94 381 läst ·
181 svar
94k läst
181 svar
Grannens skräp på våran tomt
Om du visste om servitutet, dina föräldrar redan försökt sälja och om du dessutom visste om historien med mäklarna, hur kunde du komma på tanken att flytta in på fastigheten? Jag tycker alltihop låter minst sagt märkligt, mannen ifråga borde väl antagligen låsas in men ditt eget agerande verkar inte heller vettigt?L LisaMa skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ta kontakt med lantmäteriet och red ut vad som gäller. Mark- och miljö kan du också ta ett samtal med. Bra om du får allt skriftligt! Att köra bil på din mark är egenmäktigt förfarande och för det gäller en polisanmälan.L LisaMa skrev:Hej,
Skulle behöva hjälp och kolla om fler varit i samma situation och vad ni isåfall gjort.
Vi har kanske världens värsta granne, historierna kring honom är många och han älskar konflikter. Till bakgrunden hör att han tidigare ägde alla tomter i området men har nu styckat av och sålt och där i bland våran fastighet.
Medan han fortfarande ägde våran fastighet skrev han ett avtalsservitut till sig själv där han bla gav sig rätten att nyttja en förrådsbyggnad och mark intill för underhåll av denna.
Det han gjort är att han har dumpat en massa skräp på den här markytan, allt från gamla bildäck till järnstänger och byggmaterial. Tilläggas är att vi bor i ett villaområde med en inte allt för stor tomt så skräpet inte bara ser tråkigt ut det tar även mycket plats.
Vet någon vad man har för rättigheter, kan vi slänga grannens skräp eller helst av allt bara flytta det till hans tomt som ligger nedanför?
Tackar på förhand för all hjälp! Vi är minst sagt av behov av lite input!
Lisa
Gå med i Villaägarna så har de expertrådgivning. Genom din hemförsäkring har du rättsskydd, läs på om den så känner du dig nog lugnare.L LisaMa skrev:Han har helt andra ekonomiska resurser än vad vi har och en stor rädsla är att han ska anmäla oss för något och få rätt eller bara bestrida att vi säger upp servitutet i all oändlighet och att det i sin tur innebär stora kostnader. Men man är samtidigt vansinnigt less på gubben och att han alltid ska vinna bara för att vi är rädda.
Lisa
Hobbysnickare
· Norra Halland
· 3 inlägg
Det fanns en tjomme precis utanför Kungsbacka, som kallades för "Varg-Larsson". Har var exakt lika vresig och gjorde sina barn arvlösa genom att göra om sin förmögenhet till stiftelse han också.L LisaMa skrev:Det finns barn men han har brutit all kontakt och gjort om sin förmögenhet till en stiftelse så att de inte kan äga. Så han är ett troll även mot dem.
Dock vet man aldrig vilka som tar över efter honom och det vore skönt att få bort så mycket som möjligt av servitutet så att vi iaf kan gå vidare i vårt liv och slippa tänka på honom allt för mycket.
Ganska säker på att den belastade parten i ett avtalsservitut kan ansöka om att ta bort servitutet, till skillnad från ett officialservitut där det måste till att servitutet inte används och inte heller kommer användas för att man skall kunna ta bort det.L LisaMa skrev:Hej,
Skulle behöva hjälp och kolla om fler varit i samma situation och vad ni isåfall gjort.
Vi har kanske världens värsta granne, historierna kring honom är många och han älskar konflikter. Till bakgrunden hör att han tidigare ägde alla tomter i området men har nu styckat av och sålt och där i bland våran fastighet.
Medan han fortfarande ägde våran fastighet skrev han ett avtalsservitut till sig själv där han bla gav sig rätten att nyttja en förrådsbyggnad och mark intill för underhåll av denna.
Det han gjort är att han har dumpat en massa skräp på den här markytan, allt från gamla bildäck till järnstänger och byggmaterial. Tilläggas är att vi bor i ett villaområde med en inte allt för stor tomt så skräpet inte bara ser tråkigt ut det tar även mycket plats.
Vet någon vad man har för rättigheter, kan vi slänga grannens skräp eller helst av allt bara flytta det till hans tomt som ligger nedanför?
Tackar på förhand för all hjälp! Vi är minst sagt av behov av lite input!
Lisa
Hosta på gubbjävlen och släng ut spikar och skruvar överallt han kör. Var lika jävliga tillbaka. Men självklart försök lösa det civiliserat först.
Det kan ju vara lika dumt som Ebba Busch som hängde ut Esbjörns ombud som kriminell.M Martin.W-D skrev:
Håll dig på rätt sida av lagen, så kan lagen hjälpa dig.
Jag ägde för några år sedan en fasighet bredvid mina föräldrar där jag hade servitut på en mur i tomtgräns på deras sida. När de dog övertog jag deras fastighet. Innan jag sålde den fastighet som hade servitutet dödade jag det. Jag var tvungen att göra det hos tingsrätten eftersom servitutet var registrerat där.
Med ovanstående vill jag säga att du bör ta kontakt med närmsta tingsrätt för att begära en kopia på servitutet. Då får du svart på vitt vad som gäller.
