Jag har raderat inlägg som var otrevliga och off topic. Håll er till ämnet - att besvara TS fråga. Grannen har inte ställt någon fråga här.

• Gilla
annerborn
  • Laddar…
AG A skrev:
Jag vet bara att det är 8 år i min kommun. Det kan skilja mellan olika kommuner, vet ej.

Det skulle dock vara intressant att höra hur gammal jordvallen är.
10 år är det som gäller. Kolla PBL Kap. 11, 20§ och 39§.

Nu framgår det inte av bilden, men har massorna letat sig fram under staketet in på din tomt?
Och som redan påtalats, är du säker på tomtgränsen?

Om ja på båda; skicka en faktura till grannen för upplåtelse av plats för jordmassor..
Utebliven betalning, anlita fogden.

Bollen på hans planhalva..

OK, hur säkerställer man den exakta sträckningen av tomtgränsen om ingen tomtpinne är synlig. Skall det alltid finnas en tomtpinne?

En stenig plats vid en tomtgräns med en staket, utan synlig tomtpinne, och en röd bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annars har jag fått för mig att det är Lantmäteriet man kontaktar, men att det kostar många tusen.

Redigerat:
annerborn skrev:
OK, hur säkerställer man den exakta sträckningen av tomtgränsen om ingen tomtpinne är synlig

Jag har fått för mig att det är Lantmäteriet man kontaktar, men att det kostar många tusen.
Kommunen brukar kunna fixa detta inom detaljplanerat område också, i synnerhet om man har "rätt" attityd mot dem. Naturligtvis även Lantmäteriet, men det kan kosta några kronor. Beroende på omständigheterna kan jag tänka mig att kommunen inte debiterar speciellt mycket för det.

Oavsett vilket skulle jag gjort det, bara för att veta var min tomtgräns går. Dessutom är det en del värt i en situation som din när ni ligger i konflikt att det är en utomstående part som fastställt gränsen och inte du själv som "letat pinnar". Med tanke på omfattningen av er strid även historiskt så borde även en liten utgift för gränsfastställande vara en liten sak.

(Att inte tomtpinnarna syns är sällan problem för dem - de letar upp dem med metalldetektor eller tar riktpunkter från andra kända positioner och mäter in).

---------------

Sedan blir jag lite skum på din bild. Vad skall den visa ?
Jag ser bara ett litet hörn av staketet och "jordhögen" (?) och mest en brevlåda och en röd Toyota. Det växer ju dessutom träd på "högen" som är minst 8-10 år gamla och jorden är nog bunden av växtlighetsrötter sedan länge och lär inte röra sig mer. Staketet ser ju heller inte ut att vara i början av sin livslängd, men det är svårt att se.

Redigerat:
Jarlingar skrev:
Nu framgår det inte av bilden, men har massorna letat sig fram under staketet in på din tomt?
Och som redan påtalats, är du säker på tomtgränsen?

Om ja på båda; skicka en faktura till grannen för upplåtelse av plats för jordmassor..
Utebliven betalning, anlita fogden.

Bollen på hans planhalva..
På vilket vis förbättrar det förslaget någons liv?

Det är ibland bra att fråga sig om ens beslut gör ens liv bättre eller sämre.

Dessutom, privatpersoner kan inte fakturera och det är bara att bestrida fakturan så släpper kronofogden ärendet.

Ingper skrev:
Sedan blir jag lite skum på din bild. Vad skall den visa ?
Jag ser bara ett litet hörn av staketet och "jordhögen" (?) och mest en brevlåda och en röd Toyota.
Bilden skall bara visa att ingen tomtpinne är synlig

Ingper skrev:
Det växer ju dessutom träd på "högen" som är minst 8-10 år gamla och jorden är nog bunden av växtlighetsrötter sedan länge och lär inte röra sig mer. Staketet ser ju heller inte ut att vara i början av sin livslängd, men det är svårt att se.
Ja, träden är äldre. De stod där redan innan schaktmassorna kom dit. Även om växtligheten börjat binda jorden så ligger den fortfarande mot staketet så det bågnar och förmodligen håller på att ruttna sönder.

stefancrs skrev:
Dessutom, privatpersoner kan inte fakturera och det är bara att bestrida fakturan så släpper kronofogden ärendet.
Håller med ditt inlägg, men inte ovanstående.
Det kan som privatperson visst göra, i synnerhet som "fakturera" ofta används ganska vitt och också kan översättas med "skicka räkning". Jag skickar ofta en privat "faktura", på utlägg och omkostnader m.m. Gjorde det senast igår.

