Byggahus.se

Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?

1. T
    Medlem · 162 inlägg

Talisman

Medlem
    De "två andra tallarna" som explicit nämnts i tråden, står på mammas tomt.

Vad jag avsåg var att i den mån det finns fler träd som tangerar tomtgränsen mellan mamma och grannen (jag har inte i detalj klart för mig ur minnet hur det ser ut), så kan det vara bra att försöka ta reda på vad som är tillåtet.

2. elsa stina andersson
    Medlem · 34 inlägg
    Tallar har ett djupt rotsystem som gör att de står emot de flesta i Sverige förekommande vindstyrkor, speciellt om de fått växa upp med och står med andra trädkompisar. Om det är det du är rädd för, att de ska falla på huset.
    Att anlita en ”lantmätare” för enkel tomtgränskontroll går på runt 5 000 kr beroende på kommun. Kan vara värt att få rågångarna ordentligt klara. Att nonchalera en 80-årings åsikter o känslor är fult o empatilöst, kanske t o m olagligt!

• Laddar…
  3. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 040 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Och i detta tolkar jag det som att det kan finnas flera som grannen lägger en tråd över och gör på samma vis som det redan nedsågade trädet. Detta är anledningen till att jag menar att ett provisoriskt staket som båda är överens om kan vara ett bra sett att avvärja flera avverkningar.

• Laddar…
  4. E
    Medlem · jämtland · 20 404 inlägg

elmont

Medlem
    Folk måste ha alldeles för lite att engagera sig i som orkar fortsätta att älta frågan om en tall som stått på gränsen.
    Vad jag förstår så är det två som misskött sig. Grannen som utan att prata med mamman sågade ner tallen och mamman som inte "vårdade" sin växt så att den höll sig på rätt tomt.
    Det hela är pinsamt för mänskligheten.

• Laddar…
  5. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 389 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Ingen fråga är för liten för 650 imlägg principbaserad diskussion! :geek:

6. P
    Medlem · 5 117 inlägg

pmd

Medlem
    Den om skriver så har antagligen svårt att sätta sig in i en annan människas situation.

• Laddar…
  7. P
    Medlem · 5 117 inlägg

pmd

Medlem
    Grannen är inte "alla".

8. Nissens
    Garagebyggare · 4 004 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Nej, situationen är lätt att förstå. Däremot kan ju ett träd aldrig vara värt så mycket att det får förpesta tillvaron. Man får ju ha lite perspektiv...

• Laddar…
  9. P
    Medlem · 5 117 inlägg

pmd

Medlem
    Jag tvivlar på att grannen tänkte så långt som till juridiska rättigheter innan hon lät fälla tallen.

• Laddar…
  10. P
    Medlem · 5 117 inlägg

pmd

Medlem
    Den som skriver så har antagligen inte läst Nalle Puh.

11. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 843 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    TS får fylla i men om jag förstått beskrivningen rätt så uppgav hon att hon trodde sig ha rätt att fälla de träd som var rotade över tomtgränsen. Om jag inte missförstått eller grannen har efterkonstruerat den förklaringen så ligger den ganska nära hennes lagliga rättigheter. Hon missade bara JB 3 kap. 1 § och allmänt hyfs.

• Laddar…
  12. K
    Medlem · 674 inlägg

Krux

Medlem
    Men du vet egentligen väldigt lite om grannen och har bara hört en sida av situationen? Är inte det lite dumt att kalla personen för psykopat då? Visst något problem har grannen utan tvekan. Men psykopat är kanske inte rätt att kalla

• Laddar…
  13. O
    Medlem · 133 inlägg

O

Medlem
    Antagligen. Men det har ju ingen som helst praktisk betydelse.

Jag trodde frågan gällde
    1) Ja bjud in grannen till samtal. Och förklara hur ni ser på saken. 2) Om grannen är intresserad kan man såklart göra det. Men att utse en vinnare till varje pris är inget jag rekommenderar. Det brukar sluta med två förlorare. 3) Strunta i pengarna. Satsa på att vara en god granne. Det är trevligare, för då får man själv goda grannar.

14. P
    Medlem · 5 117 inlägg

pmd

Medlem
    Utom för kungen som har full juridisk immunitet.

Grannen skulle ha bett kungen fälla trädet. Då hade inte TS mamma kunnat gör något åt saken i efterhand.

• Laddar…
  15. P
    Medlem · 5 117 inlägg

pmd

Medlem
    Då är nog den lämpligaste åtgärden att plantera en snabbväxande häck innanför gränsen mot grannen, eller kanske att bygga ett plank. Ett plank ger insynsskydd snabbt, men det brukar finnas höjdbegränsningar bestämda av kommunen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.