Jag bor i ett nybyggt kedjehus byggt av PEAB/Modulent och en av grannarna i kvarteret tyckte att hans tomtgräns inte stämde, så lantmäteriet var och mätte upp alla tomterna igen och fiskade upp de nerkörda tomtmarkeringarna.
Det visade sig att grannens hus står 20cm in på min tomt vilket medför att kartorna måste ritas om enl. lantmäteriet. Jag har en hörntomt på 350kvm och vill absolut inte ha mindre tomt. På andra sidan av mitt hus finns en allmäning som ägs av oss i samfälligheten.

20cm låter inte så mycket men det blir 7kvm på en redan liten tomt.
De enda lösningarna som jag ser det är att:
1: PEAB köper loss tomtbiten och ger till grannen (då han naturligtvis inte ska betala för deras misstag). Vad kan man då begära för pris? Tomten är väl värd mer nu när det står ett hus på det, än när jag köpte tomten tom (ett kontrakt för tomten och ett för hus/entreprenaden).
Ska dom få köpa tomten (som jag som sagt inte vill ha mindre) för det kvmpris priset jag gav för den eller kan jag begära högre?

2: PEAB köper loss lite av allmäningen bredvid mitt hus.
Då kommer ju kruxet att 20cm vid carporten gör att jag kan bredda min uppfart och passageraren kan öppna sin dörr och stiga ur i carporten utan att slå i grannens husvägg (den är ganska trång), medans 20cm på andra sidan inte är användbart då tomtgränsen går längs husväggen och 20cm till inte är till någon nytta.

Hjälp mig då lantmäteriet har uppmanat mig att göra upp med PEAB direkt nästa vecka.

// Jonas

.

Jag tycker att du borde kunna göra gemensam sak med din granne vad gäller tid och sådant som ni lagt ned på detta. Var tuff och kräv en skälig ersättning för den delen.

Nästa steg är naturligtvis att du skall kompenseras på ett sätt som du är nöjd med. Förmodligen handlar det ju inte om 20cm, för grannen har väl hängrännor, vill kunna öppna fönstret och kanske kunna måla huset utan att stå på din tomt? Men en decimeter på ena sidan kan bli en halvmeter eller en meter på en annan sida, så att du får nytta av din mark på samma sätt. Jag vet inte hur långt från tomtgränsen din grannes hus var tänkt att stå?

Det kommer ju ofelbart att behöva bli en annan tomtfördelning. Passa på att kontrollera var rör och ledningar går också, så att ni inte om 15 år när någon skall bygga en pool sätter grävmaskinsskopan i grannens rör som skulle gå ett par meter bort. Har man byggt så snett som verkar vara fallet här så finns det all anledning att misstänka att det kan se ut lite hur som helst.

"Nästa steg är naturligtvis att du skall kompenseras på ett sätt som du är nöjd med"

Jag ser helst att jag får en annan tomtbit på andra sidan, men om det kommer till pengar, vad kan man begära? Vad är rimligt?

// Jonas

.

Svaret på den frågan är: Vad är du nöjd med?

En del människor tycker kanske att 5.000kr är OK, en del andra tycker att allt under sexsiffriga belopp är ingenting som man ens vill ödsla tid på att diskutera.

Om ni idag står som ägare av dessa hus och tomter så kan du ju alltid kräva att de flyttar grannens hus. Vad det kostar utgör nog maxtaket för var du kan börja dina förhandlingar.

En tämligen skälig uppgörelse i mina ögon, som aldrig gjort en sådan deal, är att om du nu skall avstå från 10% av din tomt, så borde det kunna kompenseras med 25% av tomtpriset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.