Byggahus.se

Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?

1. T
    Medlem · 154 inlägg

Talisman

Medlem
    Min mor äger ett fritidshus med tillhörande tomt i Stockholms län.

Hennes granne har, utan att tillfråga mamma, och i mammas frånvaro, låtit fälla ett träd som befinner sig på gränsen mellan grannens och mammas tomt.

Det handlar om en gissningsvis 100-150 år gammal tall.

Mamma är nu mycket ledsen eftersom hon absolut inte ville att tallen skulle fällas. Grannen har tidigare fällt ett flertal träd på sin egen sida om gränsen, och sedan den nu aktuella tallen fällts, är insynen så gott som total. Det känns nu närmast som om grannens och mammas tomter är en och samma tomt.

Exakt på millimetern var gränsen går är vi inte till 100% säkra på, men det ska givetvis både kollas, dubbelkollas och trippelkollas.

Grannen påstår sig dock veta exakt var gränsen går, och t o m har märkt ut den vid den nyss fällda tallens stubbe.

Jag bifogar foto på stubben, med en gul tråd som markerar den enligt grannen korrekta tomtgränsen.

Det häpnadsväckande är, att den - enligt den gula tråden - större delen av stubben är belägen på mammas tomt. Vilket stämmer väl överens med mammas uppfattning om var tomtgränsen går.

Grannen har alltså konstaterat att tallen låg på tomtgränsen, och till (uppskattningsvis) 65-70% på mammas sida om gränsen, och därefter tagit ned tallen.

Mamma, som är snart 80 år gammal och precis tillfrisknat från bröstcancer, har pratat lite med grannen, som hävdar följande:

- Hon trodde att det räckte med att ett träd till någon del - hur liten som helst - befann sig på hennes sida av tomtgränsen, för att hon skulle ha rätt att ta ned det.

- Hon tycker att det är alldeles för mycket träd i omgivningen, och att det är trevligare utan träd.

- En helt annan person i samma fritidshusområde har nyligen tagit ned ett dött träd just bortom utkanten av grannens tomt, och då tyckte hon att hon lika gärna kunde ta ned den fullt friska tallen som alltså med all sannolikhet till 65-70% befann sig på mammas tomt (ytterst oklart var logiken/relevansen finns i detta resonemang).

Jag vet att trädfällning och grannosämja är ett lite uttjatat ämne, men det känns som om detta "fall" är lite uppfriskande såtillvida att grannen på intet sätt försöker hävda att tallen stod helt eller till övervägande delen på hennes sida, utan alltså vidgår att den till större delen stod på mammas sida, men ändå lät ta bort den utan att informera mamma.

Så fort vi fått bekräftat att tomtgränsen går där såväl grannen som mamma tror att den går, så finns det ju ett antal rättsliga åtgärder som kan vidtas.

Men frågan är vad man eventuellt gör INNAN man drar i den juridiska gonggongen.

Bjuder hem grannen för ett allvarligt samtal? Visar upp relevanta lagtexter? Försöker göra upp i godo? Hur mycket pengar är relevant att kräva?

Fritidshuset är mammas paradis på jorden, och en gigantisk konflikt med grannen skulle till stor del spoliera mammas framtida vistelser där.

Samtidigt är det åtminstone för mig tämligen självklart, att man inte låter något sånt här passera obemärkt.

Tilläggas kan att grannen är c:a 15 år yngre än mamma, fortfarande yrkesaktiv inom management/personlig utveckling, har stort självförtroende, väldigt mycket skinn på näsan och inte är typen som lätt får skuldkänslor, utan snarare en sådan person som lugnt verkar kalkylera med att "självklart blir det ibland lite gnäll i organisationen när man som chef måste fatta jobbiga beslut, men sånt får man skaka av sig".

2. K
    Medlem · Malmö · 1 586 inlägg

kindvall

Medlem
    Frågan är väl hur mycket pengar och energi ni vill lägga på en tvist. Först gäller det ju att fastställa exakt var gränsen går. Det kan kosta en hel del såvida det inte finns tydliga utmärkningar.
    Ett alternativt förslag att spendera pengar är ju att anlägga ett insynsskydd mot grannen inne på mammas tomt.

3. F
    Medlem · 19 inlägg
    Möjligen mindre relevant, men tallen är visst omkring 50 år gammal om man räknar årsringarna. Gör man det så behöver man inte gissa/överdriva hur gammal den är :)

4. T
    Medlem · Sö · 2 286 inlägg

TheGame

Medlem
    En tall är väll ingen insynsskydd.
    Be grannen plantera en buske där ist om det visat sig den gjort fel.
    Konflikt blir det om man ska börja kräva ersättning för ett gammalt träd, det är dyrt.

