Vår granne lade bassäng förra året, nu pumpar bassängvattnet ut var 3-5 min i dräneringen utanför hans tomtgräns vid grusstigen med ett jädrans tryck så folk som promenerar där blir skiträdda och hoppar högt, så där som när ngn hoppar fram och skrämmer dig. Han har inte gjort som övriga grannar, byggt ner det i brunnen, nädå! röret ligger smygandes och gömt under hans häck. Alla pratar om det, mötte bl.a ett par i 70 årsåldern och kvinnan vart så himla rädd så hon hoppa mot sin man som tog emot henne när hon tappade fotfästet helt så hon hängde halvt som halvt runt hans midja ( det är inget skämt ) tonåringar som är så tuffa nu för tiden hoppar en halvmeter, hundar blir livrädda och katterna ska vi inte prata om som äger stolt denna stig. Får man verkligen lägga ett sådant bassängrör ut i naturen hur som helst?

• Haha
  • Gilla
Canutos och 9 till
  • Laddar…
Jag kan tänka mig 4 olika lösningar.
1. Prata med grannen
2. Ring kommunen och ”anmäl”
3. Lägg lite Sten över röret så det inte sprutar
4. Töm en flaska fogskum i röret.

Jag hade nog försökt med nr 1, funka inte det kanske jag skulle smugit dit och kört nr 3.

• Gilla
  • Haha
shtob och 17 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Jag kan tänka mig 4 olika lösningar.
1. Prata med grannen
2. Ring kommunen och ”anmäl”
3. Lägg lite Sten över röret så det inte sprutar
4. Töm en flaska fogskum i röret.

Jag hade nog försökt med nr 1, funka inte det kanske jag skulle smugit dit och kört nr 3.

• Gilla
dkhansson och 1 till
  • Laddar…
God morgon!
Ngn förbigående på stigen hade sagt till och han skrek tillbaka, SKÖT DITT, Vi satt och hörde det så honom vågar man inte prata med. Vi skulle aldrig våga göra ngt av det men ÖNSKAR. RINGA kommunen är meningslöst, en annan granne gjorde det men fick till svar att man får göra så, kan det verkligen stämma? Finns ju lagar för vad som gäller vid poolbygge?

• Gilla
Cosse68 och 1 till
  • Laddar…
Hur kan detta vara ett så stort problem som det framställs här? ALLA vet ju tydligen att röret ligger där och att det sprutar vatten då och då.

• Gilla
R.Wallin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är väl rimligen mellan poolägaren och ägaren av grannmarken hur han drar sina bevattningsslangar.

Annars låter det rent tekniskt som ett enskilt avlopp och är i så fall anmälningspliktigt till kommunen före installation. Det är avloppsenheten som hanterar tillsynen.

• Gilla
Sigge1960 och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Annars låter det rent tekniskt som ett enskilt avlopp och är i så fall anmälningspliktigt till kommunen före installation. Det är avloppsenheten som hanterar tillsynen.
jag tycker det låter som dagvatten. Han kan säker släppa ut det en cm innanför tomtgräns och sedan är saken biff om i te mängden vatten blir ett problem.

det som förvånar förvånar lite, förutom att grannarna är så lättskrämda, är att kommunen inte hade någon synpunkt på att man pumpar ut klorerat vatten.

• Gilla
Anonymiserad 486519 och 8 till
  • Laddar…
Låter mystiskt att dom pumpar ut så mycket och ofta. Så fungerar inte en pool. Han kanske höll på att serva eller fixa något just den perioden. Var tar vattnet vägen efter att det rinner ut?

• Gilla
mangebest och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
jag tycker det låter som dagvatten. Han kan säker släppa ut det en cm innanför tomtgräns och sedan är saken biff om i te mängden vatten blir ett problem.

det som förvånar förvånar lite, förutom att grannarna är så lättskrämda, är att kommunen inte hade någon synpunkt på att man pumpar ut klorerat vatten.
Jag tror också det är typ bevattning men gissar att det är en juridisk gråzon vad poolvatten ska räknas som. Badvatten ska ju renas innan det släpps ut via ett avlopp. Formellt är definitionen av ett avlopp extremt bred så det blir rätt subjektivt från tillsynsmyndigheten. Troligen är de så pass pragmatiska att de struntar i det, det har i alla fall inte dykt upp några trådar om miljöinspektörer som slagit ned på poolvatten vad jag har sett.

Utpumpning av klorerat vatten på markytan är annars ett bra sätt att rena det. Kloreringen reagerar med organiskt material i jorden och binder det i ytlagret med restprodukten natriumklorid.

• Gilla
R.Wallin och 4 till
  • Laddar…
Jag är tveksam till att det är poolvatten som pumpas ut.
En backspolning av sandfiltret tar nånstans mellan 200 och 500 liter vatten beroende på pump och filter.
Oavsett poolstorlek skulle de tömma poolen på ett par timmar om det sker var 3:e till 5:e minut.
Jag tror snarare att det är en pumpgrop som sänker grundvattennivån. Den kan gå så ofta om de har högt grundvatten.

• Gilla
lundensaren och 29 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jan_G skrev:
Jag är tveksam till att det är poolvatten som pumpas ut.
En backspolning av sandfiltret tar nånstans mellan 200 och 500 liter vatten beroende på pump och filter.
Oavsett poolstorlek skulle de tömma poolen på ett par timmar om det sker var 3:e till 5:e minut.
Jag tror snarare att det är en pumpgrop som sänker grundvattennivån. Den kan gå så ofta om de har högt grundvatten.
Håller med. Särsklit denna regnsommar.

• Gilla
Björn Br och 3 till
  • Laddar…
Det är säkert inte poolvatten, är poolen nedgrävd så är det normalt att ha en dräneringspump som pumpar bort grundvatten som kommer in under själva poolen och det kan komma mycket av den varan. Det verkar vara ett bra flöde in i gropen, då det pumpar ca var 5 minut.

• Gilla
Gxp och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:

Problemet är att han har tomtgränsen långt ifrån, ca 4m, marken ägs av Lundbergs den biten, han bryr sig inte då han både satt häck och friggebod, röret på icke ägd mark. Tror inte grannarna är lättskrämda hehe, vi aktar oss för honom helt enkelt, ingen man vill försöka ha dialog med då han inte kan ha en och vi vill inte ha konflikter med honom.

• Gilla
Krokodilen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Problemet är att han har tomtgränsen långt ifrån, ca 4m, marken ägs av Lundbergs den biten, han bryr sig inte då han både satt häck och friggebod, röret på icke ägd mark. Tror inte grannarna är lättskrämda hehe, vi aktar oss för honom helt enkelt, ingen man vill försöka ha dialog med då han inte kan ha en och vi vill inte ha konflikter med honom.
Låt då Lundbergs välja om de ser detta som ett problem eller inte.

Inget som hela byn måste gå och reta sig på.

• Gilla
  • Haha
Kjol och 11 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hur kan detta vara ett så stort problem som det framställs här? ALLA vet ju tydligen att röret ligger där och att det sprutar vatten då och då.
Ja så kan man tycka när man inte ser det själv, det är likssom inte samma människor som går förbi varje dag vid samma tidpunkter, här flanerar olika människor från dag till dag, få var dag som bor i området men de hoppar ändå högt för de går inte och tänker att nu ska jag vara beredd, man har väll annat man tänker på 24/7. Det fisrinner ju knappast heller itan av vattentrycket forsar det ut och låter som fasiken, klart de hoppar högt.

• Haha
  • Gilla
Canutos och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.