K Knasen36 skrev:
Ni alla är ju lite konstiga måste jag säga. Barn måste få leka och ha roligt man ska inte behöva tysta dom för att vi flyttat in bredvid en granne som inte kan med barn. Bollarna var helt okej i början och vi fick gå på vägen utan vidare.
Nu kan vi knappt gå på vägen utan att få de. Onda blicken. Barnen vågar knappt spela boll då hon blir arg. Hon vågar inte prata med oss och inter bs visa sig när vi är ute, är hon ute så springer hon in så fort vi kommer ut.

Vattnet ligger det en anmälan på som egenmäktigt förfarande.
Vi har servitut på vattnet och hon har tagit något som tillhör oss, vilket inte är redigt okej.
Vi har egen brunn men vi har rätt att använda detta vattnet till att vattna blommor på sommaren etc
Och fylla poolen osv. Nej er granne har rätt att upphäva servitutet då ni inte är beroende av hennes vatten i.o.m att ni har egen brunn!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
P Pippi Viktualia skrev:
Och fylla poolen osv. Nej er granne har rätt att upphäva servitutet då ni inte är beroende av hennes vatten i.o.m att ni har egen brunn!
Stämmer det verkligen? Jag är för att man ska ta bort servitutet om man inte nyttjar det på rätt sätt.
Men brorsan ska kanske bygga egen uppfart pga korkad granne men de kan inte häva något servitut för det. Vi andra lär köra på den gemensamma uppfarten ändå.

Åtta barn, mopeder, fyrhjulingar höns och gäss? Jag tänker att området verkligen levde upp när ni flyttade in. Om du nu inte är ett troll så är min rekomendation att låta tanten vara. Skit i staketet. Plantera en thujahäck en bit in på din egen tomt. Och släpp det där med vattnet. Du har ju egen brunn.

• Gilla
Richard Allan och 8 till
  • Laddar…
B Bhp863 skrev:
Åtta barn, mopeder, fyrhjulingar höns och gäss? Jag tänker att området verkligen levde upp när ni flyttade in. Om du nu inte är ett troll så är min rekomendation att låta tanten vara. Skit i staketet. Plantera en thujahäck en bit in på din egen tomt. Och släpp det där med vattnet. Du har ju egen brunn.
Vi bor i en by där det är 7 hushåll...

P Pippi Viktualia skrev:
Nej hon kan inte häva det eftersom det går igenom lantmäteriet... Det är inget vi kommit fram till själva.

Unikt namn
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha. Vänd på saken, du tappar din nya svindyra tfn över grannens staket och kan/får/törs inte smita in och hämta den! Ähhh, det får man räkna med, en telefon kan man köpa ny varje år...doh!
Kan du beskriva ett rimligt scenario där en nykter man tappar mobilen genom ett taggtrådsstängsel? :p

K Knasen36 skrev:
Alltså jag tror inte ni förstår, hon går inte att prata med. Hon stänger igen dörren framför näsan på oss varje gång.

Det är inga barn som stått och dragit i staketet.
Och hon kan inte prata med oss själv utan att ta dit sina barn.

Taggtråden kan vi inte göra något åt då det är fullt okej att sätta upp som staket. Men vi ska dra det vidare då vi tänker att våra höns och gäss om dom blir rädda så kan dom flyga in i detta, så vi är nu lite osäkra om hon verkligen får ha taggtråd då.
För att försöka summera.
Ni har alltså 8 barn som åker 4hjuling, moped och sparkar boll över/på grannens tomt.
Tömmer hennes brunn på vatten, trots att ni har en egen, bara för att vattna gården.
Ni pumpar tillbaka ert bajsvatten som förvaras på hennes tomt.
Utöver detta har djur för en halv bondgård utan inhägnad....

och ni är helt oförstående varför det skurit sig?:thinking:

Svårt läge minst sagt.

• Gilla
  • Haha
Bangan och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan du beskriva ett rimligt scenario där en nykter man tappar mobilen genom ett taggtrådsstängsel? :p

För att försöka summera.
Ni har alltså 8 barn som åker 4hjuling, moped och sparkar boll över/på grannens tomt.
Tömmer hennes brunn på vatten, trots att ni har en egen, bara för att vattna gården.

Svårt läge minst sagt.
Din spåkula är trasig min vän, återkom när du lagat den, eller inte alls.

K Knasen36 skrev:
Alltså jag tror inte ni förstår, hon går inte att prata med. Hon stänger igen dörren framför näsan på oss varje gång.

Det är inga barn som stått och dragit i staketet.
Och hon kan inte prata med oss själv utan att ta dit sina barn.

