63 950 läst ·
92 svar
64k läst
92 svar
Grannens hund springer in på vår tomt...vad ska jag göra?
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Vatten är ju en bra idé men att kasta sten på hunden ses nog som en betydligt aggresivare handling.
Skaffa en varg :-D
Nä, men vatten känner jag till fungerar. Prata med grannarna kan du göra också men de gamlingarna tror jag inte förstår vad du menar, om de så hänsysnlöst skickar runt sin hund på det sättet.
Nä, men vatten känner jag till fungerar. Prata med grannarna kan du göra också men de gamlingarna tror jag inte förstår vad du menar, om de så hänsysnlöst skickar runt sin hund på det sättet.
En variant är att fylla en plåtburk, t-ex en ölburk, med skruv, småsten el dylikt så att den skramlar riktigt ordentligt. Kasta sedan burken i marken ca 1 meter bakom hunden. Det är inte säkert att det funkar men många hundar kan bli rejält skrämda av detta (schäfrar kan ofta vara nerviga).
En annan variant är att fånga in hunden och lämna in den hos polisen som hittegods. När ägarna har fått lösa ut jycken hos polisen x antal gånger tror jag nog dom själva tycker situationen börjar bli jobbig och gör något åt saken.
En annan variant är att fånga in hunden och lämna in den hos polisen som hittegods. När ägarna har fått lösa ut jycken hos polisen x antal gånger tror jag nog dom själva tycker situationen börjar bli jobbig och gör något åt saken.
Psykologisk krigföring är i det långa loppet alltid billigare och bättre än kemisk och nukleär.
En bekant tröttnade kraftigt på att en grannes hund gång på gång jagade hans katter, tillslut kopplade han hunden och band fast den på sin egen tomt.
Hundägaren blev slutligen orolig och började leta efter sin hund, hunden hittas flera timmar senare, knyts loss och tas med hem.
Grannsämjan blev inget bättre, men grannens hund springer å andra sidan heller inte lös på samma sätt längre.....
Hundägaren blev slutligen orolig och började leta efter sin hund, hunden hittas flera timmar senare, knyts loss och tas med hem.
Grannsämjan blev inget bättre, men grannens hund springer å andra sidan heller inte lös på samma sätt längre.....
Intressant ide.
Kan man göra likadant med kattdj-vlarna som skiter i sandlådan? Och dräper alla smådjur de får tag i?
Oavsett, hundägare är ansvariga för att förklara regler för sin hund. Ouppfostrade hundar (och ägare) är ett otyg.
Kan man göra likadant med kattdj-vlarna som skiter i sandlådan? Och dräper alla smådjur de får tag i?
Oavsett, hundägare är ansvariga för att förklara regler för sin hund. Ouppfostrade hundar (och ägare) är ett otyg.
Enklast är att om du blir kompis med jycken och sen helt enkelt säger åt den att gå hem.
Nästa gång hunden kommer så sätt dig ner på huk och låt den lukta på dig så ska du se att det går bra.
Alla blir nöjda och grannsämjan blir bra.
Vad gäller katter så ska du nog vara glad att den är på dig tomt. Den håller mössen borta. Sätt lock på sandlådan så slipper du kattbajs.
Fredrik
Nästa gång hunden kommer så sätt dig ner på huk och låt den lukta på dig så ska du se att det går bra.
Alla blir nöjda och grannsämjan blir bra.
Vad gäller katter så ska du nog vara glad att den är på dig tomt. Den håller mössen borta. Sätt lock på sandlådan så slipper du kattbajs.
Fredrik
Näe, det var fel. Även om vi nu diskuterar ett 5 år gammalt problem så låter det som att det var en glad hund som vill hälsa lite för hårdhänt. Då är rätt metod att värna sitt privata område, dvs området närmast dig själv och på dig själv. När hunden kommer står man rakryggad, avslappnad och säger NEJ och tillrättarvisar hunden tills den coolat ner sig nog för att hälsa på ett civiliserat sätt (för hunden att nosa, för dig att klappa lite om du vill). När väl den rangordningen är etablerad kommer det vara enkelt att skicka hem hunden igen.Fredrik Å skrev:
Hej
Prata med dom är mitt tips. Gör det väldigt klart att du inte acceptera lösa hundar på eran tomt eller i när området.
Sedan hade jag köpt en sådan här och satt på tomten; http://www.jula.se/djurskramma-478301
//Calle
Prata med dom är mitt tips. Gör det väldigt klart att du inte acceptera lösa hundar på eran tomt eller i när området.
