49 551 läst · 165 svar
50k läst
165 svar
Grannens robotgräsklippare för oväsen och är för högljudd
Hej,
jag har ett (för mig) otroligt jobbigt problem med min grannes högljudda robotgräsklippare. De har en hyfsat nyinköpt Robomow RK-serien. Jag hörde redan hösten -20 att den väsnades rätt ordentligt men beslöt mig för att avvakta att ta kontakt eftersom klippsäsongen i princip var slut. Frampå vårkanten -21 körde vi alla igång våra robotgräsklippare, alla grannar på gatan har en. Då var ljudnivån betydligt högre och jag började fundera på rätt approach att kontakta grannen. Till saken hör att det är en nyinflyttad flyktingfamilj som inte talar svenska, det gör situationen lite svårare känner jag. Men jag tog iallafall mod till mig och skrev ett brev, på engelska, till familjen, knackade på och bad att få tala med dem. Beskrev mitt ärende och fick då till min förvåning veta att de varit i kontakt med Robomow just angående den höga ljudnivån/oväsendet. De fick veta att det var klippmotorn och kniven som behövde bytas. De ville dock att det skulle gå på garantin men när klipparen kört på något som gjort axeln i klippmotorn skev så går inte det på någon garanti utan man måste betala själv. Och beslöt då att det var helt ok att låta klipparen gå och oväsnas från kl 8 på morgonen till 20 på kvällen? 12 timmar av ... ja avgör själva, bifogar en video.
Jag erbjöd mig att titta på klipparen (är utbildad ingenjör) och se om jag kunde hjälpa till. Jag har själv haft en Robomow tidigare som gått sönder. Det visade sig att klippmotor och kniv från min gamla klippare passade perfekt. Allting frid och fröjd, grannens klippare fick nytt tyst liv. De ville betala för kniven och motorn men jag erbjöd mig att stå för detta eftersom jag i princip gjort vad som helst för att få tyst på eländet och för att motorn och kniven var begagnad. Jag erbjöd mig till och med att betala eventuell reparation för att få tyst.
Bara någon vecka efter detta så börjar jävelskapet föra oväsen igen!! Vet inte om grannen inte gått över sin gräsmatta för att kontrollera att klipparen kan gå fritt utan att köra i något. Känner inte att det riktigt är mitt ansvar att påminna att så måste man göra för att klipparen inte ska gå sönder. Blev så otroligt besviken eftersom jag i princip gett bort en klippmotor och en kniv (nypris runt 2000kr) helt i onödan
Vad ska jag som god granne göra? Knacka på igen och fråga vad som hänt och erbjuda mig att stå för ev kostnader IGEN? Kontakta kommunen och göra en anmälan om sanitär olägenhet (störande ljud)? Jag vill definitivt inte att grannsämjan ska bli toxisk utan jag vill bara få tyst utan att för den delen behöva betala allt själv.
Jag behöver tips och ideer om hur jag kan agera eftersom grannen själv inte verkar bry sig det minsta om oväsendet.
jag har ett (för mig) otroligt jobbigt problem med min grannes högljudda robotgräsklippare. De har en hyfsat nyinköpt Robomow RK-serien. Jag hörde redan hösten -20 att den väsnades rätt ordentligt men beslöt mig för att avvakta att ta kontakt eftersom klippsäsongen i princip var slut. Frampå vårkanten -21 körde vi alla igång våra robotgräsklippare, alla grannar på gatan har en. Då var ljudnivån betydligt högre och jag började fundera på rätt approach att kontakta grannen. Till saken hör att det är en nyinflyttad flyktingfamilj som inte talar svenska, det gör situationen lite svårare känner jag. Men jag tog iallafall mod till mig och skrev ett brev, på engelska, till familjen, knackade på och bad att få tala med dem. Beskrev mitt ärende och fick då till min förvåning veta att de varit i kontakt med Robomow just angående den höga ljudnivån/oväsendet. De fick veta att det var klippmotorn och kniven som behövde bytas. De ville dock att det skulle gå på garantin men när klipparen kört på något som gjort axeln i klippmotorn skev så går inte det på någon garanti utan man måste betala själv. Och beslöt då att det var helt ok att låta klipparen gå och oväsnas från kl 8 på morgonen till 20 på kvällen? 12 timmar av ... ja avgör själva, bifogar en video.
