• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vill inte idiotförklara någon, och håller med om att det är grannen som ska åtgärda det aktuella problemet, men varför bygger man ett nytt (stort fint enligt bild) hus 2020 utanför detaljplanlagt område på en tomt som är "lite i en sänka, lite vattensjuk"?
Vi bor också typ så. Inte i en sänka, men på landsbygden med något vattensjuk tomt. Helt fantastisk! Förutom den blöta gräsmattan då. ;) Nära till sjö, strand och skog. Sista huset på gatan där barnen kan cykla och spela boll utan trafik. Vi hade kunnat köpa en lägenhet i centrala Gbg för samma pengar. Men där hade jag nog klättrat på väggarna. :rofl:

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Googlat runt och hittade detta [länk]

Står att avlopp inte får ligga för nära dricksvattenbrunnar. Har du egen brunn så får du tänka på att det kan rinna in orenheter i den och göra er magsjuka.

Kolla sidan 10 så ser du en bild på föroreningar och dricksvattenbrunnar.

[länk]
Tack, men avlopp handlar det som tur är inte om. Denna var utsatt på karta när vi planerade in placering av våran vattentäckt – så just det ska inte vara några problem.

Jag har en liknande situation (som jag tagit hand om). Grannen bor ovanför mig, men grannen har faktiskt en stenkista - det hjälper dock föga. När det regnar kraftigt så rinner det vatten ur breddavloppet till Stenkistan. Det finns inte mycket grannen kan göra åt det heller, vattnet från stenkistan rinner ju också ut på min tomt om än långsammare (bägge tomterna ligger i samma sluttande bergsskreva). Grannens tomt ligger till 90% mer än 4m högre än min.

I mitt fall så klagade jag inte, jag lade dränering vid tomtgränsen, samt att jag (lite fräckt, jag vet) gick in på grannens tomt och kopplade in dennes breddavlopp från stenkistan till mina slangar också. När jag ändå var på gång så lade jag också in en slang som fångade vatten som kom från en annan skreva också (där det bara kommer vatten vid kraftigt regn, men den vattnar säkert gräsmattan underifrån).

Rörande skummet som ni sett så kommer det säkert från fasadrengöring eller altanrengöring som hamnar i dagvattnet. Även om man tvättar på våren så har skummet en tendens att dyka upp på hösten när marken blir mättad med vatten.

• Gilla
byggarnolsson
  • Laddar…
Vill du plantera träd för att få bort mera vatten? Då kan du läsa här:

"till exempel suger en vanlig lönn ut mer vatten än en björk. Är du rädd för att få mycket vatten runt huset, satsa på andra träd än björk." https://dwtradservice.se/lange-lever-traden/fem-myter-om-trad/

Själva bor vi i en sluttning. Övre delen av tomten är ett träsk. Nedanför finns det en svacka där mycket vatten samlas och det kan bli knädjupt vid skyfall. (Våra ankor blev överförtjusta!!) När vi fällde ett stort träd för det tog allt ljus över gräsmattan blev det värre. Nu växer det väldiga tuvor av veketåg. Likadant hade vi fullvuxna averkningsbara granar som fälldes på ett annat ställe och det är också fullt med veketåg nu. Så träd hjälper väldigt mycket när det är vattensjukt. Till våren ska jag dra upp plantor av kejsarinnans träd, en hybrid som är snabbväxande och se om det går att dränera på så vis. https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=15&t=33348

Redigerat:
  • Gilla
Malvis och 2 till
  • Laddar…
Finns det något dike eller annat i närheten?
Det lättaste för din del borde väl vara att föreslå glatt att ni fortsätter med rör förbi erat hus då ni får allt på tomten. Är rörsläppet relativt högt upp så borde de vara busenkelt att leda bort och förbi, det kostar max 1500:- i rör och böjar, du slipper ta striden med grannen och kommunen kommer upptäcka det om dom inspekterar

Jag skulle nog akta mig för att leda förbi grannens vatten till nästa fastighet. Helt plötsligt är man ansvarig för både sitt eget och grannens dagvatten gentemot någon annan.

Tycker TS istället bör fundera på om det finns något dagvattensystem i området och hur det är tänkt att fungera.

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
harry73
B byggarnolsson skrev:
Givetvis! Kommun är kontaktad och jag inväntar svar, ville bara se efter om jag ens har något att gå på – eller om det helt enkelt är mitt egna ansvar att fixa.

Tackar för länken, mycket matnyttigt!
TS kontaktade redan kommunen, så nu är det bara att avvakta. Kan kommunen inte göra något blir det dags att fundera över nästa steg.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle nog akta mig för att leda förbi grannens vatten till nästa fastighet. Helt plötsligt är man ansvarig för både sitt eget och grannens dagvatten gentemot någon annan.

Tycker TS istället bör fundera på om det finns något dagvattensystem i området och hur det är tänkt att fungera.
Utanför detaljplanerat område så brukar dagvattensystemet kallas för "dike". Det är dit jag leder både mitt överskott på dagvatten och grannens. Det är där breddavloppet från stenkistan hamnar om det regnar kraftigt oavsett om jag leder dit det eller inte.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Sant. Jag hade ”glömt” (orkade inte gå tillbaka och titta när jag väl börjat skriva) att det var utanför detaljplan. Men om allt TS har är en villatomt är jag ändå skeptisk till att ta ansvar för grannens dagvatten och leda det genom tomten. Bättre då att leda det tvärs slänten ut till ett dike.

Det här problemet måste ju vara otrolig vanligt så länge man inte bor på en plats som är helt platt

I vår detaljplan står det att dagvatten skall tas hand om på egna tomten. I vissa områden leder man ner dagvattnet i avloppet. Står det nått i er plan?

• Gilla
Magma34
  • Laddar…
S surfarn skrev:
I vår detaljplan står det att dagvatten skall tas hand om på egna tomten. I vissa områden leder man ner dagvattnet i avloppet. Står det nått i er plan?
Står i många inlägg, även det första, att det är utanför detaljplan.

Hur går det ts?

• Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Hur går det ts?
Tackar som frågar! Har gjort lite "progress", kommer komma med en uppdatering inom kort!

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.