Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag frågade TS om det var på det viset eftersom det är mycket vanligt här på BH att uppgifter som ges i trådstart inte är faktiska, utan de bygger på missförstånd, gissningar och liknande. En del av en tråd är således ofta att reda ut dessa missförstånd. Så visade sig inte vara fallet i denna tråd, TS hade full koll på vems ledningen var.

Hur ledningen kom att dras över TS fastighet vet vi inte och TS har väl indirekt meddelat sig inte vilja gå in på hur ledningen har hamnat på hans fastighet.
Jag förstår vad du menar. Nu är jag en sådan som litar på vad alla trådstartare skriver eftersom jag inte har någon anledning att tro annorlunda. Således så tar jag allt som trådstartare skriver som fakta och det tycker jag att alla borde göra. Jag vet att vissa personer (anklagar inte dej) letar efter anledningar att misstro, helt utan befog.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så egentligen är inte ledningen ett problem, utan ett sätt att ge igen för andra oförätter.
Är du ett troll?
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Ja, så skulle jag oxå se det men jag tror varken TS eller hans granne ser nyktert på detta.
Och vi vet ju inget om husen... kanske är stugan grannen dragit el till bara ett skjul? Kanske skulle en bättre förlängningskabel som inte räknas som fast installation göra jobbet? Om inte avstånden är för långa givet vad elen skall användas till.
Kanske.....kanske....så länge vi inte vet annorlunda så tycker jag att man ska acceptera vad TS skriver.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fick rätt? Det är inget brott mot grannen. Visst kan man tipsa om det om man vill jävlas med grannen. Men ”fick rätt” passar inte in här.
Du är väl medveten om att det bara är du som tjatar som en grälsjuk kärring om att jävlas? Väx upp...
 
L llundberg skrev:
letar efter anledningar att misstro, helt utan befog.
Det handlar inte om misstro utan om att tydliggöra sakförhållandena och minimera risken för missförstånd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tycker det är en intressant fråga.
Vem kan avgöra det mer än TS ?
 
Om det är 2 olika fastigheter så måste varje fastighet egentligen ha egna abbonemang , så säg det till grannen och att du inte tänker påtala det om han bara drar om kabeln rätt. Annars bara hugg av den med en yxa ! Ingen fara att göra det !
 
L llundberg skrev:
Kanske.....kanske....så länge vi inte vet annorlunda så tycker jag att man ska acceptera vad TS jag att saker inte blir sanna för att de skrivs ner i en tråd mer eller mindre anonymt på nätet.
L llundberg skrev:
Kanske.....kanske....så länge vi inte vet annorlunda så tycker jag att man ska acceptera vad TS skriver.
Jag tänker att TS talar i egen sak när han startar tråden.
 
J johfor1 skrev:
Nej, det är inte nätbolagets ledning. Dom har till och med varit ute och kollat och konstaterat att den är olaglig, men gör fortfarande inget åt saken. De säger att de pratat med jurist som vill att vi ska lösa det själva istället för att nätbolaget ska blanda sig i
Vad jag kommer ihåg från min aktiva tid inom exploatering får man enligt lag inte leda ström från en fastighet till en annan.
Det är elbolaget som ska kräva två abonnemang. De förlorar dessutom pengar.
MEN om husen ligger på samma fastighetsbeteckning kan överföring vara laglig. Krävs dock ledningsrätt/servitut.
 
TRJBerg
Kws Kws skrev:
Vad jag kommer ihåg från min aktiva tid inom exploatering får man enligt lag inte leda ström från en fastighet till en annan.
Det är elbolaget som ska kräva två abonnemang. De förlorar dessutom pengar.
MEN om husen ligger på samma fastighetsbeteckning kan överföring vara laglig. Krävs dock ledningsrätt/servitut.
Med "ledningsrätt/servitut" menar du om ledningen passerar annan fastighet eller väg som inte ligger inom fastigheten? Annars kan jag inte se att ledningsrätt eller liknande behövs
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kws Kws skrev:
Vad jag kommer ihåg från min aktiva tid inom exploatering får man enligt lag inte leda ström från en fastighet till en annan.
Det är elbolaget som ska kräva två abonnemang. De förlorar dessutom pengar.
MEN om husen ligger på samma fastighetsbeteckning kan överföring vara laglig. Krävs dock ledningsrätt/servitut.
Med tolv sidor text kan jag missat något, men vet vi ens om grannen har två fastigheter eller bara råkar ha två hus?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det som stor skillnad om TS vill lösa ett problem eller hitta sätt att jävlas på. Jag hjälper inte till med det sistnämnda.
Bra, håll dig då undan tråden.
 
J johfor1 skrev:
Hej,

Har en stuga som ligger mellan två fastigheter, där husen ägs av samma person. Utan att gå in på för mycket detaljer så har jag hamnat i ett läge där det inte längre går att föra en diskussion utan vi behöver särskilja så att grannens fastigheter inte har något med min tomt att göra.

Grannen har en privat luftledning som går från sitt året-runt hus, fäster i nätbolagets elstolpe, och går sedan över min tomt till deras stuga på andra sidan. (se bild). Efter samtal och påtryckning att plocka bort elledningen från min tomt, vägrar dom att ta ner den

Hur ska jag gå tillväga för att få bort den? Vems ansvar är det att ta ner den?

- Finns inget servitut för ledningen

- Nätbolaget skjuter problemet framför sig och tycker vi ska lösa det själv (händer ingenting trots upprepad påtryckning från min sida, och de uppger även att ledningen är olaglig)

- Har varit i kontakt med Energimyndigheten som hänvisar tillbaka till Nätbolaget

[bild]
Den är på din fastighet och har inget tillstånd av vara där, korslut den/ kapa av den😅😜
 
J johfor1 skrev:
Hej,

Har en stuga som ligger mellan två fastigheter, där husen ägs av samma person. Utan att gå in på för mycket detaljer så har jag hamnat i ett läge där det inte längre går att föra en diskussion utan vi behöver särskilja så att grannens fastigheter inte har något med min tomt att göra.

Grannen har en privat luftledning som går från sitt året-runt hus, fäster i nätbolagets elstolpe, och går sedan över min tomt till deras stuga på andra sidan. (se bild). Efter samtal och påtryckning att plocka bort elledningen från min tomt, vägrar dom att ta ner den

Hur ska jag gå tillväga för att få bort den? Vems ansvar är det att ta ner den?

- Finns inget servitut för ledningen

- Nätbolaget skjuter problemet framför sig och tycker vi ska lösa det själv (händer ingenting trots upprepad påtryckning från min sida, och de uppger även att ledningen är olaglig)

- Har varit i kontakt med Energimyndigheten som hänvisar tillbaka till Nätbolaget

[bild]
Kolla med Lantmäteriet. Dom kanske har några synpunkter. För övrigt har jag för mig att den som är fastighetsägare är den som råder över nyttjanderätten av totala luftrummet över sin tomt. Och således äger rätt att kräva borttagandet av främmande luftledningar.
 
J JohanEkroth skrev:
Skilj på vad du äger, du äger narken, inget under marken och inget över marken
Svensk juridisk text om fastighet, äganderätt, tredimensionell fastighet, jordabalken, lagändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.