Göran.W
Är det innom stads planlagt område måste man ha miljö godkänd panna och ack tank annars får man inte elda alls.
Självklart ska man inte tolerera att ens hus blir rökfyllt.
Steg 1 borde bli att påtala problemer för grannen.
Blir det ingen förbättring har man inte mycket annat val än att anmäla honom och då gärna tillsammans andra grannar så det får mer tyngd.

Göran.W skrev:
Är det innom stads planlagt område måste man ha miljö godkänd panna och ack tank annars får man inte elda alls.
Men just sådant kan variera med lokala föreskrifter från kommun till kommun, just därför bör man kolla vad just TS kommun säger innan man konfronterar grannen.
På min egen kommuns hemsida står t.ex. följande:

"För braskaminer i tätbebyggt område gäller i dag rättspraxis att eldning tillåts två gånger per vecka i högst fyra timmar per eldningstillfälle. Risken att grannar ska störas av röken är annars för stor.

- - -

I föreskrifterna står det också att man inte får elda med fast bränsle (ved,kol,koks) i panna för uppvärmning och varmvatten, om inte pannan är miljögodkänd eller har ackumulatortank, mellan den1 maj och den 30 september."

Redigerat:
Eldar man rätt så ska det inte finnas någon synlig rök alls och oftast utan lukt!

Det är svårt att komma undan det vid uppstart men sen ska det inte synas något, röken ska vara helt genomskinlig.

Dra inte in någon annan "myndighet" utan gå och snacka med grannen först, kan du hjälpa till att få ordning på eldandet så är det bara bra för grannsämjan :)

Kolla hur anläggningen ser ut. Acc-tankar? Under/överförbränning? Laddomat?

Fråga hur han gör när han eldar!
Fyller han hela pannan med ved innan han tänder? Då är det garanterat att det ryker och blir dålig fart på det under hela den förbränningen. Man ska börja med små fina bitar och sedan fylla på med mer ved efter det tagit sig ordentligt.

Hur ser vedträden ut? Eldar han tjocka bitar? Hur förvaras veden?

Det finns även pelletsbriketter att köpa, ser ut som knytnävsstora pellets ungefär, smidigt att elda i vanlig vedpanna, luktar eller ryker så gott som inget!

Lägg upp lite svar här sedan så ska vi nog kunna hjälpas åt och få till det :)

b8q skrev:
Men just sådant kan variera med lokala föreskrifter från kommun till kommun, just därför bör man kolla vad just TS kommun säger innan man konfronterar grannen.
På min egen kommuns hemsida står t.ex. följande:

"För braskaminer i tätbebyggt område gäller i dag rättspraxis att eldning tillåts två gånger per vecka i högst fyra timmar per eldningstillfälle. Risken att grannar ska störas av röken är annars för stor.

- - -

I föreskrifterna står det också att man inte får elda med fast bränsle (ved,kol,koks) i panna för uppvärmning och varmvatten, om inte pannan är miljögodkänd eller har ackumulatortank, mellan den1 maj och den 30 september."
Varför ständigt dessa missuppfattningar att kommunen bestämmer både det ena och det andra?! I den text du citerar hänvisar kommunen till svensk lagstiftning och det är också den som avgör vad som är tillåtet eller ej, inte kommunen.

Så har inte jag fått lära mig. Svenska lagar sätter miniminivån, men sedan kan kommunerna ha lokala föreskrifter för både det ena och det andra (t.ex. eldningsregler) som får vara strängare än minimum. Se bara på exemplen ovan där Göran skrev att man inte får elda alls om man inte har miljögodkänd panna, medan "min" kommun uppenbarligen tillåter folk att elda med icke miljögodkänd panna på vinterhalvåret men inte på sommaren. Så det verkar ju finnas skillnader.

Hursomhelst, grannen eldar ju fel på något sätt, för rök ska inte behöva bli tjock och stickande.

Edit: Det var förresten intressant att få veta att jag enligt svensk rättspraxis bara får elda i min braskamin två gånger i veckan. Får hoppas på en fortsatt mild vinter då, förra vintern stödeldade jag nästan varje kväll...

Redigerat:
Göran.W
Det ända tillfället röken kan tillåtas vara "besvärande" är vid tändningen av pannan och några minuter fram.
Allt annat tyder på att något är fel

• Gilla
Svingeln
  • Laddar…
Kommuner kan tolka lagen olika men det är samma lag som gäller. Det har egenligen inte särskilt stor betydelse hur de tolkar lagen eftersom de inte är en del av rättssystemet. Deras information kan mer betraktas som hjälp till invånarna.

