D datadavid skrev:
Varför klassas stubbar som farligt avfall? Byråkratsverige är ett mysterium för mig..
Har aldrig hört talas om, trädgårdsmästare sedan 15 år...

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Är väl helt ointressant för TS vilken värmekälla grannen har. Frågan var nedtagning av EN björk, som nu är fälld och på väg att forslas bort, samt att det visade sig vara en murken björk. Så det var en vinst att inte behöva bekosta nedtagning och bortforsling, har sett murkna björkar plötsligt bara ramla ned.

• Gilla
Erik.Link och 5 till
  • Laddar…
Frank1stein Frank1stein skrev:
Har aldrig hört talas om, trädgårdsmästare sedan 15 år...
Du fick två svar i tråden på din fråga tidigare i tråden, varav ett från mig;)

M magnuss skrev:
Bra att du anger de förutsättningarna först då eller hur. Bergvärme, jordvärme eller luftvärme är ju dock betydligt mer givande att börja med än solceller givet hur det minskar energibehovet men visst är det bra att sluta köra lastbil för att förmedla energi. Trädbrist är ju dock ett av de större problem vi har gällande bindningen av koldioxid så jag ändrar inte min åsikt om att din granne har fel startpunkt för hur hen vill förbättra miljön och sin ekonomi.
En gammal murken björk kommer inte att binda speciellt mycket koldioxid. För övrigt vet jag inte om jag håller med om trädbrist. Skogen i Sverige breder ut sig..

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Ja global uppvärmning är ju något som bara sker någon annanstan

Varför i hela världen diskuterar grannens val av uppvärmning? TS behövde råd kring nedtagning av ett träd!!

Det är lustigt hur en del människor ska gå i klinch och bråka med andra så fort tillfälle ges?
” se till det där , kräv det där ”. Varför?
Det är väl bättre 10/10 gånger att hjälpas åt mot gemensamma mål och vårda en bra grannsämja?

• Gilla
Anguer och 21 till
  • Laddar…
Angående stubben:
För att inte få en skog av sly runt den nedsågade björken så rekommenderar jag att du går till JULA och köper en sats "Ecoplugg" samt en 13 mm borr (dum storlek men används för pluggen, troligen ursprungligen 1/2").
Sen borrar du hål i stubben med djup enligt bruksanvisningen för ecopluggen. Skall vara ett antal hål runt om i sågsnittet, ca 1-1.5 dm mellan och några cm inifrån barken.
Sen slår du i pluggarna med en hammare.
Då slipper du slyväxten efteråt.
Det är nu du har chansen med ett färskt snitt i stubben.

• Gilla
ringduvaren
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Angående stubben:
För att inte få en skog av sly runt den nedsågade björken så rekommenderar jag att du går till JULA och köper en sats "Ecoplugg" samt en 13 mm borr (dum storlek men används för pluggen, troligen ursprungligen 1/2").
Sen borrar du hål i stubben med djup enligt bruksanvisningen för ecopluggen. Skall vara ett antal hål runt om i sågsnittet, ca 1-1.5 dm mellan och några cm inifrån barken.
Sen slår du i pluggarna med en hammare.
Då slipper du slyväxten efteråt.
Det är nu du har chansen med ett färskt snitt i stubben.
Eller också skaffar du ett murarkar el. regntunna och sätter över stubben. Förankra med stenar ovanpå.
Utan ljus kommer inga skott.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
D droopy skrev:
Stämmer och träd i närheten av hus skall man vara försiktig med att ta ner då det kan leda till att man får sättningar i husgrunden och att tomtens vätskebalans förändras. Å andra sidan så kan rötter från närliggande träd även förstöra en grund. så att enbart fälla träd utan eftertanke på vad som kan hända på tomten är oklokt.
Det är snarare risk för sättningar med träd som växer

A AndersS skrev:
Nja, begreppet används inom vissa kommuner men är inte helt riktigt. Det som gäller är att de inte får läggas i deponi citat "Som följd av den svenska implementeringen av EUdirektivet för avfallsdeponering råder det sedan ett antal år tillbaka deponiförbud för utsorterat brännbart avfall (2002) och för organiskt avfall (2005), deponiförbud som bl.a. omfattar stubbar."

Och grova stubbar kan inte enkelt fräsas ned med normala maskiner för flisning och användas i t.ex. värmeverk, småstubbar fixas oftast. Så därför kan det bli en extra avgift om man lämnar in större stubbar.
Det är skillnad på avfall och farligt avfall. Stubbar är inte farligt avfall.

F Freddedan skrev:
Nja, du kan ju framställa att du vill att de träden ska stå kvar om han får fälla träden på din tomt...
Jo men i förlängningen kan ju inte grannen ingå i en överenskommelse om att träd på en tredje granne ska kvarstå förevigt. Eftersom en sådan avtalskonstruktion blir så komplicerad är det ingen ide att framställa det kravet, det kan ändå inte hållas i praktiken.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
P Per-Erik Persson skrev:
Det är skillnad på avfall och farligt avfall. Stubbar är inte farligt avfall.
Utifrån vad citerar du mitt inlägg?

Kan uppdatera att sen någon timme tillbaka är allt från trädet bortforslat och det är krattat och snyggt. Bara stubben som ska bort, men det känns som att det blir snäppet enklare
match i och med att den är ihålig.

För att helt byta ämne, men eftersom en del varit inne på det tidigare i tråden. Vad tror ni om att hälla på Weibulls Stubbbortagare? Annars drar jag i ecoplug och sen tigersågen till våren.

• Gilla
DLo och 4 till
  • Laddar…
Roligt att höra! En del hade ju vissa farhågor innan. Man behöver kanske inte förutsätta att alla är svin!

B Bjober skrev:
Vill man bli av med träd på en villatomt får man nog vara mycket nöjd om man slipper betala för att bli av med dem.
Jag har vid något tillfälle köpt träd för 100kr styck men då var det rent fint sågtimmer.
Ved har vi aldrig betalat för. Flisbart ris har vi ibland tagit reda på.
Motorsågkörkort? Nej . Nån måtta får det vara på omyndighetstokerierna.

Jag är emot motorsågskörkort. Dyrt och här jag bor rätt meningslöst då "proffs med körkort" faktiskt fått ta hjälp av personer utan körkort. ( Och ingen paragraf ryttare behöver förklara att olyckor kan hända och att det då blir problem )

Har själv fått lägga motorsågarna på hyllan då ingen vill ha med en o göra pga inget körkort. För personer ser körkortet lite som bevis/trygghet eller vad man nu vill kalla det för, att man verkligen kan sin sak. Vilket är fördel

Men fortfarande urkorkad idé med körkort. Hade varit så mycket bättre om de hade skippat körkorten och infört en försäkring istället som man skulle vara tvungen att ha.
Enklare plus markägaren hade kunnat känna sig säker också ifall något händer.

Ursäkta off topic

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.