Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sist jag kollade var 95 meter inom 100 meter, så då är det väl inget att orda om.

Och det är som sagt en strandskyddsfråga, inte en bygglovsfråga. Aktuellt lagrum är 7 kap. 13–18 h §§ miljöbalken. Man kan då konstatera att ett staket inte är en byggnad, och att därmed förbudslistan i 15 § 1–3 inte är aktuell, men p. 4 är det. Och ska den rundas måste det finnas dispens.
100 m för strandskydd gäller som tidigare sagts och kommun mätte upp 95 meter.
Grannen kan väl bara tvingas ta bort delar av staketet som ligger inom strandskyddet eller alternativt sätta upp grindar som gör 100 meter tillgängligt för allmänheten?

Det här har inte med strandskydd att göra. Man får ha staket inom strandskyddat område. Men man få inte blockera en allmän plats.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
E EvoP skrev:
Hej.
Följt detta forum genom åren med problem jag haft men nu idag så måste jag söka lite råd.

Denna granne har spenderat år på att hindra mig ifrån…….
Vad är det för fel på en del människor? Istället för att försöka hjälpa varandra och göra det så bra som möjligt för alla så jävlas man och sätter krokben för, som här, sina närmaste grannar. Jag blir lika ledsen varje gång jag läser sånt här.

Där jag bor hjälper vi varandra, lånar grejer av varandra om vi inte har själva, resonerar och kompromissar om olika byggprojekt om de planeras närmare än 4,5 meter från tomtgräns, osv.

Vi bor alla på samma planet i ett universum av ofattbar storlek och så håller en del på så här, patetiskt och obegripligt!

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
J Jan Fahleson1 skrev:
Vad är det för fel på en del människor? Istället för att försöka hjälpa varandra och göra det så bra som möjligt för alla så jävlas man och sätter krokben för, som här, sina närmaste grannar. Jag blir lika ledsen varje gång jag läser sånt här.

Där jag bor hjälper vi varandra, lånar grejer av varandra om vi inte har själva, resonerar och kompromissar om olika byggprojekt om de planeras närmare än 4,5 meter från tomtgräns, osv.

Vi bor alla på samma planet i ett universum av ofattbar storlek och så håller en del på så här, patetiskt och obegripligt!
Det kallas psykisk ohälsa och är svårt att råda bot på om personerna själva inte är medvetna om att de har det. Obegripligt för oss ”normala” ja.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det tycks ju även vara en mängd skribenter här som har problem. När man föreslår grov misshandel och andra hämdmetoder måste något vara galet.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
M Munkfors skrev:
Får man ha så fula staket enligt detaljplan? Var det värsta jag sett tror jag. Hälsa grannen att han är ett svin från mig.
2:a på den

D Daniel 109 skrev:
Det tycks ju även vara en mängd skribenter här som har problem. När man föreslår grov misshandel och andra hämdmetoder måste något vara galet.
detta är ju BH där skrivs allt och minst i sak

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
E EvoP skrev:
Vilket fall. Anmälan är skickad till Kommunen så vi får se framöver vad det ger för resultat.
Tog med paragrafer ifrån Miljöbalken.
Jag hade anmält för miljöbrott då han eldar sopor, inte för miljöns skull, men miljöbrott är dyrt... hade skrotbilarna stått länge? Isf hade jag beställt markprov av någon firma och sedan skickat in dessa till miljökontoret, han måste åtgärda om det är föroreningar. Det är också jävligt dyrt. Det kan ju va både olja och diesel ;)

D Daniel 109 skrev:
Det är ju bara dom normala tangentbordskrigarna som ska försöka vara lite fräna. Livets hårda skola du vet...

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det är ju bara dom normala tangentbordskrigarna som ska försöka vara lite fräna. Livets hårda skola du vet...
då har de gått någon skola jämfört med alla andra här

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Glöm inte att få bort grannens altan med, den står på naturmark.

• Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Inte konstigt sen att det är krig runtom i världen.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Förstår inte varför du betalade för att han ville veta var gränserna gick, är väl grannens problem och bara för han inte vet var gränsen är får han inte bygga på annans mark.

Även det funkar inte så, man kan inte höja upp marken på det sättet för att få det bygglovsbefriat. Vid större förändringar av marknivå behöver även detta tillstånd.

Skulle vilja säga att din granne har valt krig, av oklar anledning, men du väljer själv om du möter honom med smörkniv eller bomber.
Lantmäteriet fördelar kostnaderna på dem som anses berörda eftersom alla anses ha nytta av att ordentligt veta var gränserna går. Den som ansökt får dock betala mer. Att det kostar mycket beror i många fall på att lantmäteriet tidigare gjort ett dåligt arbete.

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Helena S Helena S skrev:
människan måste utrotas för att mänskligheten skall överleva

• Gilla
Wirre740
  • Laddar…
A
Helena S Helena S skrev:
Människan är ett rovdjur och kommer att förbli det den närmsta tiden framåt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.