959 läst ·
6 svar
959 läst
6 svar
Grannens medgivande
Har försökt söka lite och tror mig veta svaret, men är ändå inte helt säker.
Om jag önskar bygga till något som är närmare än 4.5m från grannens tomtgräns så brukar det stå att man "behöver grannens samtycke". Men samtidigt kan man också läsa att kommunen kan godkänna ändå och att det i slutänden inte är grannen som bestämmer. Lite motsägelsefullt? Mina fråga är:
Måste jag personligen fråga grannen om lov först innan jag skickar in en bygglovsansökan eller sköter kommunen hela den biten? Kan kommunen alltså ge ok ändå, även om grannen motsätter sig bygget?
Jag är helt ny på detta och har aldrig bott i hus förr. Planerar givetvis att prata med grannen när tiden väl kommer, men tänker mig också att det finns situationer då grannsämjan är dålig och berörda grannar inte pratar med varandra. Lär inte vara helt ovanligt?
Om jag önskar bygga till något som är närmare än 4.5m från grannens tomtgräns så brukar det stå att man "behöver grannens samtycke". Men samtidigt kan man också läsa att kommunen kan godkänna ändå och att det i slutänden inte är grannen som bestämmer. Lite motsägelsefullt? Mina fråga är:
Måste jag personligen fråga grannen om lov först innan jag skickar in en bygglovsansökan eller sköter kommunen hela den biten? Kan kommunen alltså ge ok ändå, även om grannen motsätter sig bygget?
Jag är helt ny på detta och har aldrig bott i hus förr. Planerar givetvis att prata med grannen när tiden väl kommer, men tänker mig också att det finns situationer då grannsämjan är dålig och berörda grannar inte pratar med varandra. Lär inte vara helt ovanligt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Kommunen gör det om du inte skickar in tillräckligt bra underlag från grannen.D Dwerg skrev:
JaD Dwerg skrev:
och tvärtom
Det var tyvärr ett felaktigt svar.D Dwerg skrev:
Om du ska söka bygglov behöver du inget godkännande från grannar. Om det är utom plan eller avvikelse från plan kan kommunen behöva låta grannen yttra sig. Det gör kommunen i så fall själv.
Om du däremot ska göra någon lovbefriad åtgärd, typ altan, friggebod, attefallshus, så måste du ha grannens godkännande och det är upp till dig att ordna.
Den här delen - det gäller alltså om det är 4 meter från tomtgräns, annars inte? Och jag måste i sådana fall be om lov personligen?Contrefort skrev:
Klicka här för att svara
