52 797 läst ·
62 svar
53k läst
62 svar
Grannens nya plank har avigsidan mot vår trädgård
Ni kan komma överens om att ha två rätsidor, kanske att ni får lägga till en peng för virke men då får ni båda en fin sida att titta på.P plingplong skrev:Hej!
Hur ska man se på detta... vår granne bygger nu ett plank (ca 4 meter), mot vår tomtgräns. Planket kommer att synas tydligt från vår altan där vi ofta sitter. Är nu rädd för att plankets avigsida kommer att hamna mot vår tomt, och det känns ju inte så kul. Vad är brukligt? De kommer sannolikt inte vilja ha avigsidan mot sin egen altan... och vill inte så gärna hamna i någon dispyt, hu!
Tankar kring detta?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det kan inte hända TS någonting bara för att man accepterar ett svartbygge. Den ända som kan få problem är den som bygger staketet. TS kan inte få några problem vid en försäljning. Den här tråden handlar inte om grannen så, vi behöver inte oroa oss för grannen. Eftersom detta plank med största sannolikhet kräver bygglov, så måste grannen söka bygglov oavsett vad TS har sagt.P Pin skrev:Problemet är inte helt och hållet löst om TS accepterar det, om det är ett svartbygge (vilket inte är helt utrett i tråden). Finns bygglov, eller bygglov inte behövs är det bara att acceptera. Grannen borde ändå informerat TS om projektet med tanke på grannsämjan. Om det är ett svartbygge som TS accepterar kan det skapa problem senare om någon annan flyttar in efter TS , som inte accepterar det. Också potentiella problem för granne vid försäljning, men det är ju inte TS problem.
Vill nu TS inte ha ett plank där (oavsett fin eller fulsida) går det att resonera med grannen, alternativt anmäla till stadsbyggnadskontoret, går även att göra anonymt. Bäst är att fråga grannen rakt på sak vad hen bygger, hur det ska se ut osv. Är det då något TS inte vill ha, och som TS inte vill ha där och som kräver bygglov som inte finns är det bäst att ta upp detta på en gång med grannen. Om TS svarar när grannen då beskriver sitt projekt " jaså jaha du bygger ett två meter högt plank i tomtgränsen med reglarna mot mig" och inte säger så mycket mer där och då kan grannen se det som ett medgivande , att hen informerat och TS inte hade några invändningar. Så säg direkt vad du tycker.
Förstår inte varför grannen skulle känna sig överkörd om hen struntat i regelverket, alternativt inte brytt sig om att ta reda på vad som gäller.
Jag tycker inte grannsämja innebär att någon ska acceptera svartbyggen hen inte vill ha i sin närhet.
Men allt detta kanske är icke-frågor, TS kanske bara vill ha finsidan av planket mot sig. Och det går att lösa genom att vända på det eller genom att ha två finsidor.
Tja, jag har bara sagt att man ska tänka på hur man uttrycker sig. Inte att man måste acceptera bygget.
Självklart kan grannen bli förbannad om man börjar kräva saker. Oavsett om man gjort rätt eller fel. Det är inte så konstigt, grannen kanske inte känner till kravet på bygglov och börjar man då direkt dra i igång den stora karusellen så är det stor risk att grannen känner sig kränkt. Ibland måste man vara diplomatisk, för att kunna komma fram till något. Att börja göra anmälningar det är den sista utposten.
Visserligen risken är stor att TS inte kommer vara jättepopulär granne om man inte vill ha planket, man kanske inte kommer att bli bjuden på några fler grillfester efter att ha stoppat planket, men gör man det snyggt så stannar det vid att man missar grillfesterna hos grannen. Det går inte längre än så. Förhoppningsvis brukar ändå grannen alltid bränna korvarna när han grillar så det är inte ingen förlust.
Sista utvägen blir att anmäla bygget, går det inte att prata med grannen så kanske det blir så illa. Men då har man försökt.
TS har inte svarat på följdfrågorna, så det blir mycket spekulation om grannsämja och annat... Om jag förstår ursprungsfrågan rätt så är det väl bara för TS att köpa några löpmeter virke och sätta upp på sin sida planket så det ser snyggt ut?