Sedan hade jag köpt en sådan här och satt på tomten; http://www.jula.se/djurskramma-478301
//Calle
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har inte hund, men jag ser på Cesar Millan med stor behållning.
Grannes två hundar (små vita tussar) hoppade och var allmänt nyfikna på mig men när jag gått rakt på dem med fingret uppe och haft ögonkontakt några gånger (visat mig vara flockledare) så håller de en meter distans när jag går över till grannen. Kan ju behöva påminnas då och då.
Nästa granne hade besök av hundägare och jag gjorde samma sak och den hunden hade aldrig varit med om liknande så den kröp undan och gömde sig, sedan höll den sig i skinnet. Ägarna hade aldrig sett något liknande.
Det kom en okopplad hund (schäfer) på promenad och satte rak kurs på mig in på tomten, med lagom distans så hoppade jag mot hunden och skrek, hunden hann precis väja. Ägarinnan kom fram och tackade för andra människors reaktion var att klappa hunden och ge beröm, hon ville inte ha en hund som tjurrusade mot andra.
Så kolla på Cesar. kolla också när han stöter till strax framför bakbenet
Protte
Grannes två hundar (små vita tussar) hoppade och var allmänt nyfikna på mig men när jag gått rakt på dem med fingret uppe och haft ögonkontakt några gånger (visat mig vara flockledare) så håller de en meter distans när jag går över till grannen. Kan ju behöva påminnas då och då.
Nästa granne hade besök av hundägare och jag gjorde samma sak och den hunden hade aldrig varit med om liknande så den kröp undan och gömde sig, sedan höll den sig i skinnet. Ägarna hade aldrig sett något liknande.
Det kom en okopplad hund (schäfer) på promenad och satte rak kurs på mig in på tomten, med lagom distans så hoppade jag mot hunden och skrek, hunden hann precis väja. Ägarinnan kom fram och tackade för andra människors reaktion var att klappa hunden och ge beröm, hon ville inte ha en hund som tjurrusade mot andra.
Protte
Hejprototypen skrev:Jag har inte hund, men jag ser på Cesar Millan med stor behållning.
Protte
Kan tillägga att detta fungerar på hyfsat fostrade hundar eller mindre dominanta hundar. Gör man detta på en dominant hund som betraktar dig som en inkräktare kan det gå riktigt illa. Det är samma sak som om du utmanar honom. Lägget kan bli än värre om husse eller matte inte är i närheten. Då har han ansvaret att skydda flocken.
//Calle
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Något som helt värkar glömmas bort här är att det är ALDRIG hundens fel att klampar in på andras tomter eller gör andra fel och att slår eller kasta saker på hunden är rent djurplågeri.
Kasta saker eller slå hundägaren istället för det är hans\hennes fel att hunden inte är fostrad.
Gissar ingen vågar det utan går på den oskyldiga hund stackaren istället.
Sen hunden som ett barn som inte blivit fostrat.
Slår ni och kastar ni saker på dom med.
Tyvärr så är det många hundägare som är väldigt slapphänta och inte sätter upp tydliga regler.
En hund mår som bäst när den har en flockledare som sätter upp tydliga regler.
Vissa ska inte ha hund
Kasta saker eller slå hundägaren istället för det är hans\hennes fel att hunden inte är fostrad.
Gissar ingen vågar det utan går på den oskyldiga hund stackaren istället.
Sen hunden som ett barn som inte blivit fostrat.
Slår ni och kastar ni saker på dom med.
Tyvärr så är det många hundägare som är väldigt slapphänta och inte sätter upp tydliga regler.
En hund mår som bäst när den har en flockledare som sätter upp tydliga regler.
Vissa ska inte ha hund
Vad ni än gör så kasta inte grejor på hunden ! Man ska aldrig provocera ett djur , en del tycker att man ska skrämma dom genom att slå eller kasta saker på eller efter dom men det är jävligt dumt då hunden kan bli aggressiv och anfalla.
Kommer hunden in på eran gård säg till den med bestämd ton att den ska gå hem eller som MattiasS beskriver det.
Är hunden helt okänd är det bättre att gå undan från den tills man vet hur den beter sig (man ska aldrig gå fram till okända hundar) , känner man igen hunden är det bättre att gå till husse o matte och prata med dom.
Kommer hunden in på eran gård säg till den med bestämd ton att den ska gå hem eller som MattiasS beskriver det.
Är hunden helt okänd är det bättre att gå undan från den tills man vet hur den beter sig (man ska aldrig gå fram till okända hundar) , känner man igen hunden är det bättre att gå till husse o matte och prata med dom.