191 453 läst ·
1 087 svar
191k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Om man kollar stubben så ser det ut som att proffs varit i farten.snuttjulle skrev:
Har TS mamma alltså ägt sitt fritidshus innan tallen stod på hennes och grannens tomt?E elmont skrev:
Hur vet vi att tallen inte stod på grannens tomt när den var ung och sen växte in på TS mammas tomt?
(. Ja, den största pinsamheten i mänsklighetens historia. .)
Redigerat:
Som vanligt i den här typen av diskussioner måste man utgå från TS beskrivning av ärendet, om det inte finns något annat att komplettera med. Annars är all vidare diskussion tämligen meningslös.K Krille_90_ skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Om alla gränsmarkeringar är intakta så räcker det med dem.T Talisman skrev:
Lästips för den som är intresserad av fastighetsgränser:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Oklarheter-kring-fastighet/Hitta-granser/
I detta fallet så har ju en granne till ts mamma skrivit i tråden och gett en liten variant på storyn.P pmd skrev:
Eller kanske rättare sagt kompletterat den lite.
Om tomtgränsen visar sig ha en annan sträckning än vad både din mamma och hennes granne tror, och tallen därmed stod helt på grannens sida om gränsen så har förstås inte grannen brutit mot några lagar och regler[*]. Hon får förstås ta ner sina egna träd.T Talisman skrev:Teoretiskt sett skulle det då möjligen kunna visa sig, att den numera världsberömda avsomnade tallen (frid över dess minne) faktiskt antingen stod helt och hållet på mammas tomt, eller helt och hållet på grannens tomt, vilket förstås skulle ha extremt stor betydelse för ärendets fortsatta utveckling.
Jag tycker ändå att hon ska ha minuspoäng eftersom hon trodde att trädet stod delvis på din mammas tomt, och frågade din mamma när hon skulle flytta ut till fritidshuset för att veta när din mamma inte skulle kunna vara närvarande och protestera mot trädfällningen.
Liiite psykopatvibbar får man allt av det.
[*] Med reservation för att det i en del kommuner behövs marklov för att fälla (egna) träd under vissa omständigheter.
Det är ju uppenbart att granntanten säger sig trott att hon fick ta ner tallen då en liten bit av den stod på hennes tomt enbart för att kunna spela oskyldig om TS mor klagar på detta. Oj, det visste jag inte... tråkigt, men nu är ju tallen borta så nu kan vi vara bästa vänner igen för jag menade inget illa.
Suck, så genomskinligt och manipulativt.
Suck, så genomskinligt och manipulativt.