Hej igen!stefancrs skrev:
Ja, som sagt skiljer det i olika kommuner. Här där jag bor är t.ex plank och staket under 1 m höjd bygglovsfria medan högre plank och staket oavsett genomsiktlighet bygglovspliktiga. Ovanstående gäller inte det bygglovsfria planket i anslutning till huset dock.
Så sammanfattningsvis går det inte att säga exakt vilket regelverk som gäller mer än att TS tycks prata om ett betydligt högre plank än 1 m...
TS har naturligtvis inget ansvar för ett eventuellt svartbygge som en granne uppfört på sin tomt. Problemet jag syftade på är att ett fult svartbygge kan inverka negativt på en framtida försäljning , dvs spekulanterna gillar det inte. Alternativt att TS ger ett muntligt Ok till grannen, och senare kommer någon annan och flyttar in som tycker det ska bort.B Byggdjuret skrev:Det kan inte hända TS någonting bara för att man accepterar ett svartbygge. Den ända som kan få problem är den som bygger staketet. TS kan inte få några problem vid en försäljning. Den här tråden handlar inte om grannen så, vi behöver inte oroa oss för grannen. Eftersom detta plank med största sannolikhet kräver bygglov, så måste grannen söka bygglov oavsett vad TS har sagt.
Tja, jag har bara sagt att man ska tänka på hur man uttrycker sig. Inte att man måste acceptera bygget.
Självklart kan grannen bli förbannad om man börjar kräva saker. Oavsett om man gjort rätt eller fel. Det är inte så konstigt, grannen kanske inte känner till kravet på bygglov och börjar man då direkt dra i igång den stora karusellen så är det stor risk att grannen känner sig kränkt. Ibland måste man vara diplomatisk, för att kunna komma fram till något. Att börja göra anmälningar det är den sista utposten.
Visserligen risken är stor att TS inte kommer vara jättepopulär granne om man inte vill ha planket, man kanske inte kommer att bli bjuden på några fler grillfester efter att ha stoppat planket, men gör man det snyggt så stannar det vid att man missar grillfesterna hos grannen. Det går inte längre än så. Förhoppningsvis brukar ändå grannen alltid bränna korvarna när han grillar så det är inte ingen förlust.
Sista utvägen blir att anmäla bygget, går det inte att prata med grannen så kanske det blir så illa. Men då har man försökt.
Regelverket finns där bla för att allt inte ska göra upp mellan grannar, och ett antal år är det andra grannar med andra åsikter i frågan . Den policyn har på senare år skärpts i min egen kommun, dvs färre avsteg från gällande plan.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Vad spelar det för roll om TS ger ett muntligt tillstånd nu gällande planket? Det är grannens problem. Inte TS. Grannen bör ha TS tillstånd skriftligt. Dina exempel handlar egentligen bara om vad grannen kan råka utför. Det ända skulle vara om TS ska sälja huset. Dock betvivlar jag starkt att det skulle påverka slutpriset.P Pin skrev:TS har naturligtvis inget ansvar för ett eventuellt svartbygge som en granne uppfört på sin tomt. Problemet jag syftade på är att ett fult svartbygge kan inverka negativt på en framtida försäljning , dvs spekulanterna gillar det inte. Alternativt att TS ger ett muntligt Ok till grannen, och senare kommer någon annan och flyttar in som tycker det ska bort.
Regelverket finns där bla för att allt inte ska göra upp mellan grannar, och ett antal år är det andra grannar med andra åsikter i frågan . Den policyn har på senare år skärpts i min egen kommun, dvs färre avsteg från gällande plan.
Man ska alltid ha allting skriftligt. Friggebod får placeras vid tomtgräns om grannen har lämnat sitt medgivande. (som är giltigt för alltid)
Som vi båda skriver ska det vara skriftligt.B Byggdjuret skrev:Vad spelar det för roll om TS ger ett muntligt tillstånd nu gällande planket? Det är grannens problem. Inte TS. Grannen bör ha TS tillstånd skriftligt. Dina exempel handlar egentligen bara om vad grannen kan råka utför. Det ända skulle vara om TS ska sälja huset. Dock betvivlar jag starkt att det skulle påverka slutpriset.
