L Lilllen skrev:
Grannträd som helt utan ansträngning redan ger frukt skulle jag absolut inte tacka nej till.
Precis så funkar det här, men det är jag som är grannen ;) Mitt äppelträd växer över mot deras parkering. Jag har erbjudit mig att ta bort trädet men de älskar äpplena och "förbjuder" mig att kapa något :)

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
R ravve007 skrev:
Här kommer bild. Detta är bara någon dag efter att vi var klara, dvs innan frukten hann falla ner och bli ett problem. OBS på bilden har jag redan tagit bort de flesta grenar som kommer över, men återstår ändå en del. Trots det lilla som är kvar så kommer äpplen och plommon över på vår yta, och det är inte lite (städade allt igår, men redan idag ligger det ganska mycket där igen, är dock inte hemma nu så att jag kan ta en bild på det).

Liten notis: Jag är inte efter något drama här, gubben är nog över 90 år och funktionshindrad som sagt, vilket jag har överseende med. Har knackat på han, lämnat lapp i brevlådan, skickat SMS, utan svar. Jag är i övrigt redan ganska chill, kommentarer om att jag ska ta det lugnt behövs inte... ;)
Hur omhändertar ni dagvattnet från den hårdgjorda ytan?

R ravve007 skrev:
OK, TS här... tänkte inte skriva mer men känner att det här har spårat ut lite, så jag får flika in en sista gång :)
Jag har inte menat något illa mot min granne överhuvudtaget, ville bara ha råd på hur jag ska gå vidare då jag inte får kontakt med honom. Skulle aldrig få för mig att vara elak mot någon i hans tillstånd.

Tror att många missförstod det jag skrev.
Det har inte varit någon big deal från början liksom, inte så att jag kavlar upp och j*vlar ska gå all in för lite sketen frukt ;)

Har iaf fått de svar jag sökte, ville veta mina möjligheter och nu vet jag. Tackar o bugar för alla som hjälpt!
Ni andra kan fortsätta hata om ni får njutning av det.

Peace!
Försöker bara sätta mig in om jag själv skulle vara orolig för fläckar på plattorna skulle jag nog kliva/sätta mig att ta bort frukten innan jag åker/parkerar för kan ju inte vara så jobbigt eller?

S Sir Duke skrev:
Precis så funkar det här, men det är jag som är grannen ;) Mitt äppelträd växer över mot deras parkering. Jag har erbjudit mig att ta bort trädet men de älskar äpplena och "förbjuder" mig att kapa något :)
Ja, hade jag en granne med sådant träd skulle jag också noja lite över om det fanns risk att trädet försvann. Göra lite extra för att grannen ska känna sig hemma och inte plötligt få för sig att sälja till någon ”träd hör hemma i skogen”-köpare

R ravve007 skrev:
Okay, tack för alla snabba svar!
Jag är nertaggad, men har precis lagt ut väldigt många hundratusentals kronor på renoveringen och efter bara 2 veckor ser det crap ut... inte så kul haha!
Men förklara gärna mer, hur får jag bort de svarta fläckarna nu?
jag har erfarenhet du kan ha nytta av. Kan vi få kontakt i dm?

S
Tyvärr är det många som mest tjafsar i tråden och inte fokuserar på problemet.

Jag har ingen större erfarenhet av hur man får bort fläckar av fallfrukt, men jag antar det mesta går bort med en avspolning med högtryck. Var bara försiktig med att hålla för nära eftersom det är lätt att blåsa sönder betong. Ett tillbehör tralltvätt har ibland munstycken för betongplattor med lagom tryck.
Efter avspolningen så försvinner säkert resterna efter ett tag genom biologisk nedbrytning och oxidation.

För att minimera problemet i framtiden och dessutom drastiskt förlänga livstiden för dina plattor så skall du impregnera dem. På vårkanten när betongen är ordentligt torr så dränk den med Siloxan. Använd tryckspruta och gå över flera gånger så att betongen blir ordentligt mättad. Behöver man bättra på skyddet efteråt så behöver man använda Silan eftersom Siloxan är en emulsion som har svårt att tränga in i redan behandlad betong. Silan är egentligen bättre redan första behandlingen men jag tycker inte förbättringen står i proportion till det högre priset. Det finns massor av litteratur att läsa och här är ett exempel: https://fudinfo.trafikverket.se/fud...1500/Publikation_001435/CBI VV FUD-14 dec.pdf

Lycka till med din fina stenläggning.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R ravve007 skrev:
Hej,
Vi har precis blivit färdiga med stenläggning av uppfarten (betongplattor i antracit).
Grannen har bl.a. äppelträd och vildplommon (gula små plommon) som hänger över på vår sida, och nu knappt 2 veckor efter att vi har lagt stenarna så har det kommit väldigt mycket fallfrukt på våra stenar. Vissa har mosats när vi har kört upp med bilen t.ex.
Jag tvättade och sopade bort allt igår och ser att de har lämnat spår efter sig i form av mörka fläckar på våra plattor!!!

