81 535 läst ·
245 svar
82k läst
245 svar
Grannen eldat/eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgräns - hur farligt?
MrZero skrev:Hej!
Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.
Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?
Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?
Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Du har rätt i din oro. Det är förbjudet att elda det mesta. Miljön inkl luften ska vi vara rädda om. Du kan googla dioxiner och få lite hum om de gifter som lagras o ackumuleras i marken.
helst bör du ringa ett miljökontor i en större stad o få info. Inte till din egen, förrän du är beredd på att grannen får frispel o kanske gör livet eländigt för dig o din familj. Sånt händer ständigt.
Läs gärna miljöbalken som är den förebyggande lagstiftningens krav som alla måste följa och uppfylla. Sen har du jordabalken för fastigheten och grannelag.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag förstår att du inte brukar vara så.mycket på byggahus. Men det är ganska ofta trådar spårar ur. Det är en del av charmen.MrZero skrev:Till alla: Tråden har spårat sedan länge. Ni behöver inte svara mig mer här för inlägg har rederats så nya läsare kan inte ens läsa hela tråden. Jag har bett om att tråden skulle raderats men Byggahus.se pumpade ut den på mail istället och nu fortsätter den bara i samma anda. Ni kan diskutera väder och vind här inne om ni känner för det men ni behöver inte svara på frågan i början i alla fall eller skriva er åsikt om det eftersom det inte längre är en sammanhängande diskussion. Folk verkar inte ens läsa hela tråden som finns heller för den delen.
Däremot tycker jag inte du ska klaga på moderatorerna. Du har haft tur att de modererade så snabbt! Jag misstänker att hon ensamt ska hålla koll på alla trådar.
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Fortsätt på forumet, men var beredd på att möta dem som vill förlöjliga och vara taskiga. Alla har rätt till frågor, åsikter och känslor, men att grovt hoppa på någon är fel. Tyvärr sitter vi i detta påhoppar-och mobbningsklister nu. Jag rycker bara på axlarna när det drabbar mig och matar på med fakta och påbyggnadsfrågor på det, där det behövs. Gällande toxiner så är dos-respons en fråga gällande hälsan. Små barn är i synnerhet känsligare än vuxna. Detta visste föregångaren till kemikalieinspektionen, nämligen Produktkontrollnämnden, när de förbjöd vissa träskyddsmedel. De lutade sig tillbaka på information som bla giftnämnden sammanställt. Dessa fd myndigheter jämförde barns känslighet med spädgrisars då små grisar är väldigt känsliga. Jag hade personligen inte velat ha mer toxiska ämnen i mitt brunnsvatten än vad som redan finns.MrZero skrev:Det är sånt här Byggahus.se vill bidra till istället för att radera tråden. Folk kommer in och gissar hej vild och kommer med påhopp efter påhopp.
Klar som fan man ska få begå miljöbrott om man vill! Annars är man ju "snöflinge generationen" och går på "mängde mer antidepressiva läkemedel." Det är ju jävla skit att man inte får elda sopor på tomtgränsen nu också! Vart är Sverige påväg?
Jag kommer inte fortsätta på det här forumet efter den här tråden och så du kan vara lugn. Kommer missa allt fullständigt relevant du skriver.
Det finns reglerat i lagen, impregnerat får inte eldas, det ska lämnas på av kommunen anvisad plats, det är inget att diskutera om hur nytt eller gammalt det är, impregnerat virke skall hamna på rätt ställe.F fribygg skrev:
Sopor exporteras till de baltiska länderna på andra sidan Östersjön för att där brännas upp för att få värme och energi! Vinden går ju även åt vårt håll, eller som när försvarets största uppgift var att avveckla och tömma samtliga dieseldepåer. Oljan var inte miljöklassad då så den såldes till vrakpriser till bla Polen, Lettland, Litauen mfl som körde raka rör på vår fina olja allt medans vinden låg på gött över Östersjön och således över till MP-Sverige OCH för att inte tala om alla de ständigt invällande cabotage som passerar gränsen över till oss med billigt bränsle som vi har sålt till dom och inte skattar ens en krona i Sverige!
Näru, du kan nog hålla dig tämligen lugn över de små doser av icke ätbart mölje som når fram till dina näsborrar när grannen har sin brasa!
Det där med att sila mygg och………!
Näru, du kan nog hålla dig tämligen lugn över de små doser av icke ätbart mölje som når fram till dina näsborrar när grannen har sin brasa!
