24 621 läst ·
31 svar
25k läst
31 svar
Grannens cigarettrök kommer in i köket
Det kan ju bli kul effekt om du tillfälligt pluggar röret innanför din lucka. med lite flyt kommer all rök ut i deras lägenhet då.
Rören borde ju gå nerifrån och upp
Bör bara praktiseras med stor försiktighet och tillfälligt.
Rören borde ju gå nerifrån och upp
Bör bara praktiseras med stor försiktighet och tillfälligt.
Tyvärr inte ovanligt det där...många som renoverar sina kök i lägenheter förstår inte att man inte får koppla fläkten till ventilationen... det är Big No-No. Föreningen är skyldig att se till att det åtgärdas omedelbart.
har precis samma problem för övrigt, vi har dock inte lyckats lokalisera vilken lägenhet som har kopplat sin fläkt till ventilationen, så det får bli allmän genomgång av alla lägenheterna...pust.
har precis samma problem för övrigt, vi har dock inte lyckats lokalisera vilken lägenhet som har kopplat sin fläkt till ventilationen, så det får bli allmän genomgång av alla lägenheterna...pust.
Nä jag ska försöka lösa det med föreningens hjälp. Pratade med föreningen häromdagen och enligt dem så ska alla lägenheter ha separerade imkanaler så om jag får rök från grannen så måste det bero på något läckage. De ska komma och kolla på det om någon dag. Grejen är den att problemen komme och går, idag har det inte varit någon lukt alls. Är lite rädd att de inte ska hitta några fel alls när de är här. Vad ska jag göra då? Ett av problemen är ju att min lucka till imkanalen inte går att stänga helt. Om jag bytte ut den mot en rosettventil, skulle det hålla tillräckligt tätt då om jag lät den vara stängd hela tiden?
Lägg energin på att se till att dom fixar det istället för att göra en massa kompromisser.
Du behöver ju ventilation i ditt kök.
Hittar de inget så be att dom filmar kanalen inifrån för att hitta problemet.
Om det är som de säger att ni har varsin kanal så kan det ju tom bli så bra att du kan koppla in en köksfläkt med.
Ligg på, så det händer nåt. Annars kommer det bara rinna ut i sanden.
Du behöver ju ventilation i ditt kök.
Hittar de inget så be att dom filmar kanalen inifrån för att hitta problemet.
Om det är som de säger att ni har varsin kanal så kan det ju tom bli så bra att du kan koppla in en köksfläkt med.
Ligg på, så det händer nåt. Annars kommer det bara rinna ut i sanden.
Hittade denna gamla tråd och tänkte skriva några rader om hur det gick och vilket helvete jag fick genomlida innan allt blev bra. Förhoppningsvis kanske det kan fungera som inspiratio/stöd för andra som hamnat i samma situation.
Efter att föreningen gjort sin kontroll så hittade de först inga fel. De kallade in en firma för att kontrollera att det inte var stopp någonstans i skorstenen men det var det inte. Jag fick intrycket av att de trodde att jag inbillade mig. Efter mycket tjat fick jag dem att gå in i båda lägenheter och känna efter i min imkanal när de körde med fläkten i grannens lägenhet. Mycket riktigt blåste det in hos mig. De skulle ta in en annan firma för att undersöka eventuella lösningar. Detta drog ut på tiden. Efter cirka en månad växte problemen. I takt med att de blev varmare ute märkte jag även att det började läcka in i vardagsrummet hade en vägg mot imkanalen. Nu blev alltså mer än halva lägenheten obrukbar då grannen var en riktig kedjerökare. Dessutom kom det in så mycket att jag till och med kunde känna det i sovrummet ibland. Jag blev fånge i min egen lägenhet. Detta var en otroligt jobbig period för mig psykiskt då det var min första köpta bostad och jag var orolig för framtiden och om jag skulle kunna sälja lägenheten. När jag dessutom själv inte hade mycket kunskaper på området så kände jag mig utlämnad.
Månaderna gick och föreningen löste det inte trots mitt tjat. Till slut blev jag trött på det och började undersöka lösningar själv. Jag hittade en annan förening som löst liknande problem genom att dra spirorör rakt genom imkanalen. Jag bad föreningen testa detta. Det gjorde de men jag fick då besked att det inte gick eftersom imkanalen inte var rak. Jag tog till google igen och hittade böjbara spirorör som jag tjatade på föreningen att de skulle testa istället. Efter mycket tjat så kontaktade de en firma som gjorde just det, drog ett spirorör genom imkanalen.
Det tog alltså föreningen (eller ja, det fastighetsförvaltningsbolag som är anlitade av föreningen) mer än ett halvår att lösa mitt problem. I slutändan så blev det jag själv som fick GOOGLA fram lösningen åt dem. Jag som helt saknar erfarenhet och kunskap om ämnet.
Nu är iaf problemet förhoppningsvis löst och jag hoppas att mina erfarenheter kanske kan hjälpa någon.