Jag ska försöka prata med grannen om att ta bort träden, jag vet att jag får klippa de grenar som kommer över på vår sida, men vill hellre få bort träden helt för att slippa klippa grenar flera gånger per år.

Har vänt mig till kommunen men de lägger inte sig i säger dem. Har försökt nå grannen men det verkar omöjligt, han är gammal och rörelsehindrad, så jag tycker synd om honom. Hans trädgård ser ut som en djungel.

Mina frågor:
1. Någon som vet om de mörka fläckarna går att få bort? Har sköljt med slangen och borstat, men det hjälper inte. Synd att förstöra vår stenläggning efter bara 2 veckor, och det lär ju bara bli värre med tiden!
2. Vad tycker ni att jag ska göra för att få bukt på träden, om jag inte får tag på grannen?
frukten fallet bara under en kort del av året. Lägvut en presenning om ni inte får kapa grenarna. Grenar som hänger över tomtgräns får ni ta bort efter att vidtalat grannen

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Du har en jättefin stenläggning, ravve007, och en snygg avslutning mot granntomten med sin vackra grönska. Finare kan det inte bli. Att klippa bort några grenar varje år är en bagatell.
Min hobby är att brygga eget vin (jag har just startat ett plommonvin). Om du visste hur mina viner smakar, skulle du inte vilja klippa bort några fruktgrenar alls.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fläckarna kommer att försvinna. Men det kan behövas lite väder och vind.
Hur försvinner de? Med vinden? Eller vädret?

L Lilleplutt skrev:
frukten fallet bara under en kort del av året. Lägvut en presenning om ni inte får kapa grenarna. Grenar som hänger över tomtgräns får ni ta bort efter att vidtalat grannen
Klipp det som hänger över din tomt och lite till och kör med högtryckstvätt mot fläckarna, gärna med ett kraftigt munstycke.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du bör köpa grannfastigheten om och när den blir till salu, så länge du inte äger den har du ingen rådighet över träden på den.
@leffeisala vad i mitt inlägg får dej att gråta?

S
A AndersBlomberg skrev:
Hur försvinner de? Med vinden? Eller vädret?
Jag skrev det i inlägg #66: "Efter avspolningen så försvinner säkert resterna efter ett tag genom biologisk nedbrytning och oxidation."
Jag har inte provat med fallfruktsfläckar, men har droppat fett från köttbitar vi grillat och de bleknar bort med tiden.

A AndersBlomberg skrev:
Klipp det som hänger över din tomt och lite till och kör med högtryckstvätt mot fläckarna, gärna med ett kraftigt munstycke.
Jag skrev om det i #66 också: "Var bara försiktig med att hålla för nära eftersom det är lätt att blåsa sönder betong."
Jag har gjort det misstaget själv så jag är säker på min sak. Sen kan det givetvis bli olika resultat beroende på styrka på högtryckstvätt och kvalité på betong.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Säger som de andra, ta bort det som hänger över, det är rätt tydligt på bilden att allt är sly som fått växa pga att grannen inte orkar med. Bra att lämna ett meddelande till grannen först om att du hjälper honom med detta eftersom du förstår att han inte klarar det själv.

De så kallade "vildplommonen" heter för övrigt mirabeller och är jättegoda! Bra till marmelad, kompott, pajer, likör, vin mm.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Min fråga i det hela. Varför stanar du inte bilen o skyfflar bort det som ligger på betongen istället för att bara köra över det.

S STB skrev:
Jag skrev det i inlägg #66: "Efter avspolningen så försvinner säkert resterna efter ett tag genom biologisk nedbrytning och oxidation."
Jag har inte provat med fallfruktsfläckar, men har droppat fett från köttbitar vi grillat och de bleknar bort med tiden.

Jag skrev om det i #66 också: "Var bara försiktig med att hålla för nära eftersom det är lätt att blåsa sönder betong."
Jag har gjort det misstaget själv så jag är säker på min sak. Sen kan det givetvis bli olika resultat beroende på styrka på högtryckstvätt och kvalité på betong.

Blåser sönder betong? Vad är det för munstycke och tvätt? Är det en waterjet? Vanliga civila högtryckstvättar med starkaste munstycket tar bort färgen på bilar och går igenom tyg men rår inte på betong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.