Det där med att sila mygg och………!
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Det var ett intressant inlägg med en del poänger.. Öppnade dock ögonen när du skrev att det inte var kemiska stridsmedel som man stendör av. Om vi tar Vietnamkriget som exempel så användes mängder av avlövningsmedlet Agent Orange som ett slags stridsmedel. Det visade sig innehålla dioxinet TCDD, vilket också kan finnas i träskyddsmedel tidigare än 1979. Väldigt många har skadats av vad man då trodde var Agent Orange. Idag framkommer allt mer forskning att det är just TCDD som ställer till med de hälsomässiga skadorna. Forskning finns som knyter exponering till andra generationens skador, sjukdomar, allergier etc. Det innebär att barnen till de som utsatts misstänks ha tagit skada. Mer forskning behövs. Dock vet vi att flera av ämnena som kan finnas i träskyddsmedel är sk POP persistenta i naturen. De försvinner inte eller mycket långsamt. Det är såklart ett stort bekymmer, vilket bland andra den svenske professorn L. Hardell framfört i sin forskning som berörde cancer.P polaris78 skrev:lagen är ju absolut tydlig med vad som gäller men i verkligheten så har tryckt virke eldats på många hål i årtionden. visst det saknas troligen exakt statistik på hur många som dött av det och inte andra saker.. Så exakt hur många dödsfall som beror på eldning av tryckt virke som faktiskt innehåller dom värre gifterna är ju såklart okänt..
men
Å andra sidan så eldas järnvägsslipers och telefonstolp efter det körts i moderna kvarnar läs flistugg eller stenkross liknande kvarnar och eldas i värmeverk som är godkänd för sådan förbränning visserligen innehåller dessa anläggningar såklart modern avgasrening men om det vore så satans farligt som ts med flera påstår så skulle ju varenda människa vara stendöd.. för att inte tala om att det regnar i dessa flishögar och det rinner rakt ut i större vattendrag...
Så slutsats:
Odla vad vi vill men undvik att göra det på grannens tomt... du kommer inte dö av det
Undvik att använda askan som kanske innehåller koncentrat av skit men efter en regnskur så är nog merparten av det borta..
Kanske olämpligt att röka eller grilla mat och att suga i sig röken precis när grannen eldar virke som kanske är tryckt eller var för xx antal år sen..
Det finns även platser för gamla sågverk och liknande där sån här verksamhet där man badade trä i sånt skit som impregnerar järnvägsslipers och telefonstolpar förr som ju innehåller mångdubbelt högre förr än idag..
vissa såna platser står det idag bostadshus på då alla glömt vad som hänt där och det var attraktiv tomtmark med sjötomt..
men dom odlar då grejer i sina trädgårdar och lever ännu iaf..
Så hur stora mängder gift det finns kvar i trä som legat ute sen det fanns värre saker än koppar måste ändå vara ganska urlakade idag och så länge man inte äter askan eller lagar mat på det grannen eldar så är det nog högst sannolikt att andra saker än förgiftning av dessa ämnen kommer vara ens dödsorsak..
Det är inte radioaktivt avfall vi talar om och det mesta av det är inte ens så farligt som folk här ibland vill tro att det är för att nån eldar 3 kvadratmeter tryckt trätrall.. och tror att hela kvarteret kommer vara stendöda innan veckan är slut
Det är inte kemiska stridsmedel som man stendör av 3 sekunder som i nån katastrof film på tv..
Varför du @KANT citerar mig är oklart, om du läst tråden hade du nog sett att jag rekomenderar TS att skaffa en kontainer spec för det tryckta virket.KATN skrev:
Jo jag är väl inte så bra på att ta alla påhopp när jag själv bara såg att jag eftersökte inlägg och länkar till forskning i ämnet likt de du postat. Sen tillskrev folk mig åsikter jag inte ens skrivit och så blev det en sanning när folk sedan hängde på det. Så tack för dina inlägg återigen.Forskande Fukttekniker skrev:
Fortsätt på forumet, men var beredd på att möta dem som vill förlöjliga och vara taskiga. Alla har rätt till frågor, åsikter och känslor, men att grovt hoppa på någon är fel. Tyvärr sitter vi i detta påhoppar-och mobbningsklister nu. Jag rycker bara på axlarna när det drabbar mig och matar på med fakta och påbyggnadsfrågor på det, där det behövs. Gällande toxiner så är dos-respons en fråga gällande hälsan. Små barn är i synnerhet känsligare än vuxna. Detta visste föregångaren till kemikalieinspektionen, nämligen Produktkontrollnämnden, när de förbjöd vissa träskyddsmedel. De lutade sig tillbaka på information som bla giftnämnden sammanställt. Dessa fd myndigheter jämförde barns känslighet med spädgrisars då små grisar är väldigt känsliga. Jag hade personligen inte velat ha mer toxiska ämnen i mitt brunnsvatten än vad som redan finns.
