B Blejdarn skrev:
om flera grannar har lösa hundar kanske de gör sina behov huller om buller på alla tomterna.

Jag skulle försöka få en överenskommelse med alla om att man delar på jobbet att mocka efter hundarna. Och att de som saknar hund slipper delta. Det borde ligga i allas intresse att hålla rent
Det är nog en plus en jycke som liksom rymde och glatt hälsade på, så det är inte alla - vad vi tror oss sett hittills.

P pappaM skrev:
Vi har rätt nyligen flyttat in i nytt hus och grannarna verkar supertrevliga! Det är en lite flytande gräns mellan tomterna, lite naturtomter och det finns ingen häck eller staket mellan dem.

Flera av grannarna har supermysiga hundar, som gärna vill hälsa på, men vi har några intressanta utmaningar... De låter gärna hundarna springa lösa och särskilt en hund kommer gärna och hälsar på hos oss... Vårt dilemma är mångfacetterat... Vi har rätt ofta besök av vänner med hund, vi har barn som är rädda för främmande hundar och en av hundarna verkar ha utsett vår tomt till sitt rastställe, så vi hittar hundbajs lite här och där på tomten vilket syns än tydligare nu, ovanpå snön.

Det är ju solklart inte okej, men vi har inte lärt känna grannarna än och vill ju inte komma in som de nya, gnälliga grannarna, men vi måste såklart be dem hålla koll på sin (iofs mycket mysiga) hund.

Tips på hur vi säger ifrån på ett sätt som grundar för en god grannsämja under många år framåt?
"Hej granne. Vilken mysig hund ni har. Det stör oss inte att den kommer över och hälsar ibland. Men nu har jag trampat i hundbajs ett par gånger på min egen tomt, det är inte lika mysigt. Jag förstår att ni kan missa när hunden gör sina behov, men om ni kan ta en titt och plocka upp efter hunden i slutet på dagen så blir vi glada. Jag kan visa ett ställe som verkar vara populärt som toalett".

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
"Hej granne. Vilken mysig hund ni har. Det stör oss inte att den kommer över och hälsar ibland. Men nu har jag trampat i hundbajs ett par gånger på min egen tomt, det är inte lika mysigt. Jag förstår att ni kan missa när hunden gör sina behov, men om ni kan ta en titt och plocka upp efter hunden i slutet på dagen så blir vi glada. Jag kan visa ett ställe som verkar vara populärt som toalett".
Fast jag vill ju inte ha grannarna på tomten varje dag...

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
wildeside
S Stefan1972 skrev:
Till att börja med så får man inte ens ha hunden fritt på det viset. Enbart på den egna tomten.
Bar lite information, så att du inte ger tvärsäkra felaktiga svar.

Naturvårdsverket tolkar av lagen om att hundar ska hindras från att springa lösa, som att hunden i de flesta fall ska hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under perioden 1 mars till 20 augusti. I praktiken ska hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du som hundägare behöver ha samma kontroll över din hund som om ett motsvarade osynligt koppel. Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller är instängda.

Lagens syfte är att skydda de vilda djuren, både däggdjur och fåglar, under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar. Lagen gäller i princip på all naturmark, även större parker och liknande. Du hittar information om vad som gäller på Sveriges riksdags webbplats.

Full kontroll även annan tid​

Du som hundägare måste hindra din hund från att störa vilda djur även under andra tider på året. Det innebär att din hund får vara lös så länge du kan se den, förutsatt att du kan stoppa hunden eller kalla in den om den stöter på ett vilt djur. Hunden ska gå i koppel eller i lina om du inte kan ha den kontrollen över din hund.

I alla Sveriges nationalparker ska din hund alltid vara kopplad, oavsett hur bra lydnad du har på din hund.

• Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
P pappaM skrev:
Fast jag vill ju inte ha grannarna på tomten varje dag...
Kan du inte bara sätta upp ett staket? Du slipper säga något, du slipper hundbajs och du slipper grannar.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Min trädgård innehåller många kisskänsliga häckar (framför allt buxbom
Guldvatten (utspädd urin) är en utmärkt och naturlig gödning för buxbom, särskilt om buskarna har blivit gula på grund av näringsbrist
. Eftersom buxbom trivs i näringsrika jordar, hjälper kvävet i guldvattnet till att göra dem gröna och fina igen.

