Hej,
Vi har precis blivit färdiga med stenläggning av uppfarten (betongplattor i antracit).
Grannen har bl.a. äppelträd och vildplommon (gula små plommon) som hänger över på vår sida, och nu knappt 2 veckor efter att vi har lagt stenarna så har det kommit väldigt mycket fallfrukt på våra stenar. Vissa har mosats när vi har kört upp med bilen t.ex.
Jag tvättade och sopade bort allt igår och ser att de har lämnat spår efter sig i form av mörka fläckar på våra plattor!!!

Jag ska försöka prata med grannen om att ta bort träden, jag vet att jag får klippa de grenar som kommer över på vår sida, men vill hellre få bort träden helt för att slippa klippa grenar flera gånger per år.

Har vänt mig till kommunen men de lägger inte sig i säger dem. Har försökt nå grannen men det verkar omöjligt, han är gammal och rörelsehindrad, så jag tycker synd om honom. Hans trädgård ser ut som en djungel.

Mina frågor:
1. Någon som vet om de mörka fläckarna går att få bort? Har sköljt med slangen och borstat, men det hjälper inte. Synd att förstöra vår stenläggning efter bara 2 veckor, och det lär ju bara bli värre med tiden!
2. Vad tycker ni att jag ska göra för att få bukt på träden, om jag inte får tag på grannen?

• Haha
  • Wow
  • Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Klipp de grenar du har rätt att klippa.
Gör du det en gång/år kommer det inte kunna bli ny frukt på årsskotten före nästa klipptillfälle.
Mera permanent lösning får du fundera vidare på och tillsammans med grannen om det går. Finns mängder med trådar om dessa gränsproblem, så fokusera på vad du kan göra inom ramen för dina rättigheter.

• Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Du bör köpa grannfastigheten om och när den blir till salu, så länge du inte äger den har du ingen rådighet över träden på den.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Muhrman och 29 till
  • Laddar…
Finns det ingen lag som innebär att det är HANS skyldighet att se till att det som växer över på min sida klipps bort? Dvs att det är han som måste klippa bort det, ifall jag kräver det förstås? Eller är det så enkelt att detta inte regleras i någon lag och därmed får grenarna växa över hos mig hej vilt?

Nej det finns ingen sådan skyldighet.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Nej.
Du ska däremot låta grannen få veta din avsikt och låta grannen kunna åtgärda. Görs inte det får du åtgärda.
Om du söker i forumet finns trådar och tusentals inlägg om detta.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Nej, det finns ingen sådan lag.
Betong förstörs inte av frukt. Tagga ner och uppför dig som folk.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
nissebrun och 72 till
  • Laddar…
Fläckarna kommer att försvinna. Men det kan behövas lite väder och vind.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Okay, tack för alla snabba svar!
Jag är nertaggad, men har precis lagt ut väldigt många hundratusentals kronor på renoveringen och efter bara 2 veckor ser det crap ut... inte så kul haha!
Men förklara gärna mer, hur får jag bort de svarta fläckarna nu?

Det är möjligt att det går att få bort med ngt. medel, men det är riskabelt. Rengöringsmedel kan bleka, osv. De kommer att försvinna av sig själv efter lite snö och sol.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är möjligt att det går att få bort med ngt. medel, men det är riskabelt. Rengöringsmedel kan bleka, osv. De kommer att försvinna av sig själv efter lite snö och sol.
Fint, tack då vet jag. Får väl hålla på och klippa bort de grenar som kommer över, samt leva med de svarta fläckarna, hålla tummarna att de försvinner, och se glad ut :)

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
R ravve007 skrev:
Hej,
Vi har precis blivit färdiga med stenläggning av uppfarten (betongplattor i antracit).
Grannen har bl.a. äppelträd och vildplommon (gula små plommon) som hänger över på vår sida, och nu knappt 2 veckor efter att vi har lagt stenarna så har det kommit väldigt mycket fallfrukt på våra stenar. Vissa har mosats när vi har kört upp med bilen t.ex.
Jag tvättade och sopade bort allt igår och ser att de har lämnat spår efter sig i form av mörka fläckar på våra plattor!!!

Jag ska försöka prata med grannen om att ta bort träden, jag vet att jag får klippa de grenar som kommer över på vår sida, men vill hellre få bort träden helt för att slippa klippa grenar flera gånger per år.

Har vänt mig till kommunen men de lägger inte sig i säger dem. Har försökt nå grannen men det verkar omöjligt, han är gammal och rörelsehindrad, så jag tycker synd om honom. Hans trädgård ser ut som en djungel.

Mina frågor:
1. Någon som vet om de mörka fläckarna går att få bort? Har sköljt med slangen och borstat, men det hjälper inte. Synd att förstöra vår stenläggning efter bara 2 veckor, och det lär ju bara bli värre med tiden!
2. Vad tycker ni att jag ska göra för att få bukt på träden, om jag inte får tag på grannen?
Sätt upp nät som fångar frukten innan den landar på betongen så håller den sig finare. Äppelmos och och plommonkompott är gott! Själv jobbar jag med planteringar för att få frukt. Grannträd som helt utan ansträngning redan ger frukt skulle jag absolut inte tacka nej till.

• Gilla
Polyester och 15 till
  • Laddar…
R ravve007 skrev:
Fint, tack då vet jag. Får väl hålla på och klippa bort de grenar som kommer över, samt leva med de svarta fläckarna, hålla tummarna att de försvinner, och se glad ut :)
Fläckarna försvinner efter frukt och efter en vinter finns ännu flera där du kört och ställt bil som däremot kan vara svårare att få bort.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fortsätt försöka få tag i grannen och meddela dina avsikter. Dvs att grenarna behöver bort från din sida, men att du kan ansvara för det som är åt ditt håll. Annars lär ju inget hända som du märkt. Försök sedan för sakens skull att kapa grenarna snyggt och inte fulkapa dom med motorsåg längs gränsen. Då är det bra att ha pratat med grannen först så du kan komma åt och såga och fixa längre in på hans tomt för att få det bra inte bara för dig, utan även för träden.

Ja, och så rengör verktygen med t-röd för att försöka undvika att sprida eventuell smitta mellan träden.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fläckarna försvinner efter frukt och efter en vinter finns ännu flera där du kört och ställt bil som däremot kan vara svårare att få bort.
Vad menar du, inte säker att jag hängde med där? :) Alltså om man kör över frukten med bilen, så kan de fläckarna som uppstår bli svåra att bli av med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.