Sen inte för att vara sån men folk borde förstå att man ska inte ha höga träd på tomten i närheten av hus.

5. T
    Medlem · 154 inlägg

Talisman

Medlem
    Självklart kan man anlägga ett insynsskydd.

Det var dock inte poängen.

Poängen är att grannen, utan att ha rådfrågat mamma, och i hennes frånvaro, har fällt en tall som till 65-70% stod på mammas tomt.

6. T
    Medlem · 154 inlägg

Talisman

Medlem
    Glöm frågan om insynsskydd.

Vem avgör hur höga träd man får ha på sin tomt?

Är det alltså helt OK att fälla ett träd som till 65-70% befinner sig på en annan persons tomt?

Vad har en buske med saken att göra?

7. T
    Medlem · 154 inlägg

Talisman

Medlem
    Tack!

Är dåligt på sånt där.

8. K
    Medlem · stockholm · 2 593 inlägg

Kane

Medlem
  9. Karlia
    Medlem · 1 801 inlägg

Karlia

Medlem
    Trädfrågor tenderar att bli mycket långa. Ditt fall är extra intressant då det rör ett träd vid gränsen. Enligt länkarna ovan har grannen gjort fel, hen borde ha rådfrågat din mor först, att de kom fram till ett gemensamt beslut.

Hur ni ska gå vidare är svårt, skadan är ju redan gjord. Vi får hoppas att någon här vet bättre än jag.

• Laddar…
  10. M
    Verktygstokig · 2 661 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    får jag fråga hur du räknar då?...
    För jag får inte till 50 st årsringar...
    Det är svårt att räkna när stubben inte är ren kapad men runt 75 år får jag med första blicken

11. M

Maskintok

Verktygstokig
    Nej bara den delen som är på grannens tomt är dennes att bestämma över..

• Laddar…
  12. T
    Medlem · 154 inlägg

Talisman

Medlem
  13. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 126 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Det intressanta här ur ett juridiskt perspektiv är väl "vem äger ett träd mitt på en fastighetsgräns?" Jag har ingen aning. Här syftar jag naturligtvis på "en gammal tall" som "alltid" stått där och inte på fallet när någon planterat och "drivit" upp ett träd där ägarskapet är mer självklart, även om placeringen hamnat något fel.

Jag tror det är svårt att bestämma gränser så exakt att man kan prata om att 52 procent av stubben ligger på ena fastigheten och därmed tillhör trädet den. Det känns även konstigt om valfri fastighetsägare hur som helt kan fälla trädet och tillägna sig dess värde om det nu ligger "mitt på gränsen". Det känns nästan lika konstigt om man måste vara överens och dela på eventuellt värde så hur gör man när detta nu i TS fall kommer till sin spets?

Någon med erfarenhet av liknande gränstvister?

Om vi bortser från juridikens tassemarker tycker jag man kanske måste räkna med att ett träd som ligger så i "gränslandet" kan fällas av den "andre" fastighetsägaren, även om nu en något större del av stubben skulle kunna bedömas "befinna" sig på ens egen fastighet. Jag har dock förståelse för att detta synsätt är betydligt lättare att acceptera på ett skogsskifte än när det drabbar en "kär gammal tall" på "tomten".

För TS tror jag det är bäst att acceptera att trädet är borta för evigt och eventuell ersättning kommer aldrig att kompensera den skada man tycker man lidit. Bäst är nog att glömma trädet och fundera på vad man kan göra framöver, exempelvis i form av nya planterade insynsskydd.

• Laddar…
  14. S
    Medlem · Västra Götaland · 441 inlägg

StevieGee

Medlem
    Känns som att ni söker bråk.
    Om morsan din är 80 år så kanske det vore bättre att fokusera på positiva saker istället för att hon ska driva rättsprocesser på grund av ett 40 cm insysnskydd..

Knyt näven i fickan, skit i att hälsa på grannkärringen nästa gång ni ser henne och gå vidare. Kanske än bättre, placera en studsmatta till barnbarnen precis i tomtgränsen. Då får ni både insysnskydd och möjlighet att jävlas tillbaka några gånger varje sommar..

15. M

Maskintok

Verktygstokig
    tror inte alls att trädet är planterat..

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.