Jag erbjöd mig att titta på klipparen (är utbildad ingenjör) och se om jag kunde hjälpa till. Jag har själv haft en Robomow tidigare som gått sönder. Det visade sig att klippmotor och kniv från min gamla klippare passade perfekt. Allting frid och fröjd, grannens klippare fick nytt tyst liv. De ville betala för kniven och motorn men jag erbjöd mig att stå för detta eftersom jag i princip gjort vad som helst för att få tyst på eländet och för att motorn och kniven var begagnad. Jag erbjöd mig till och med att betala eventuell reparation för att få tyst.
Bara någon vecka efter detta så börjar jävelskapet föra oväsen igen!! Vet inte om grannen inte gått över sin gräsmatta för att kontrollera att klipparen kan gå fritt utan att köra i något. Känner inte att det riktigt är mitt ansvar att påminna att så måste man göra för att klipparen inte ska gå sönder. Blev så otroligt besviken eftersom jag i princip gett bort en klippmotor och en kniv (nypris runt 2000kr) helt i onödan
Vad ska jag som god granne göra? Knacka på igen och fråga vad som hänt och erbjuda mig att stå för ev kostnader IGEN? Kontakta kommunen och göra en anmälan om sanitär olägenhet (störande ljud)? Jag vill definitivt inte att grannsämjan ska bli toxisk utan jag vill bara få tyst utan att för den delen behöva betala allt själv.
Jag behöver tips och ideer om hur jag kan agera eftersom grannen själv inte verkar bry sig det minsta om oväsendet.
uhm, vad ska jag göra under tiden tycker du? Jag är sjukpensionär och bunden till hemmet så det här lyssnar jag på dag ut och dag in. Min mentala hälsa börjar svikta eftersom jag inte får en lugn stund under dagarna ...E etompau skrev:
Det kan ju ta veckor/månader innan klipparen stannar av sig självt.
Maskinen klipper väl inte konstant 24h vid tomtgränsen?
Du får väl prata med familjen igen och säga som det är, att du inte pallar med deras skrothög till klippare, att du blir störd och förväntar dig att dom fixar/byter maskinen igen.
Du får väl prata med familjen igen och säga som det är, att du inte pallar med deras skrothög till klippare, att du blir störd och förväntar dig att dom fixar/byter maskinen igen.
Nej den klipper mellan 8 och 8, och jo den klipper vid tomtgränsen, dessutom är det rätt snävt mellan husen så det blir liksom rundgång när den förflyttar sig mellan husen.E etompau skrev:
Tack för din input, skulle ju helst se att de själva inser att detta stör hela området. Det är inte bara jag som störs av ljudet men det är bara jag som tagit tag i problemet.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 545 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 545 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 892 inlägg
Det låter fasen mindre när polishelikoptern drar över husen och jagar bus!
 jajemän.Düsseldorff skrev:
Finns fan inte mycket värre än att lyssna på mig..
Men seriöst.. känn på lagret/lagren..
Där är felet garanterat..
GreenYoda
Renoveringsnovis
· Dagobah
· 178 inlägg
GreenYoda
Renoveringsnovis
- Dagobah
- 178 inlägg
Låter som du har agerat mycket föredömligt. Jag tycker att du ska knacka på igen och sägaC Carcoza skrev:Hej,
jag har ett (för mig) otroligt jobbigt problem med min grannes högljudda robotgräsklippare. De har en hyfsat nyinköpt Robomow RK-serien. Jag hörde redan hösten -20 att den väsnades rätt ordentligt men beslöt mig för att avvakta att ta kontakt eftersom klippsäsongen i princip var slut. Frampå vårkanten -21 körde vi alla igång våra robotgräsklippare, alla grannar på gatan har en. Då var ljudnivån betydligt högre och jag började fundera på rätt approach att kontakta grannen. Till saken hör att det är en nyinflyttad flyktingfamilj som inte talar svenska, det gör situationen lite svårare känner jag. Men jag tog iallafall mod till mig och skrev ett brev, på engelska, till familjen, knackade på och bad att få tala med dem. Beskrev mitt ärende och fick då till min förvåning veta att de varit i kontakt med Robomow just angående den höga ljudnivån/oväsendet. De fick veta att det var klippmotorn och kniven som behövde bytas. De ville dock att det skulle gå på garantin men när klipparen kört på något som gjort axeln i klippmotorn skev så går inte det på någon garanti utan man måste betala själv. Och beslöt då att det var helt ok att låta klipparen gå och oväsnas från kl 8 på morgonen till 20 på kvällen? 12 timmar av ... ja avgör själva, bifogar en video.
