13 222 läst ·
32 svar
13k läst
32 svar
grannen lyssnar inte på oss, ang hans hund.
Om din granne inte bryr sig om vad hunden hittar på ska du anmäla detta till Miljö- och hälsoskyddsenheten i eran kommun.
Om du berättar för dom vad som händer i eran trädgård så måste dom åka ut till hundägaren och säga till honom.
Råkade själv ut för detta då en granne anmälde min katt som tydligen var i hans trädgård dagligen och uträttade sina behov..
synd...att han inte hade glasögonen på sig... min anmälda katt hade då varit död i ca. 4 månader då han anmälde detta. :x
Om du berättar för dom vad som händer i eran trädgård så måste dom åka ut till hundägaren och säga till honom.
Råkade själv ut för detta då en granne anmälde min katt som tydligen var i hans trädgård dagligen och uträttade sina behov..
Det "enklaste" om du har råd o möjlighet borde väl ändå vara att sätta upp ett staket, som du var inne på i första inlägget.
Övriga åtgärder kan troligen få konsekvenser, på ett eller annat sätt.
Äh,fördelen med hundar är ju att de går att dressera. Var tydlig när du berättar för hunden att det är ditt revir. Den kan få komma in på din tomt om, och endast om, du tillåter det. Det är ok att skrika, spruta vatten och kasta föremål BREDVID en hund. Och tro mig, hunden fattar budskapet kvickare än husse.
Ja, var lite inne på samma spår.
Är ni rädda för hunden eller är den aggressiv?
Om inte så är det lättaste nog att själva sätta upp de gränser ni vill ha kring er tomt.
Hunden lyssnar garanterat mer på er än vad ägaren gör!
Det här är såklart lite mer tidskrävande men generellt när det gäller hundproblem så verkar folk glömma bort själva hunden och vad man kan träna den till!
Är ni rädda för hunden eller är den aggressiv?
Om inte så är det lättaste nog att själva sätta upp de gränser ni vill ha kring er tomt.
Hunden lyssnar garanterat mer på er än vad ägaren gör!
Det här är såklart lite mer tidskrävande men generellt när det gäller hundproblem så verkar folk glömma bort själva hunden och vad man kan träna den till!
eller gå in till grannen och säg att du vill ha ersättning för det där halvkilot chocklad som du hade ställt på verandan som deras jycke smaskat i sig.
när grannen kommit tillbaks från vetrinären efter att ha magpumpat jycken kanske grannen håller bättre koll på vart hunden går.
när grannen kommit tillbaks från vetrinären efter att ha magpumpat jycken kanske grannen håller bättre koll på vart hunden går.
Denne person har många trix för att ge hundar regler att följa.
http://www.youtube.com/watch?v=f6ru7QLEYD4
http://www.youtube.com/watch?v=f6ru7QLEYD4
Visst kan man dressera en hund eller få den att acceptera vissa gränser, men detta tar tid.
Sen är väl frågan hur husse (ägaren) skulle reagera på den dressyr som TS skulle försöka sig på,
fick intrycket att grannen inte var särskilt intresserat att lösa problemet.
Så vill man inte stöta sig med grannen, säger jag att det bästa är att sätta upp ett staket för att markera sin tomt.
Staketet skulle i sådana fall även kunna hålla ev kommande katter och liknande borta från tomten.
Det är ju katt-dj-vlarna som är svårdresserade. Jag har svårt att tänka mig en hundägare som har synpunkter på att man berättar för deras hund att den inte är välkommen på min tomt. Någon sorts sunt förnuft får man hoppas på. Om inte annat öppnar det ju för diskussion med hundägaren. Han förnekade ju att det var hans hund.
Hej!
Jag instämmer med flera andra, att försöka tala med hundägaren, vilket du säkert redan gjort. När problemet sedan fortsätter hade jag börjat med att dokumentera hur ofta hunden varit inne på tomten. Tidpunkt och plats. Jag hade även talat med mina andra grannar och frågat om de har samma problem och fått dem med mig på tåget. Detta hade jag visat för hundägaren, och talat om att Polisen blir kontaktad om detta fortsätter. (Bilder är aldrig fel om hundägaren förnekar att hunden varit där.) Om det sedan fortsatt efter det hade jag kontaktat Polisen och gjort en anmälan. Polisen tar upp anmälan och kommer att lägga ned den direkt. Den kommer dock att vidarebefodras till en handläggare som har hand om djurärenden. Om det sedan kommer in fler anmälningar mot samma hundägare kommer Polisen (förhoppningsvis) att utfärda ett föreläggande till hundägaren. Det kan tex vara att sätta upp ett staket så att hunden inte kan smita iväg eller att hunden skall hållas kopplad när den är ute. Om problemet fortsätter efter det kan det bli så att hunden till sist omhändertas.