P
P pappaM skrev:
Det är nog en plus en jycke som liksom rymde och glatt hälsade på, så det är inte alla - vad vi tror oss sett hittills.
Ägaren till rymlingen blir nog glad om du berättar om rymningen (om du inte redsn jar gjort det förstås), så att den kan åtgärda hålet i inhägnaden.

M MickeMörkö skrev:
Kan du inte bara sätta upp ett staket? Du slipper säga något, du slipper hundbajs och du slipper grannar.
Men känslan runt grannsämjan blir konstig om vi som nyinflyttade sätter upp ett staket känner vi... känslan av naturtomt är härlig och en del i Varför vi köpte huset. Men visst finns det med som alternativ.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Ni får väl skriva att ni gärna fortsätter att ha öppet mellan tomterna men så länge ni finner hundbajs på tomten eller återkommande får hundar som springer in så ser ni inte det som möjligt. Be grannarna ha bättre koll på sin familjemedlem så den håller sig på sin sida. Gör de inte de på ett tillfredsställande vis sen sätter ni upp staket runt ert.

• Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Just detta problem ställs Hank inför i filmen Me myself and Irene. Hans sätt att lösa problemet tror jag i detta fall är det enda rätta:

• Haha
  • Älska
ktm250 och 3 till
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Möjligt att hundpiss är värre än människopiss, men jag har en buxbomsbuske rätt nära huset och som den utepissare jag är så blir den rätt ofta utsatt på grund av sitt läge rätt nära dörren och att man kan få lä från vinden på någon sida av den. Vad jag kan se så trivs den utmärkt trots att jag pissat på den relativt ofta i +10 år. Innan någon får för sig att jag ofredar grannar med mitt beteende så bor jag så att det är hundratals meter till närmaste granne och ingen fri sikt ;)
Kan man ställa upp något genomskinligt osnyligt nät runt buxbomen som mina
grannar skyddar sina buskar mot råddjur? så hunden en kommer i närheten av busken,
kanske med tunnar bamboo pinnar som håller uppe det genomskinliga näet?
Vet det är tråkigt , då bor bland rådjur att behöva sätta upp nät runt träd buskar -det känns "förfulande" med nät/pinnar runt varje buske, rsoväxt mm

A
Lite på skoj humör idag:

Jag skulle som jag läst om på annat håll,
så grannan förstår hur det känns att få hundbajs varje dag på tomten från grannens hund,
samla ihop lite hundbajs och lägga det nära grannens veranda, dörr in till huset - på sätt att grannen på något sätt upplever hur det känns att vakna upp med grannens hund som bajsat på tomten.

Bor själv på stora tomter med många hundar i området -
på FB brukar folk bli skitarga om hundar på något sätt sabbar i våran grupp för vårt område,och ingen skullle acceptera hundra springer runt och gör sina behov på andras tomter

Unikt namn
I första hand förklarar du att de får koppla hunden så den inte springer över och gör sina behov på din tomt.

I andrahand lämnar du tillbaka hundbajset på deras dörrmatta eller postlåda.

Gränslösa grannar finns det ingen poäng att hålla någon relation med.

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Många dåliga råd om man skall ha grannsämja känner jag. Det är väl inte läge att slänga över hundbajs till grannen om man knappt har hunnit hälsa - lär väl inte bli bra grannsämja av det direkt då, eller ?

Vi är själva hundägare, nu har vi hägnat in vår tomt just så att hundarna inte kan springa lösa in på andras tomter (eller bort), men om jag hade haft detta läge så hade jag uppskattat om de nya grannarna kommit över och hälsat ordenligt och på ett diplomatiskt sätt meddelat att vi har jättegulliga hundar, men att dom har en del barn som är rädda för hundar och dessutom verkar dom ha hittat ett favoriytställe att göra sina behov på, vilket inte är så trevligt.

Då hade jag, som ansvarsfull hundägare, antingen satt upp ett staket eller på något annat sätt diskuterat fram en lösning.
Om hundarna är vana att springa på tomten så hade jag nog inte "kopplat" dom, men enkla nätstaket (hundstaket) med stolpar som man bara hamrar ned med några meters mellanrum finns billigt att köpa...

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Du kan ju fråga grannen om den vill ha ett sms varje gång hunden gör sina behov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.