Taggtråden kan vi inte göra något åt då det är fullt okej att sätta upp som staket. Men vi ska dra det vidare då vi tänker att våra höns och gäss om dom blir rädda så kan dom flyga in i detta, så vi är nu lite osäkra om hon verkligen får ha taggtråd då.
Du skriver ”Men vi ska dra det vidare”. Kan du förklara vad du menar när du skriver så? Vad tänker du göra?

Stängslet har hon all rätt att ha. Vad som gäller taggtråden så tycker jag det är en lite väl drastisk åtgärd att ta till, vare sig det är tillåtet eller ej.

F
K Knasen36 skrev:
Ni alla är ju lite konstiga måste jag säga. Barn måste få leka och ha roligt man ska inte behöva tysta dom för att vi flyttat in bredvid en granne som inte kan med barn. Bollarna var helt okej i början och vi fick gå på vägen utan vidare.
Nu kan vi knappt gå på vägen utan att få de. Onda blicken. Barnen vågar knappt spela boll då hon blir arg. Hon vågar inte prata med oss och inter bs visa sig när vi är ute, är hon ute så springer hon in så fort vi kommer ut.

Vattnet ligger det en anmälan på som egenmäktigt förfarande.
Vi har servitut på vattnet och hon har tagit något som tillhör oss, vilket inte är redigt okej.
Vi har egen brunn men vi har rätt att använda detta vattnet till att vattna blommor på sommaren etc
Är vi konstiga?? För att man ska visa hänsyn?

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Barn låter, det är en del av deras jobb.
2 eller 8 barn.... spelar ingen roll.
Som granne måste man acceptera det.
Instämmer - men till viss gräns. Har man grannar måste man ta hänsyn. Är barnen för små för att förstå, så är det föräldrarnas förbaskade ansvar att se till det.
Många föräldrar tycks vara totalt oförstående över att inte alla andra tycker att deras barn alltid är "gulliga" när de leker & stojar.

• Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
K Knasen36 skrev:
Nej hon kan inte häva det eftersom det går igenom lantmäteriet... Det är inget vi kommit fram till själva.
Servitut finns för att lösa en behovsfråga som inte går att lösa på annat sätt, eller om det blir en ovanligt dyr eller svår lösning annars. Eftersom ert behov nu är löst på annat sätt kan grannen dra frågan via Lantmäteriet och få dem att häva servitutet.

• Gilla
Dilato och 11 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Du skriver ”Men vi ska dra det vidare”. Kan du förklara vad du menar när du skriver så? Vad tänker du göra?

Stängslet har hon all rätt att ha. Vad som gäller taggtråden så tycker jag det är en lite väl drastisk åtgärd att ta till, vare sig det är tillåtet eller ej.
Taggtråden ska inte vara där och skada våra barn och djur

Bart Bart skrev:
Servitut finns för att lösa en behovsfråga som inte går att lösa på annat sätt, eller om det blir en ovanligt dyr eller svår lösning annars. Eftersom ert behov nu är löst på annat sätt kan grannen dra frågan via Lantmäteriet och få dem att häva servitutet.
Det är inte mycket du kan.
Dessa två bostäder har hört ihop så det är tyvärr inte bara för henne att ringa och häva servitutet

Unikt namn Unikt namn skrev:

För att försöka summera.

Svårt läge minst sagt.
Alltså jag trodde man skulle få hjälp och tips på detta ställe. Men ack så fel man hade...

Vi har 8 barn, ett antal bollar, studsmatta, två st 4 hjulingar, 2 traktorer, 2 bilar, 5 mopeder, 20 höns, 2 tuppar, 4 gäss och 3 ankor...

Barnen sparkar inte bollar in på grannens tomt med flit. Det åks inte moped, 4 hjuling, traktorer, mopeder varje dag.
Både höns, gäss och ankor är inhägnade.

Vi jobbar 8 timmar och då är alla barnen iväg i skola och på dagis.
Ingen är hemma innan 17 på vardagarna...

Är det inte mer grannen som borde tänkt sig för innan hon satte sig där som hon gjorde, med 2 servitut? Och vägen måste vi används när vi ska köra bil, ta en promenad, kära iväg med traktorer, köra mopeder eller 4 hjulingar.

Man brukar få hjälp här och det har du fått. Man brukar också få en del ovidkommande saker, ifrågasättande och trams på köpet och det har du också fått. Lite som i verkliga livet. Några bollar hamnar snett och landar hos en granne, men om de flesta hamnar där de ska får man försöka bortse från de få som inte blev så bra.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.