Cruzze skrev:
@Autodidak 1: Jo, det är väl när allt kokat ned en ensak mellan två grannar och det är gott så. Men det känns onödigt passivt av kommunen att i praktiken flytta över ansvaret till grannar att 4.5-metersregeln följs. Med en annan granne än mig hade min granne kanske fått riva/flytta skjulet med kostnader som med rätt vägledning kanske skulle kunnat undvikas.
Vid all byggnation är det ägaren/byggherrens ansvar att säkerställa att man följer de lagar och regler som gäller, även lokala föreskrifter om det förekommer. Så kommunen har inte flyttat ansvaret utan det har hela tiden varit den som byggt "friggeboden", dvs grannen, som haft ansvaret.
Och det är den som bygger som aktivt måste söka vägledning för att inte begå misstag, här kan man då söka hjälp hos kommunen.
Så att friggeboden hamnat för nära fastighetsgränsen är inget kommunen kan belastas med. Att äga en fastighet och vad man får göra respektive inte göra är ditt ansvar som fastighetsägare att känna till eller inhämta information om.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Använd läget till nåt konstruktivt istället... om du vill göra nåt som kräver hans godkännande så kan ni ju deala

Men det är ju oerhört nonchalant att bara smäcka upp en byggnad utan att ens höra sig för. Detta oavsett om nu TS tycker att de kan väl vara okej. Jag tycker man ska ta ett snack med lantmäteriet och förklara vad som hänt, sedan får byggherren och grannen komma med svansen mellan bena och förklara sig.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Om man vill ha gransämja vilket nog är viktigare för det flesta skulle jag inte ta det via myndighet först... om man dessutom inte bryr sig egentligen blir det hela bara besynnerligt. Gillar inte att anklaga folk för missunnsamhet eller avundsjuka. Men vad kan detta vara annat än det? Eller vill man ha en hållhake på grannen?

Skysodan skrev:
Om man vill ha gransämja vilket nog är viktigare för det flesta skulle jag inte ta det via myndighet först... om man dessutom inte bryr sig egentligen blir det hela bara besynnerligt. Gillar inte att anklaga folk för missunnsamhet eller avundsjuka. Men vad kan detta vara annat än det? Eller vill man ha en hållhake på grannen?
Fast hur bra blir en kommande grannsämja om den nyinflyttande parten bygger 2,5m från tomtgräns utan att höra sig för? DÅ är de lika bra och svara med samma mynt.

Det är säkert bra att i samband med att man skapar grannsämja med den nyinflyttade familjen, i lämpliga ordalag förklarar att det hade varit bra om de hade pratat om sin bod innan den byggdes så nära gränsen. Det finns rätt stor sannolikhet att de nyinflyttade inte har klart för sig om 4,5 m regeln. Så för att undvika framtida värre överterädelser så är det ju bra att informera.

• Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Rolle85 skrev:
Men det är ju oerhört nonchalant att bara smäcka upp en byggnad utan att ens höra sig för. Detta oavsett om nu TS tycker att de kan väl vara okej. Jag tycker man ska ta ett snack med lantmäteriet och förklara vad som hänt, sedan får byggherren och grannen komma med svansen mellan bena och förklara sig.
Varför ska man blanda in Lantmäteriet, nu blev det nog lite fel :)
Det är kommunen som hanterar ärenden som gäller bygglov, respektive bedömningar om bygglov krävs. Så har man synpunkter på vad någon gör på sin egen fastighet är det i första hand kommunen man vänder sig till.

Ytterst sällan som det blir någon vinnare vid en ev. konflikt, utan har man otur så blir det två förlorare.
I TS fall så har man inget emot placeringen mera än principen av att informera/fråga i förväg.
Men visst, har man ett förhållningssätt att ta konflikt med anmälningar som första åtgärd man uppfattar att något begår en felaktighet..... ;) Sedan finns ju alltid Aschberg med Grannfejden att kalla in :D Själv tillämpar jag begreppet grannsämja.

Redigerat:
  • Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
harry73
ankan_84 skrev:
Ligger tomterna utanför detaljplanerat område är 4,5 meters-regeln inte solklar.
I länkade texten står:
Avståndet 4,5 meter till tomtgräns har betydelse på så sätt att det är en egenskap av flera som avgör
om en byggnad räknas som bygglovsbefriad friggebod eller inte. Men att bygglov krävs är inte det
samma som att du inte kan få bygglov.