Efter att föreningen gjort sin kontroll så hittade de först inga fel. De kallade in en firma för att kontrollera att det inte var stopp någonstans i skorstenen men det var det inte. Jag fick intrycket av att de trodde att jag inbillade mig. Efter mycket tjat fick jag dem att gå in i båda lägenheter och känna efter i min imkanal när de körde med fläkten i grannens lägenhet. Mycket riktigt blåste det in hos mig. De skulle ta in en annan firma för att undersöka eventuella lösningar. Detta drog ut på tiden. Efter cirka en månad växte problemen. I takt med att de blev varmare ute märkte jag även att det började läcka in i vardagsrummet hade en vägg mot imkanalen. Nu blev alltså mer än halva lägenheten obrukbar då grannen var en riktig kedjerökare. Dessutom kom det in så mycket att jag till och med kunde känna det i sovrummet ibland. Jag blev fånge i min egen lägenhet. Detta var en otroligt jobbig period för mig psykiskt då det var min första köpta bostad och jag var orolig för framtiden och om jag skulle kunna sälja lägenheten. När jag dessutom själv inte hade mycket kunskaper på området så kände jag mig utlämnad.
Månaderna gick och föreningen löste det inte trots mitt tjat. Till slut blev jag trött på det och började undersöka lösningar själv. Jag hittade en annan förening som löst liknande problem genom att dra spirorör rakt genom imkanalen. Jag bad föreningen testa detta. Det gjorde de men jag fick då besked att det inte gick eftersom imkanalen inte var rak. Jag tog till google igen och hittade böjbara spirorör som jag tjatade på föreningen att de skulle testa istället. Efter mycket tjat så kontaktade de en firma som gjorde just det, drog ett spirorör genom imkanalen.
Det tog alltså föreningen (eller ja, det fastighetsförvaltningsbolag som är anlitade av föreningen) mer än ett halvår att lösa mitt problem. I slutändan så blev det jag själv som fick GOOGLA fram lösningen åt dem. Jag som helt saknar erfarenhet och kunskap om ämnet.
Nu är iaf problemet förhoppningsvis löst och jag hoppas att mina erfarenheter kanske kan hjälpa någon.
Redigerat:
Toppen att allt löst sig och genom ditt arbete har du löst ditt problem och även gjort en del i ditt åtagande att äga en del i DIN förening.
Jag vet att jag som föreningsmedlem har skyldigheter. Jag vet också att hela konceptet med bostadsrättsföreningar grundar sig på medlemmarnas engagemang. I det här fallet tyckte jag dock att det var anmärkningsvärt att den privata firma vår förening anlitat för att sköta fastighetsförvaltningen inte kunde lösa ett problem som jag som lekman kunde GOOGLA fram lösningen på.
Bara att sätta sig i styrelsen och börja GOOGLA fram alla lösningar och slippa betala pengar till värdelösa firmor då.
Skönt att sitta i eget hus där man vet att man är ansvarig hela vägen och slipper skylla på andra.
Skönt att sitta i eget hus där man vet att man är ansvarig hela vägen och slipper skylla på andra.
Den här historien påminner mig om en lägenhet (hyresrätt) vi hade för en tid sedan. Byggd i mitten på 90-talet.
Varje år (?) genomförde värden den obligatoriska OVK-besiktningen. Varje år förklarade vi för gubbarna att ventilen i klädkammaren var igentejpad för att vi inte vill ha in grannens cigarettrök. Varje år så garvade fläkt-gubbarna åt oss och förklarade att "Nädu grabben/lilla stumpan, så fungerar det inte."
Varje år tog de sedan bort tejpen och upptäckte att grannens cigarettrök blåste in.
Det är tydligen obligatoriskt att kontrollera ventilationen. Det verkar inte vara obligatoriskt att åtgärda bristerna. Bra lag...
Varje år (?) genomförde värden den obligatoriska OVK-besiktningen. Varje år förklarade vi för gubbarna att ventilen i klädkammaren var igentejpad för att vi inte vill ha in grannens cigarettrök. Varje år så garvade fläkt-gubbarna åt oss och förklarade att "Nädu grabben/lilla stumpan, så fungerar det inte."
Varje år tog de sedan bort tejpen och upptäckte att grannens cigarettrök blåste in.
Det är tydligen obligatoriskt att kontrollera ventilationen. Det verkar inte vara obligatoriskt att åtgärda bristerna. Bra lag...
Det handlar inte om att skylla på andra. För det första så är ju inte imkanalerna den enskilda bostadsrättsägarens ansvar. För det andra så tror jag du inser det orealistiska att en ung kille, nybakt från skolan och utan erfarenhet skulle kunna hoppa in i styrelsen efter bara ett par månader i föreningen och börja styra upp saker. I storstadsområden är det många ungdomar som tvingas köpa bostadsrätter när de egentligen vill bo i hyresrätt. Jag ville bara dela med mig av min erfarenhet i hopp om att kanske inspirera andra i liknande situationer.snuttjulle skrev:
Angående värdelösa firmor så har det motionerats för att föreningen ska se sig om efter alternativ till nuvarande fastighetsförvaltning. Blir det omröstning kommer jag försöka se till att så blir fallet.