Jag erbjöd mig att titta på klipparen (är utbildad ingenjör) och se om jag kunde hjälpa till. Jag har själv haft en Robomow tidigare som gått sönder. Det visade sig att klippmotor och kniv från min gamla klippare passade perfekt. Allting frid och fröjd, grannens klippare fick nytt tyst liv. De ville betala för kniven och motorn men jag erbjöd mig att stå för detta eftersom jag i princip gjort vad som helst för att få tyst på eländet och för att motorn och kniven var begagnad. Jag erbjöd mig till och med att betala eventuell reparation för att få tyst.
Bara någon vecka efter detta så börjar jävelskapet föra oväsen igen!! Vet inte om grannen inte gått över sin gräsmatta för att kontrollera att klipparen kan gå fritt utan att köra i något. Känner inte att det riktigt är mitt ansvar att påminna att så måste man göra för att klipparen inte ska gå sönder. Blev så otroligt besviken eftersom jag i princip gett bort en klippmotor och en kniv (nypris runt 2000kr) helt i onödan
Vad ska jag som god granne göra? Knacka på igen och fråga vad som hänt och erbjuda mig att stå för ev kostnader IGEN? Kontakta kommunen och göra en anmälan om sanitär olägenhet (störande ljud)? Jag vill definitivt inte att grannsämjan ska bli toxisk utan jag vill bara få tyst utan att för den delen behöva betala allt själv.
Jag behöver tips och ideer om hur jag kan agera eftersom grannen själv inte verkar bry sig det minsta om oväsendet.[video]
"Hej hörni, vad är det som har hänt nu? Klipparen låter ju lika illa igen? Vet ni om den har kört på något, har ni kollat tomten? Vet ni, ni måste lösa det....det går verkligen inte att den låter så mycket. Antingen får ni se till att den blir reparerad eller så får ni stänga av den, det här ljudet är faktiskt outhärdligt".
Ge dom en ny chans att åtgärda detta, men var tydlig med att det inte går för sig att ha situationen som nu. Det låter ju ändå på din beskrivning som att de bryr sig, eftersom de försökt reklamera. Nu har du dessutom hjälpt dom en gång och då kan man tycka att de borde känna en viss tacksamhetsskuld till dig, även om lösningen inte höll.
Det är nästan så att jag blir imponeradC Carcoza skrev:Hej,
jag har ett (för mig) otroligt jobbigt problem med min grannes högljudda robotgräsklippare. De har en hyfsat nyinköpt Robomow RK-serien. Jag hörde redan hösten -20 att den väsnades rätt ordentligt men beslöt mig för att avvakta att ta kontakt eftersom klippsäsongen i princip var slut. Frampå vårkanten -21 körde vi alla igång våra robotgräsklippare, alla grannar på gatan har en. Då var ljudnivån betydligt högre och jag började fundera på rätt approach att kontakta grannen. Till saken hör att det är en nyinflyttad flyktingfamilj som inte talar svenska, det gör situationen lite svårare känner jag. Men jag tog iallafall mod till mig och skrev ett brev, på engelska, till familjen, knackade på och bad att få tala med dem. Beskrev mitt ärende och fick då till min förvåning veta att de varit i kontakt med Robomow just angående den höga ljudnivån/oväsendet. De fick veta att det var klippmotorn och kniven som behövde bytas. De ville dock att det skulle gå på garantin men när klipparen kört på något som gjort axeln i klippmotorn skev så går inte det på någon garanti utan man måste betala själv. Och beslöt då att det var helt ok att låta klipparen gå och oväsnas från kl 8 på morgonen till 20 på kvällen? 12 timmar av ... ja avgör själva, bifogar en video.
