149 963 läst ·
478 svar
150k läst
478 svar
Grannen filmar vår pool
Digital maskning är troligen inte godkänt men behöver ju såklart prövas.
Fysisk maskning fick vi göra när vi satte upp kameror i vår båtklubb, då maskade vi allting utanför bryggorna in mot land, fört då fick vi godkänt från datainspektionen/länsstyrelsen.
Fysisk maskning fick vi göra när vi satte upp kameror i vår båtklubb, då maskade vi allting utanför bryggorna in mot land, fört då fick vi godkänt från datainspektionen/länsstyrelsen.
S Snickerick skrev:
Sät
Pellegnillot71 skrev:
Hej!
Jag skulle behöva råd i en fråga avseende övervakningskameror. Vår granne har nyligen installerat två panoramakameror på sitt hus. Jag förutsätter att han inte har köpt något skit och att upptagningsområdet därför är ganska stort. När jag har tittat på specarna för liknande kameror så kan de visa 30-50 meter i mörker, i dagsljus borde det vara mer då. 4 x zoom i full HD (har inte en aning om hur bra bild det kan bli).
Den ena sitter utanför ingången/ytterdörr som ligger 6,5 meter från gatan, vilket innebär att man borde kunna följa alla som går förbi på gatan och se oss när vi vattnar utanför vår tomt.
Den andra sitter på baksidan av huset med totalt fri sikt över vår pool (eftersom den sitter så högt), som är som längst 18 meter ifrån kameran. Jag finner det ytterst obehagligt att våra grannar ska kunna sitta och titta i kameran på oss när vi badar, och även spela in oss.
Jag har försökt att läsa vad lagen säger, men blir inte klok på om det bara är kränkande när man spelar in men om den bara står och "går" så är det ok?
Vi har en extremt infekterad relation, där allt hela tiden tolkas ur deras synvinkel så om vi skulle säga till att vi tycker att det är obehagligt, så skulle de definitivt anse att vi gör det för att bråka med dem.
Men jag vill få bort kameran, och vill veta om det här är något som Datainspektionen kommer att ge mig rätt i.
Tacksam för synpunkter