen så blir det billigare om man inte "köper" till pinnar.
Men det varejerar säkert från kommun till kommun..
Fråga vad lantmätaren tar för utmätning "utan pinne". Det kanske skiljer flera tusen i avgift. Fråga också annan mätfirma. Slå ner ett eget rör.
Och för övrigt, det finns väl några pinnar åtminstone...? Mät då från pinnarna på vardera sidan av båda tomterna.
Och för övrigt, det finns väl några pinnar åtminstone...? Mät då från pinnarna på vardera sidan av båda tomterna.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om det inte skall slås ned några pinnar så finns det väl ingen större anledning för lantmätaren att överhuvudtaget åka ut och mäta. Det borde kunna bli en ren pappersprodukt.
Redigerat:
Att slå ner ett tomtrör "på riktigt" är ett (statligt???) myndighetsutövande och får bara göras av lantmäteriet och kostar därefter. Att banka ner en utsättningskäpp i tomtgräns kan vem som helst göra.
Mitt förslag: Leta upp nån Som kan göra det för rimlig peng (kommun, byggkonsult, en par backar öl till mätingenjören på NCC etc..) och kom övverens med grannen att det som denna "oberoende" utsättare kommer fram till är det som gäller, den som "förlorar" betalar för utsättningen. För att sälja in förslaget :hot om anmälan eller helt enkelt gör det som du har rätt till på din fastighet, riv staketet (ingen diplomati öht jag vet.....)
Mitt förslag: Leta upp nån Som kan göra det för rimlig peng (kommun, byggkonsult, en par backar öl till mätingenjören på NCC etc..) och kom övverens med grannen att det som denna "oberoende" utsättare kommer fram till är det som gäller, den som "förlorar" betalar för utsättningen. För att sälja in förslaget :hot om anmälan eller helt enkelt gör det som du har rätt till på din fastighet, riv staketet (ingen diplomati öht jag vet.....)
uppdatera gärna tråden allteftersom ,tycker inte att du ska ge bort delar av din tomt om en opartisk mätning kommer fram till att du har rätt,
du har trots allt baserat priset på ditt husköp baserat bla på tomtstorlek..
Det är inte fel att påpeka att din grannes staket står inpå din tomt !
Att han vägrar och verkar tjurig är nog som du säger till stor del av att han lagt ut en del pengar redan och även tid tänk på att tjurigheten förhoppningsvis beror på detta..
inte alla är som dej tyvärr hade jag själv inte varit så snäll ang saken min prio hade varit (eftersom han vägrar lyssna)
1 ,änmäl fuskbygget asap
2 ,ta dit lantmätaren och när det visar sej att/om du har rätt ,ge han en tidsfrist riv skiten annars gör du det då den står på din tomt
3,vet att du inte ville det men överväg om en försäljning till ett mkt högt pris
undrar lite hur det går för dej
du har trots allt baserat priset på ditt husköp baserat bla på tomtstorlek..
Det är inte fel att påpeka att din grannes staket står inpå din tomt !
Att han vägrar och verkar tjurig är nog som du säger till stor del av att han lagt ut en del pengar redan och även tid tänk på att tjurigheten förhoppningsvis beror på detta..
inte alla är som dej tyvärr hade jag själv inte varit så snäll ang saken min prio hade varit (eftersom han vägrar lyssna)
1 ,änmäl fuskbygget asap
2 ,ta dit lantmätaren och när det visar sej att/om du har rätt ,ge han en tidsfrist riv skiten annars gör du det då den står på din tomt
3,vet att du inte ville det men överväg om en försäljning till ett mkt högt pris
undrar lite hur det går för dej
Anledningen till att man "måste" göra mätningen är ju att man skall kunna avgöra hur mycket in på granntomten staketet är placerat. För att vara säker så ta dit lantmätare eller dito. Slå i en vanlig träpinne eller liknande för att visa grannen.hempularen skrev:
Vem som helst som har kompetens kan göra mätningen. Det behöver inte vara kommunens mät-gubbar. När du är säker- Gör anmälan till byggnadsnämd. Riv sedan hela skiten, där staketet gör intrång.
Redigerat:
Skulle inte rekommendera detta. Det tillhör kategorin egenmäktigt förfarande och är ytterst olämpligt att ta till i dessa ärenden. Däremot borde grannen kunna åläggas rivning av kommunen.Rapid skrev:Anledningen till att man "måste" göra mätningen är ju att man skall kunna avgöra hur mycket in på granntomten staketet är placerat. För att vara säker så ta dit lantmätare eller dito. Slå i en vanlig träpinne eller liknande för att visa grannen.
Vem som helst som har kompetens kan göra mätningen. Det behöver inte vara kommunens mät-gubbar. När du är säker- Gör anmälan till byggnadsnämd. Riv sedan hela skiten, där staketet gör intrång.
Har inte orkat ta tag i detta fn. då andra prioriteringar gäller.
Måste nog ta upp en annan grej med min granne också, då andra grannar sett hans barn lossa på mitt ena spolbrunnslock vid ett flertal tillfällen.
Nu är spolbrunnen fylld med 0,5-1m sand i botten........
Måste nog ta upp en annan grej med min granne också, då andra grannar sett hans barn lossa på mitt ena spolbrunnslock vid ett flertal tillfällen.
Nu är spolbrunnen fylld med 0,5-1m sand i botten........