Jag erbjöd mig att titta på klipparen (är utbildad ingenjör) och se om jag kunde hjälpa till. Jag har själv haft en Robomow tidigare som gått sönder. Det visade sig att klippmotor och kniv från min gamla klippare passade perfekt. Allting frid och fröjd, grannens klippare fick nytt tyst liv. De ville betala för kniven och motorn men jag erbjöd mig att stå för detta eftersom jag i princip gjort vad som helst för att få tyst på eländet och för att motorn och kniven var begagnad. Jag erbjöd mig till och med att betala eventuell reparation för att få tyst.
Bara någon vecka efter detta så börjar jävelskapet föra oväsen igen!! Vet inte om grannen inte gått över sin gräsmatta för att kontrollera att klipparen kan gå fritt utan att köra i något. Känner inte att det riktigt är mitt ansvar att påminna att så måste man göra för att klipparen inte ska gå sönder. Blev så otroligt besviken eftersom jag i princip gett bort en klippmotor och en kniv (nypris runt 2000kr) helt i onödan
Vad ska jag som god granne göra? Knacka på igen och fråga vad som hänt och erbjuda mig att stå för ev kostnader IGEN? Kontakta kommunen och göra en anmälan om sanitär olägenhet (störande ljud)? Jag vill definitivt inte att grannsämjan ska bli toxisk utan jag vill bara få tyst utan att för den delen behöva betala allt själv.
Jag behöver tips och ideer om hur jag kan agera eftersom grannen själv inte verkar bry sig det minsta om oväsendet.[video]
Den låter "imponerade" högt! Har aldrig hört en så högljudd robotgräsklippare!C Carcoza skrev:Hej,
jag har ett (för mig) otroligt jobbigt problem med min grannes högljudda robotgräsklippare. De har en hyfsat nyinköpt Robomow RK-serien. Jag hörde redan hösten -20 att den väsnades rätt ordentligt men beslöt mig för att avvakta att ta kontakt eftersom klippsäsongen i princip var slut. Frampå vårkanten -21 körde vi alla igång våra robotgräsklippare, alla grannar på gatan har en. Då var ljudnivån betydligt högre och jag började fundera på rätt approach att kontakta grannen. Till saken hör att det är en nyinflyttad flyktingfamilj som inte talar svenska, det gör situationen lite svårare känner jag. Men jag tog iallafall mod till mig och skrev ett brev, på engelska, till familjen, knackade på och bad att få tala med dem. Beskrev mitt ärende och fick då till min förvåning veta att de varit i kontakt med Robomow just angående den höga ljudnivån/oväsendet. De fick veta att det var klippmotorn och kniven som behövde bytas. De ville dock att det skulle gå på garantin men när klipparen kört på något som gjort axeln i klippmotorn skev så går inte det på någon garanti utan man måste betala själv. Och beslöt då att det var helt ok att låta klipparen gå och oväsnas från kl 8 på morgonen till 20 på kvällen? 12 timmar av ... ja avgör själva, bifogar en video.
Jag erbjöd mig att titta på klipparen (är utbildad ingenjör) och se om jag kunde hjälpa till. Jag har själv haft en Robomow tidigare som gått sönder. Det visade sig att klippmotor och kniv från min gamla klippare passade perfekt. Allting frid och fröjd, grannens klippare fick nytt tyst liv. De ville betala för kniven och motorn men jag erbjöd mig att stå för detta eftersom jag i princip gjort vad som helst för att få tyst på eländet och för att motorn och kniven var begagnad. Jag erbjöd mig till och med att betala eventuell reparation för att få tyst.
Bara någon vecka efter detta så börjar jävelskapet föra oväsen igen!! Vet inte om grannen inte gått över sin gräsmatta för att kontrollera att klipparen kan gå fritt utan att köra i något. Känner inte att det riktigt är mitt ansvar att påminna att så måste man göra för att klipparen inte ska gå sönder. Blev så otroligt besviken eftersom jag i princip gett bort en klippmotor och en kniv (nypris runt 2000kr) helt i onödan
Vad ska jag som god granne göra? Knacka på igen och fråga vad som hänt och erbjuda mig att stå för ev kostnader IGEN? Kontakta kommunen och göra en anmälan om sanitär olägenhet (störande ljud)? Jag vill definitivt inte att grannsämjan ska bli toxisk utan jag vill bara få tyst utan att för den delen behöva betala allt själv.
Jag behöver tips och ideer om hur jag kan agera eftersom grannen själv inte verkar bry sig det minsta om oväsendet.[video]