Med ovanstående vill jag säga att du bör ta kontakt med närmsta tingsrätt för att begära en kopia på servitutet. Då får du svart på vitt vad som gäller.
Som sagt, området är super huset likaså. Jätte fin förskola och många av våra vänner bor i närheten. Anledningarna till att vilja bo här är många. Grannen är hemsk och har mycket riktigt alltid varit men han är inte inne i huset och jag vill inte att en gammal gubbe ska få oss att ta beslutet att vi inte kan bo här.
QUOTE="Richard Beiron, post: 4193811, member: 146923"]Om du visste om servitutet, dina föräldrar redan försökt sälja och om du dessutom visste om historien med mäklarna, hur kunde du komma på tanken att flytta in på fastigheten? Jag tycker alltihop låter minst sagt märkligt, mannen ifråga borde väl antagligen låsas in men ditt eget agerande verkar inte heller vettigt?[/QUOTE]
QUOTE="Richard Beiron, post: 4193811, member: 146923"]Om du visste om servitutet, dina föräldrar redan försökt sälja och om du dessutom visste om historien med mäklarna, hur kunde du komma på tanken att flytta in på fastigheten? Jag tycker alltihop låter minst sagt märkligt, mannen ifråga borde väl antagligen låsas in men ditt eget agerande verkar inte heller vettigt?[/QUOTE]
Ett servitut ska vara av gagn för fastigheten - inte personen/erna som bor på eller nyttjar fastigheten.
Detta gäller både Officialservitut och Avtalsservitut. Båda servituttyperna skrivs in hos Lantmäteriet.
Ett Officialservitut är betydligt starkare än ett Avtalsservitut, då det senare är en överenskommelse mellan berörda parter. Ett Officialservitut är tvingande och handlar ofta om rätten till väg, vatten och annat nödvändigt.
Det innebär att om Avtalsservitutet inte tydligt är till nytta för den härskande fastigheten, inte personens nytta, kan man få det ogiltigförklarat.
Om personen på den härskande fastigheten inte går med på att riva avtalet, vilket ju inte alls verkar vara fallet här, får man vända sig till Tingsrätten och stämma fastighetsägaren (civilmål/tvistemål). Det kan ta ett tag innan ärendet kommer upp i rätten, beroende på var man bor såklart. I vissa kommuner flera år.
Och du behöver ha allting klart och tydligt dokumenterat varför du anser att Avtalsservitutet inte gagnar den härskande fastigheten. Men det är ju inte säkert att du får rätt ändå...
Märk väl att om Avtalsservitutet inte har en tidsbegränsning, ibland har de det, så följer det med till nästkommande ägare av den härskande fastigheten. Den ägaren kanske är villig att riva avtalet, men det vet man ju inte...
Jag har egen erfarenhet av att bryta upp ett Avtalsservitut som jag ansåg felaktigt. Den härskande fastigheten gick till slut med på att bryta avtalet (tecknat mellan denne och förre ägaren till min fastighet) när jag sa att "om vi inte kommer överens så måste jag tyvärr stämma dig i Tingsrätten."
Mitt tips till dig är att du frågar Advokat Claes Blåe här på forumet om dina chanser och vad som är tillrådligt.
Han har troligen bättre koll på detta än både jag och övriga här på forumet.
Detta gäller både Officialservitut och Avtalsservitut. Båda servituttyperna skrivs in hos Lantmäteriet.
Ett Officialservitut är betydligt starkare än ett Avtalsservitut, då det senare är en överenskommelse mellan berörda parter. Ett Officialservitut är tvingande och handlar ofta om rätten till väg, vatten och annat nödvändigt.
Det innebär att om Avtalsservitutet inte tydligt är till nytta för den härskande fastigheten, inte personens nytta, kan man få det ogiltigförklarat.
Om personen på den härskande fastigheten inte går med på att riva avtalet, vilket ju inte alls verkar vara fallet här, får man vända sig till Tingsrätten och stämma fastighetsägaren (civilmål/tvistemål). Det kan ta ett tag innan ärendet kommer upp i rätten, beroende på var man bor såklart. I vissa kommuner flera år.
Och du behöver ha allting klart och tydligt dokumenterat varför du anser att Avtalsservitutet inte gagnar den härskande fastigheten. Men det är ju inte säkert att du får rätt ändå...
Märk väl att om Avtalsservitutet inte har en tidsbegränsning, ibland har de det, så följer det med till nästkommande ägare av den härskande fastigheten. Den ägaren kanske är villig att riva avtalet, men det vet man ju inte...
Jag har egen erfarenhet av att bryta upp ett Avtalsservitut som jag ansåg felaktigt. Den härskande fastigheten gick till slut med på att bryta avtalet (tecknat mellan denne och förre ägaren till min fastighet) när jag sa att "om vi inte kommer överens så måste jag tyvärr stämma dig i Tingsrätten."
Mitt tips till dig är att du frågar Advokat Claes Blåe här på forumet om dina chanser och vad som är tillrådligt.
Han har troligen bättre koll på detta än både jag och övriga här på forumet.