Man ska alltid ha allting skriftligt. Friggebod får placeras vid tomtgräns om grannen har lämnat sitt medgivande. (som är giltigt för alltid)
Finns det en finsida och en fulsida på ett plank eller är det en ren smaksak?
Vi är fyra radhusgrannar som har liknande plank mellan våra uteplatser. När vi fritt fått välja utseende på planken har tre av oss valt att vända sidan med reglarna mot den egna uteplatsen. Om jag förstått det rätt är väl regelsidan/avigsidan den som man brukar benämna fulsidan? Så anser tydligen inte vi.
Vi är fyra radhusgrannar som har liknande plank mellan våra uteplatser. När vi fritt fått välja utseende på planken har tre av oss valt att vända sidan med reglarna mot den egna uteplatsen. Om jag förstått det rätt är väl regelsidan/avigsidan den som man brukar benämna fulsidan? Så anser tydligen inte vi.
Grannen har rätt att uppföra ett plank utan bygglov INOM de bygglovsbefriade måtten OM det är i anslutning till huset. Har TS sagt OK så räcker det, det BÖR vara skriftligt men det är inget krav.
TS får gärna svara på de frågor som ställts, det börjar spåra ur lite här
TS får gärna svara på de frågor som ställts, det börjar spåra ur lite här
Fördel med dessa plank är att det inte skapas ett undertryck och därmed en virvel bakomplanket när det blåser, eftersom planket inte är helt tät. Så för grannens komfort är dessa att föredra.bobas skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är inget krav på att det är skriftligt, men muntliga avtal är svåra att bevisa. Så för min del anser jag att ett muntligt avtal finns inte.J Jarlsgård skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Visst är det så! Muntliga avtal är lika giltigaJ Jarlsgård skrev:
Som skrivna. Förutom när det gäller fastighetsaffärer. Men det är en annan sak.
Så om man spelar in det så går det lättare att bevisa. För nackdelen med muntliga avtal är först blir man tvungen att bevisa att avtalet finns innan man kan gå vidare...
Förr slöts avtalet med en handskakning
Nu krävs en penna
Hej igen allihop!
Har inte varit inne och sett denna enorma tråd med allas tips och engagemang... tusen tack för tankar, tips och råd!
Tänkte att ni kanske ville veta hur det gick... planket var eg bra att det kom upp, eftersom de utnyttjade sin uteplats mycket och gjort allt väldigt fint och välordnat. Det gjorde i slutändan att vi ju fick bli lite mer privata från vår altan.
Ang ”rätsidan” på planket så visade det sig att det var självklart för dem att rätsidan hamnade mot oss. Vi fick dessutom vara med och diskutera färgen ( det blev vitt- snyggt). Vi satte upp två fina utelampor på planket som lyste upp fint på kvällen.
Inga som helst problem med något mao, SÅÅ skönt.
Nu har vi dock flyttat, men inte alls pga av det.
Tack allihop
Har inte varit inne och sett denna enorma tråd med allas tips och engagemang... tusen tack för tankar, tips och råd!
Tänkte att ni kanske ville veta hur det gick... planket var eg bra att det kom upp, eftersom de utnyttjade sin uteplats mycket och gjort allt väldigt fint och välordnat. Det gjorde i slutändan att vi ju fick bli lite mer privata från vår altan.
Ang ”rätsidan” på planket så visade det sig att det var självklart för dem att rätsidan hamnade mot oss. Vi fick dessutom vara med och diskutera färgen ( det blev vitt- snyggt). Vi satte upp två fina utelampor på planket som lyste upp fint på kvällen.
Inga som helst problem med något mao, SÅÅ skönt.
Nu har vi dock flyttat, men inte alls pga av det.
Tack allihop
Skulle du själv lägga ner en massa pengar och arbete på ett plank som du skulle se den fula sidan av?P plingplong skrev:Hej!
Hur ska man se på detta... vår granne bygger nu ett plank (ca 4 meter), mot vår tomtgräns. Planket kommer att synas tydligt från vår altan där vi ofta sitter. Är nu rädd för att plankets avigsida kommer att hamna mot vår tomt, och det känns ju inte så kul. Vad är brukligt? De kommer sannolikt inte vilja ha avigsidan mot sin egen altan... och vill inte så gärna hamna i någon dispyt, hu!
Tankar kring detta?