Att hålla på att bygga staket för att hålla andras hundar ute tycker jag inte skall behövas, även om det är en bra lösning för att hålla hunden ute.
Ett alternativ är att sätta upp en låg eltråd som hunden går emot. När hunden får en "kyss" kommer det att dröja innan den går dit igen. Det är inget farligt för hunden, men det känns ordentligt för den.
Eltråden sätter du givetvis upp endast för att rådjuren inte skall äta upp dina vackra tulpaner om någon skulle fråga.
Lycka till!!
Jag instämmer med flera andra, att försöka tala med hundägaren, vilket du säkert redan gjort. När problemet sedan fortsätter hade jag börjat med att dokumentera hur ofta hunden varit inne på tomten. Tidpunkt och plats. Jag hade även talat med mina andra grannar och frågat om de har samma problem och fått dem med mig på tåget. Detta hade jag visat för hundägaren, och talat om att Polisen blir kontaktad om detta fortsätter. (Bilder är aldrig fel om hundägaren förnekar att hunden varit där.) Om det sedan fortsatt efter det hade jag kontaktat Polisen och gjort en anmälan. Polisen tar upp anmälan och kommer att lägga ned den direkt. Den kommer dock att vidarebefodras till en handläggare som har hand om djurärenden. Om det sedan kommer in fler anmälningar mot samma hundägare kommer Polisen (förhoppningsvis) att utfärda ett föreläggande till hundägaren. Det kan tex vara att sätta upp ett staket så att hunden inte kan smita iväg eller att hunden skall hållas kopplad när den är ute. Om problemet fortsätter efter det kan det bli så att hunden till sist omhändertas.
Att hålla på att bygga staket för att hålla andras hundar ute tycker jag inte skall behövas, även om det är en bra lösning för att hålla hunden ute.
Ett alternativ är att sätta upp en låg eltråd som hunden går emot. När hunden får en "kyss" kommer det att dröja innan den går dit igen. Det är inget farligt för hunden, men det känns ordentligt för den.
Eltråden sätter du givetvis upp endast för att rådjuren inte skall äta upp dina vackra tulpaner om någon skulle fråga.
Det kan väl ändå inte vara TS som ska bli tvungen att dressera grannarnas hundar?llehs skrev:Äh,fördelen med hundar är ju att de går att dressera. Var tydlig när du berättar för hunden att det är ditt revir. Den kan få komma in på din tomt om, och endast om, du tillåter det. Det är ok att skrika, spruta vatten och kasta föremål BREDVID en hund. Och tro mig, hunden fattar budskapet kvickare än husse.
Förklara för grannen att det är hans problem eller att du löser det hela på valfritt sätt....
Staket är så klart bra om man inte vill ha in vilda/frigående djur men hundar ska antingen vara kopplade eller så ska ägaren ha koll på hunden.....
Tycker inte att TS ska behöva sätta upp staket, det är ju hundägarens sak. Verkar som om koppla hunden och ta den till polisen är det smartaste, grannen hävdar ju bestämt att det inte är hans hund. Han lär ju antingen resignera eller bli rosenrasande när han fått hämta den där ett par gånger. Då får man bara lugnt svara "koppla hunden eller inhägna din tomt, så slipper du det bekymret".
Hundar får INTE gå lösa på det viset.
Hundar får INTE gå lösa på det viset.
Medlem
· Östergötland
· 65 inlägg
Eftersom grannen hävdar att det inte är hans hund gör det ju inget att gå till grannen med hunden, det är ju inte hans hund. Jag hade kört den till polisen bums. Gång på gång.
Du har försökt resonera med grannen, och uppenbarligen biter inte detta.
Jag tycker att förslaget som någon sa att du tar hunden och kör den till Polisen och säger att den är "bortsprungen".
Men se till att ta bort eventuella halsband som det kan stå telefonnummer eller så på.
Jag tycker att förslaget som någon sa att du tar hunden och kör den till Polisen och säger att den är "bortsprungen".
Men se till att ta bort eventuella halsband som det kan stå telefonnummer eller så på.