I detaljplaner kan det dock förekomma regler som begränsar de boende utöver lagstiftningen.

håller med ovanstående,min granne eldar med pellets.
och det stinker som xxx xxxxx här samt allt vitt på vårat hus ser ut som en kedjerökares lungor

Min erfarenhet är att en gammal panna som inte är avsedd för ved kräver mycket torr ved för att inte röken ska bli besvärande. Jag eldade i en sådan tidigare men valde själv att köpa ny panna innan grannarna klagade. Då kan jag också nämna att jag läste allt som gick att komma över om vedeldning och försökte på alla sätt och vis. I en modern keramikpanna med omvänd förbränning är röken sällan till besvär utom som tidigare nämnts just de första minuterna. Detta även om veden inte är alldeles perfekt torkad. Att sedan röken ska vara helt osynlig vet jag inte om det finns några vetenskapliga belägg förr. I all ved finns viss fukt och sällan under 15 % och den fukten bildar en vit rök. När sedan pannan brunnit någon timme och veden i pannan är genomtorr kan röken bli så gott som osynlig. Åtminstone är det så i min Calmarpanna.

Men att elda ved som huggits under sommaren och eventuellt i en gammal panna är helt förkastligt. Det är allmänt känt att efter midsommar torkar ved ytterst långsamt pga av sommarens höga luftfuktighet. I Maj torkar den som bäst när luftfuktigheten är låg.

Men hur eldar han som kör med pellets för det brukar inte bli så mycket rök av. Den brännaren skulle nog behöva justeras in en del.

/Mats

Jag eldar själv med ved. För mitt dygnsbehov så eldar jag 3-4tim/dygn mot accumulatortankar. Att det luktar går aldrig att komma ifrån, när man eldar så luktar det brandrök, det är fakta. Fast ryka ska det inte göra, när jag eldar så ser man inte det på skorstenen, möjligtvis dagtid att man kan se luften dallra strax ovanför skorstenen. Som så många andra konstaterat så torkar ved bättre i 5 plus i April-Maj än 35 i Juli-Augusti. Hur bra veden torkar har med relativa luftfuktigheten i luften att göra, inte utomhustemperaturen.
Att ringa kommunen och gnälla i första hand tycker jag är fel, man ska alltid ge grannen en chans att rätta till något som man anser är fel. Vem vet, han kanske inte ens vet att omgivningen lider så mycket av hans eldande. Skulle kommunen komma och knacka på dörren hemma hos honom innan han själv fått chansen att rätta till något så skulle han nog bli förbannad och grannsämjan är nog körd i botten.

Ett litet tips är att man bör vara uppmärksam när man läser om hur man skall elda och dess effekter på miljön. Många vill ju 'sälja' in eldning, så då väljer dom att inte tala hela sanningen. Tyvärr så ljuger även myndigheter på webben. Så tro inte på allt som står på internet.

Torr ved - Ja. Det bör noteras att många vedpannor är konstruerade för att elda lite fuktig ved. Dock så går det (i alla fall i vissa) att även elda torr ved. Vissa kommuner kräver torr ved och då bör man rätta sig efter det. Någon nämde 15% ovan och det är väl max det bör vara, helst under 10%. Ligger veden ute så torkar den i princip endast på våren, då luften är torr. Extra torkning av veden inomhus bör göras innan den eldas. Detta gör flera som har vedpannor. Det kan vara två stora fack bredvid pannan där veden ligger innan eldning. Med principen först in först ut. I pannrummet så finns det både värme och luft ombyte.

Tillgång till luft måste finnas. Inga luft ventiler i pannrummet får stängas.

Mich skrev:
Ett litet tips är att man bör vara uppmärksam när man läser om hur man skall elda och dess effekter på miljön. Många vill ju 'sälja' in eldning, så då väljer dom att inte tala hela sanningen. Tyvärr så ljuger även myndigheter på webben. Så tro inte på allt som står på internet.

Torr ved - Ja. Det bör noteras att många vedpannor är konstruerade för att elda lite fuktig ved. Dock så går det (i alla fall i vissa) att även elda torr ved. Vissa kommuner kräver torr ved och då bör man rätta sig efter det. Någon nämde 15% ovan och det är väl max det bör vara, helst under 10%. Ligger veden ute så torkar den i princip endast på våren, då luften är torr. Extra torkning av veden inomhus bör göras innan den eldas. Detta gör flera som har vedpannor. Det kan vara två stora fack bredvid pannan där veden ligger innan eldning. Med principen först in först ut. I pannrummet så finns det både värme och luft ombyte.

