När vi köpte sommarstuga upplystes vi inte om att grannens vatten och avloppsledningar går rakt över vår tomt.
Vad gäller? Det är ju en värdeminskning och belastning på fastigheten?
Inget servitut finns, mäklare och säljare upplyste inte.
Precis vid stugknuten så man kan inte bygga till

• Gilla
jakobsbygge
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om inget servitut finns så är det ju ingen belastning i juridisk mening. Ni har full rådighet över fastigheten och kan bygga till även där avloppsledningen går, bara att flytta grannens avloppsledning vid byggnationen efter medgivande från grannen eller be grannen ta bort den.

Ni kan också välja att skriva ett avtalsservitut med grannen och då begära den summa pengar som ni upplever är minskningen av fastighetens värde vid inrättande av ett servitut.

• Gilla
cotillion och 6 till
  • Laddar…
Hur hittade ni rören?

Jag skulle låtit det vara tills/om det blir ett problem...

Men TS verkar vara ivrig att börja bråka.

/ATW

• Gilla
Nette och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hur hittade ni rören?

Men TS verkar vara ivrig
A ArneTW skrev:
Hur hittade ni rören?

Men TS verkar vara ivrig att börja bråka.

/ATW
att börja bråka.
Vem vill bråka??
/ATW

Bästa svaret

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om inget servitut finns så är det ju ingen belastning i juridisk mening. Ni har full rådighet över fastigheten och kan bygga till även där avloppsledningen går, bara att flytta grannens avloppsledning vid byggnationen efter medgivande från grannen eller be grannen ta bort den.
Tack för svar
Ni kan också välja att skriva ett avtalsservitut med grannen och då begära den summa pengar som ni upplever är minskningen av fastighetens värde vid inrättande av ett servitut.

P
Kommer det någonsin att bli ett verkligt problem, vatten och avlopp är enkelt att flytta om du skulle vilja bygga något just där. Vill du inte det, så stör de ju inte alls.

Claes Sörmland
Scouten skrev:
Kommer det någonsin att bli ett verkligt problem, vatten och avlopp är enkelt att flytta om du skulle vilja bygga något just där. Vill du inte det, så stör de ju inte alls.
Den dag ledningarna måste bytas så blir de ju ett problem. Men då finns ju möjligheten att neka grannen det så att denne tillser att rören dras om på annan plats.

P
Ja, det tänkte jag också och då är det inte ett problem.

Claes Sörmland
Scouten skrev:
Ja, det tänkte jag också och då är det inte ett problem.
Gissningsvis blir det en konflikt när grannens entreprenör vill gräva längs de gamla rören. Enklast så, ingen risk för berg och sten och fallet är löst från början.

Den dagen den sorgen.

Ivrig att börja bråka” bara för att man vill veta vad som gäller juridiskt ? Märkligt vad man kan läsa in i en text.
/ATW[/QUOTE]

• Gilla
HEM2121 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gissningsvis blir det en konflikt när grannens entreprenör vill gräva längs de gamla rören. Enklast så, ingen risk för berg och sten och fallet är löst från början.

Den dagen den sorgen.
Det är kanske pga berg de går där de gör idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.