Så 4,5m gäller fortfarande för friggebodar. Ligger en bod närmare än 4,5m från tomtgränsen är det ingen friggebod och därmed bygglovspliktig

"Avståndet 4,5 meter till tomtgräns har betydelse på så sätt att det är en egenskap av flera som avgör
om en byggnad räknas som bygglovsbefriad friggebod eller inte."

Jag har svårt att tolka den texten faktiskt. Jag tolkar det som att det är en del av många delar som gör om en byggnad kräver bygglov? Det står inte i klartext att grannen måste ge sitt godkännande.

"Utanför detaljplanerat område är det alltså fullt möjligt att få bygglov för ett hus som ligger närmare
grannens gräns än 4,5 meter
"

Anledningen till att jag är lite frågvis är att en bekant hade en granne som bestred hans byggnad som låg närmare än 4,5 meter. Vederbörande fick dock avslag av sin bestridan då 4,5 meter ej gäller då området inte var detaljplanerat. Men det kan också ha varit andra parametrar som spelade in...

Redigerat:
Jag är beredd att ta alla principkonflikter med alla jag känner eller inte känner... men helst inte med en granne. Thats just me :) Värderar gransämjan högt. Men visst skulle jag också påpeka det vid tillfälle och kanske ur ett perspektiv där man skojjar lite att han får passa sig så inte länsman eller så river hans vedskjul.... Att gå på o propsa om det inte stör är småaktigt enligt mig.

harry73 skrev:
I länkade texten står:
Avståndet 4,5 meter till tomtgräns har betydelse på så sätt att det är en egenskap av flera som avgör
om en byggnad räknas som bygglovsbefriad friggebod eller inte. Men att bygglov krävs är inte det
samma som att du inte kan få bygglov.

Så 4,5m gäller fortfarande för friggebodar. Ligger en bod närmare än 4,5m från tomtgränsen är det ingen friggebod och därmed bygglovspliktig
Sähär står det på min kommuns hemsida

Bygga närmare gränsen än 4,5 meter
De grannar som berörs kan medge att mur, plank, skärmtak och friggebodar placeras närmare gränsen än 4,5 meter och då krävs inte heller bygglov. Nekar grannarna får byggnadsnämnden avgöra genom att du ansöker om bygglov. Det krävs alltid bygglov om du vill uppföra boden närmare gata, väg eller park än 4,5 meter.

harry73
:o Jag var lite för snabb vid tangenterna. Visst blir det en friggebod om grannen godkänner placeringen. Och det är därför kommunen inte kontrollerade boden hos TS granne. Om TS inte hör av sig har kommunen ingen anledning att tro att skjulet är felplacerad.

I den länkade texten står också något om ekonomibyggnader utanför samlad bebyggelse och att 4,5m regel inte gäller där. Ekonomibyggnad är inte bygglovspliktig och inte häller anmälningspliktig

Det låter väldigt konstigt att gränsen inte skulle gälla utanför det. planerat område. Däremot så kan byggnadsnämnden alltid bevilja bygglov för byggnader som ligger närmare gränsen.

harry73
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/anmalan/ :
Undantag som inte kräver en anmälan

Det finns undantag från kravet på anmälan. Undantagen beror bland annat på vilken åtgärd du ska utföra, vilken typ av byggnad eller anläggning det gäller och om du ska utföra åtgärden i område inom eller utanför detaljplan. Du behöver inte göra en anmälan för att riva en byggnad eller en del av en byggnad som bland annat är:

- en komplementbyggnad som tillhör ett en- eller tvåbostadshus, till exempel en så kallad friggebod
- ett skärmtak, som inte kräver bygglov
- en liten tillbyggnad på ett en- eller tvåbostadshus, som inte kräver bygglov på grund av att huset ligger utanför område med detaljplan och sammanhållen bebyggelse
- en bygglovsbefriad ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring.

Nordanstigs kommun säger inte att 4,5m regel inte gäller utanför sammanhållen bebyggelse, men att den inte gäller för ekonomibyggnad till landbruk (som är bygglovsbefriad utanför sammanhållen bebyggelse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.