Tillgång till luft måste finnas. Inga luft ventiler i pannrummet får stängas.
Du får gärna utveckla ditt resonemang lite. Det låter på dig som att dom flesta pannor ska eldas med fuktig ved men att man undantagsvis kan elda med torr ved. Jag kan nog, utan att ljuga, påstå att 99% av alla pannor som säljs till privatkonsumenter är avsedda att eldas med torr ved.

Bor man i tätbebyggt område och installerar en panna utan acc-tank så tror jag man får svårt att få installationen godkänd av sotaren. Samtidigt så är dagens pannor på så pass hög effekt att man inte kan elda utan att lagra energin, för då kokar pannan omgående. Att "pyrelda" en modern panna med underförbränning (vilket dom flesta har då verkningsgraden stiger med 15-25%) tror jag inte fungerar.
Miljöeffekterna? Ja alla vet att den bundna koldioxid som man frigör vid eldning har träden under sin levnad lagrat, så det är ett nollsummespel.

Göran.W
Jag tror inte sotaren bryr sig så mycket om det finns ack tank eller inte.
När det gäller fukten i veden brukar det vara svårt att komma under 25% om den lagras utomhus.
I detta fallat tror jag han eldar med ved uppåt 35% iom den är fälld i våras och så blöt ved är helt förkastligt att elda för det är astromomisk skillnad mellan 25 och 35%

När det gäller lagar så bryter han mot Miljöbalken närmare bestämt

9 kap. Miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd

1 § Med miljöfarlig verksamhet avses
1. utsläpp av avloppsvatten, fasta ämnen eller gas från mark, byggnader eller anläggningar i mark, vattenområden eller grundvatten,
2. användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för människors hälsa eller miljön genom annat utsläpp än som avses i 1 eller genom förorening av mark, luft, vattenområden eller grundvatten, eller
3. användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för omgivningen genom buller, skakningar, ljus, joniserande eller icke-joniserande strålning eller annat liknande.
2 § Med avloppsvatten avses
1. spillvatten eller annan flytande orenlighet,
2. vatten som använts för kylning,
3. vatten som avleds för sådan avvattning av mark inom detaljplan som inte görs för en viss eller vissa fastigheters räkning, eller
4. vatten som avleds för avvattning av en begravningsplats. 3 § Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=1998:808

Poängen är att en installation av en panna ska ses som en helhet. I denna helhet ingår panna, accumulatortank och rökkanal. Sotaren ska godkänna anläggningen, som helhet.
Så här ser reglerna ut i dom flesta tätbebyggda områden:
Vid nyinstallation eller byte av panna, pelletsbrännare, kamin eller annan utrustning för småskalig eldning med fasta bränslen skall sådan modell installeras som uppfyller aktuella krav på miljögodkännande. Detta testas av ackrediterade företag.

Lokaleldstäder för trivseleldning får ej användas som huvudsaklig värmekälla.
Alla vedpannor och även så kallade kombipannor skall vara anslutna till lämplig ackumulatortank. Detta gäller såväl äldre som nyinstallerade pannor.
Installation av eldstäder kräver bygganmälan hos miljö- och byggnadsnämnden och skall även godkännas av sotningstjänsten innan den tas i bruk.
Eldningsteknik

Använd endast torr ved eller förädlat bränsle som briketter, pellets eller flis. Det är inte tillåtet att elda någon form av avfall, med undantag för obehandlat spillvirke och lite papper för upptändning. Impregnerat virke får ej eldas.

Tompamannen skrev:
Du får gärna utveckla ditt resonemang lite. Det låter på dig som att dom flesta pannor ska eldas med fuktig ved men att man undantagsvis kan elda med torr ved. Jag kan nog, utan att ljuga, påstå att 99% av alla pannor som säljs till privatkonsumenter är avsedda att eldas med torr ved.
För att nämna några av de mest kända och sålda vedpannorna så rekomenderar Baxi under 20 % fukt och Calmarpannan 18-22% fukt i veden. Som någon nämnde går det inte att komma i närheten av några 10% om veden lagras utomhus som jag gissar att de flesta gör. Sedan är det naturligtvis bra om den får ligga inne någon vecka innan den stoppas in i pannan.

I en modern panna torkar veden i pannan innnan den brinner upp och med för torr ved är risken stor för övertändning och rökpuffar i vedutrymmet. Det är stor skillnad på en gammal överförbränningspanna där hela vedinlägget brinner samtidigt. En viss mängd fukt i veden lär också bidra till en bättre förbränning. Snickerispill avråds av vissa panntillverkare att elda då det brinner på ett allt för häftigt och ofördelaktigt sätt.

/Mats

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.