Att det sedan är lämpligt att göra det i det här fallet ställer jag mig dock inte bakom.

(F.ö. släpper KFM sådana ärenden vid bestridande oavsett vem kravet kommer ifrån - företag eller privatperson - eftersom KFM inte får driva en tvistig fordran. Då måste det avgöras av t ex Tinget innan det kan återupptas av KFM)

Redigerat:
Ingper skrev:
Det kan som privatperson visst göra, i synnerhet som "fakturera" ofta används ganska vitt och också kan översättas med "skicka räkning". Jag skickar ofta en privat "faktura", på utlägg och omkostnader m.m.

Att det sedan är lämpligt att göra det i det här fallet ställer jag mig dock inte bakom.
Det är ju inte samma sak som att faktiskt skicka en faktura (om man inte vidarebefordrar en faktura då, men då är den inte utställd på grannen). För att faktiskt utställa en faktura måste man ha F-skatt och då skulle jag inte säga att man agerar som privatperson längre. Men visst, sätter man citationstecken runt det hela så är det en annan femma :)

• Gilla
Ingper
  • Laddar…
Det lär gå fint att momsregistrera sig som privatperson, och då kan man sedan skicka fakturor som uppfyller även de legala kraven på en "faktura".

thomasx skrev:
Det lär gå fint att momsregistrera sig som privatperson, och då kan man sedan skicka fakturor som uppfyller även de legala kraven på en "faktura".
Jag förstår hur du menar men håller inte med om att man längre är en privatperson om man har momsregistrerat sin verksamhet, eller behöver man inte bedriva någon verksamhet? Får man fakturera för vad som helst då? Det får man ju inte som egenföretagare :)

Om du börjar gräva lite försiktigt med skyffel/trädgårdsspade precis runt stakethörnet så borde du förhoppningsvis snabbt stöta på tomtpinnen.

Vet du vad det är för avluftningsrör som sticker upp ur jordvallen i linje med tomtgränsen?

Skitsnack att man inte kan skicka faktura som privatperson. Det går alldeles utmärkt att göra det men man får inte lägga på någon moms eftersom man inte är momsregistrerad.
Däremot får man debitera för moms om man begär ersättning för ett utlägg som i sig innehåller moms men då ska man bara ta upp bruttobeloppet. Beloppet ex moms eller att separera moms från resten är ointressant när man är privatperson, just eftersom man inte är momsregistrerad.

Och F-skatt som någon tog upp har ännu mindre med saken att göra. F-skatten betyder bara att man (oftast via sitt företag) betalar sina egenavgifter och skatter själv istället för att arbetsgivaren gör det i form av arbetsgivaravgift och den vanliga skatten som vi alla är van vid. Har ingenting alls med fakturering att göra.

Robban_C skrev:
Skitsnack att man inte kan skicka faktura som privatperson. Det går alldeles utmärkt att göra det men man får inte lägga på någon moms eftersom man inte är momsregistrerad.
Däremot får man debitera för moms om man begär ersättning för ett utlägg som i sig innehåller moms men då ska man bara ta upp bruttobeloppet. Beloppet ex moms eller att separera moms från resten är ointressant när man är privatperson, just eftersom man inte är momsregistrerad.

Och F-skatt som någon tog upp har ännu mindre med saken att göra. F-skatten betyder bara att man (oftast via sitt företag) betalar sina egenavgifter och skatter själv istället för att arbetsgivaren gör det i form av arbetsgivaravgift och den vanliga skatten som vi alla är van vid. Har ingenting alls med fakturering att göra.
Det här är ju egentligen hiskeligt off topic, men källa på att det där skulle gå? Så vitt jag vet måste en faktura skickas av någon som innehar F-skatt och hittar inget om att det går på annat sätt. A-skattar man ska den som köper tjänsten betala sociala avgifter osv, men då är det väl inte i juridisk mening en faktura man utställer heller?

Det är väl egentligen omvänt här, att de som hävdar att man måste ha F-skatt för att kunna skicka en faktura, bör påvisa detta krav.

Det finns vissa lagkrav som ska vara uppfyllda när det gäller en faktura, i ordets juridiska betydelse. En av dem är att belopp exmoms skall vara angivet på faktura, ett annat att momsregistreringsnumret skall finnas med. Men att det finns något krav på att avsändaren måste vara näringsidkare känner då inte jag till. Så, som sagt, upp till bevis! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.