55 698 läst ·
142 svar
56k läst
142 svar
Grannen klagar på min köksfläkt
Renoverare
· Stockholm
· 20 288 inlägg
Om man nu ska prata bondesamhälle och att vara uppe tidigt så gäller det just i bondesamhället eftersom man måste få upp ungarna och få i dom frukost innan det är dags att möta upp skoltaxin som kommer vid sjusnåret.A AndersS skrev:
Å andra sidan har man inga grannar alls som kan störa. Win some, lose some?
Renoverare
· Stockholm
· 20 288 inlägg
Hur menar du att bönderna bestämmer över tiden?AndersMalmgren skrev:
är det mjölkdjur det handlar om, så är det deras inre klocka som säger till om att djuret behöver mjölkas.. annars får de mjölkstockning och feber, vilket kan inom kort tid leda till döden..
bönderna kliver inte upp på morgonen för att jävlas med dig, de kliver upp för att sköta sitt jobb..
Vill du börja senare på dagen.. prata med din arbetsgivare... Men gnäll inte på andra för att du inte kliver upp tidigt på morgonen...
Renoverare
· Stockholm
· 20 288 inlägg
Jag har sveriges bästa arbetsgivare. Mig själv. Jag går aldrig upp före åtta. Idag jobbar de flesta på kontor 9-17. Mycket bättre med UTC+2 då solen är uppe längre då.Maskintok skrev:Hur menar du att bönderna bestämmer över tiden?
är det mjölkdjur det handlar om, så är det deras inre klocka som säger till om att djuret behöver mjölkas.. annars får de mjölkstockning och feber, vilket kan inom kort tid leda till döden..
bönderna kliver inte upp på morgonen för att jävlas med dig, de kliver upp för att sköta sitt jobb..
Vill du börja senare på dagen.. prata med din arbetsgivare... Men gnäll inte på andra för att du inte kliver upp tidigt på morgonen...![]()
Men va gnäller du över då?AndersMalmgren skrev:
sitter det mjölkbönder utanför din dörr och ifrågasätter varför du sover halva dagen eller?
solen och fingerpillande EU politiker har inget med bondesamhället att göra..
detta är en fråga som riksdagen har röstat om... sommar/vintertid.. jag hade helst sluppit skiten helt.. Men men.. det är inga bönder som bestämt detta...
Renoverare
· Stockholm
· 20 288 inlägg
Varför vi har UTC+1 vintertid är för att man sak få mer solljus på morgonen istället för eftermiddagen. Det är alltså för bönderna och arbetarna som har tidiga skift. Det var ju snack om att flytta sommartid till UTC+1.. Haha vafan. Idioter. Om något är det ju Vintertid som ska flyttas till UTC+2Maskintok skrev:Men va gnäller du över då?
sitter det mjölkbönder utanför din dörr och ifrågasätter varför du sover halva dagen eller?
solen och fingerpillande EU politiker har inget med bondesamhället att göra..
detta är en fråga som riksdagen har röstat om... sommar/vintertid.. jag hade helst sluppit skiten helt.. Men men.. det är inga bönder som bestämt detta...
Vad har detta med ämnet 'Grannen klagar på min köksfläkt' att göra? Om du vill diskutera sommar/normaltid får du väl starta en egentråd om det.AndersMalmgren skrev:
Nja, UTC+1 är normaltid som vi haft sedan Hedenhös (nästan)AndersMalmgren skrev:
Om jag minns rätt infördes sommartid för att spara energi, så att man använde belysning mindre tid, men nu när LED dominerar så har väl det spelat ut sin roll tänker jag.
Men jag skulle gärna ha sommartid året runt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 288 inlägg
Förstår fortfarande inte vart bönderna kommer in i detta..AndersMalmgren skrev:
Då dessa är igång vid 03.00 tiden för att stöka och mjölka.. Sedan äta frukost sen göra resten av sysslorna..
snarare att EU medlemsländer ska ha likvärdig tid.
Och för att städernas invånare ska ha sina verksamheter igång vid ungefär samma tid..
Det är inte landsbygden som styr tiden, det är politiker som bestämt när klockan ska slå..
bönder skiter fullständigt i om du sover eller ej.. de gör sitt...
Renoverare
· Stockholm
· 20 288 inlägg
Det handlar inte om att sova utan att få solljus. Det är idotiskt med UTC+1 då det moderna samhället inte går upp så tidigt.Maskintok skrev:Förstår fortfarande inte vart bönderna kommer in i detta..
Då dessa är igång vid 03.00 tiden för att stöka och mjölka.. Sedan äta frukost sen göra resten av sysslorna..
Och för att städernas invånare ska ha sina verksamheter igång vid ungefär samma tid..
Det är inte landsbygden som styr tiden, det är politiker som bestämt när klockan ska slå..
Nja, bönder klagar gärna, och jag vet att de klagade när det begav sig eftersom de då måste göra allting en timma tidigare än annars. Enligt klockan alltså.Maskintok skrev:Förstår fortfarande inte vart bönderna kommer in i detta..
Ja självklart..Nissens skrev:
De måste ju anpassa sig efter när mjölkbilen kommer.. det borde vilken idiot som helst begripa..
annars så har de inte gnällt mer än vad en ungdom gjort som skulle upp till skolan..
som de som är tvungen att kliva upp tidigare för att tömma sopor eller torka en gamling i arslet..ingen skillnad..
Och nu sitter en herre här i tråden och gnäller som en undersköterska i hemtjänsten för att behöva kliva upp tidigare än vanligt...
uppenbarelse... Detta sker varje år oavsett.. Så va fan piper ni över?