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Tack själv. Ditt inlägg är en intressant och diskussionsvärd samt viktig fråga. Påhopp är inte alls kul eller på något sätt ok. Tyvärr har samhället sedan länge och i synnerhet sedan 1995 ca blivit allt kallare och tonen har blivit råare. Med Internet är det lätt att hoppa på andra då man själv inte behöver se den andra personen i ögonen och inte alls vet vem den är. Det är precis som att allt ansvar försvinner. Tänk på våra stackars barn som ska uppfostras i denna andan. Det syns både på statistiken gällande mobbning och våld i övrigt på våra skolor och på Internet. Detta är ett annat slags toxin också, förutom de ev aktuella i det eldade, som drabbar oss. Som sagt barnen är de känsligaste som vi måste värna. Därför måste gränserna sättas hårt, vilket myndigheterna och vårt lagrum gör, med undantag av mobbningen, tråkigt nog.MrZero skrev:
Håller helt med. Många verkar inte ens se det själva tyvärr.Forskande Fukttekniker skrev:
Tack själv. Ditt inlägg är en intressant och diskussionsvärd samt viktig fråga. Påhopp är inte alls kul eller på något sätt ok. Tyvärr har samhället sedan länge och i synnerhet sedan 1995 ca blivit allt kallare och tonen har blivit råare. Med Internet är det lätt att hoppa på andra då man själv inte behöver se den andra personen i ögonen och inte alls vet vem den är. Det är precis som att allt ansvar försvinner. Tänk på våra stackars barn som ska uppfostras i denna andan. Det syns både på statistiken gällande mobbning och våld i övrigt på våra skolor och på Internet. Detta är ett annat slags toxin också, förutom de ev aktuella i det eldade, som drabbar oss. Som sagt barnen är de känsligaste som vi måste värna. Därför måste gränserna sättas hårt, vilket myndigheterna och vårt lagrum gör, med undantag av mobbningen, tråkigt nog.
Ironiskt att han skriver norrland eftersom det utspelar sig just där, så svårt att tro att det är grannen. Grannen är även väldigt gammal så skulle förvåna mig om han lag till den där profilbilden och valde "Hacket" som namn och satt och höll på kontot sedan 2019 och sen drog till med det där inlägget.Jonatan79 skrev:
Men däremot tror jag 1 inlägg-kontona är andra i tråden som vill skriva av sig lite mer bara..
Men påhoppen fortsätter. Men det är väl bara inte medhåll som vissa tycker i tråden.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 670 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 670 inlägg
ja gifter är absolut dåligt men sen måste man om man ska leva ett lyckligt liv inse att en del gifter kommer du få i dig under din livstid vare sig du bor granne med nån som eldar nåt olämpligt 1 gång vart 10 år eller inte.. Det jag försöker mana till är lite sunt förnuft och ett verklighetsanpassad nivå av försiktighet mot gifter.. Folk har kollat på nån katastrof film om där jordens befolkning stendör av nåt som smitit ut från ett labb och är helt säkra på att det är den nivån att bo granne med nån som eldat några brädor som kanske var tryckimpregnerat..Forskande Fukttekniker skrev:
Det var ett intressant inlägg med en del poänger.. Öppnade dock ögonen när du skrev att det inte var kemiska stridsmedel som man stendör av. Om vi tar Vietnamkriget som exempel så användes mängder av avlövningsmedlet Agent Orange som ett slags stridsmedel. Det visade sig innehålla dioxinet TCDD, vilket också kan finnas i träskyddsmedel tidigare än 1979. Väldigt många har skadats av vad man då trodde var Agent Orange. Idag framkommer allt mer forskning att det är just TCDD som ställer till med de hälsomässiga skadorna. Forskning finns som knyter exponering till andra generationens skador, sjukdomar, allergier etc. Det innebär att barnen till de som utsatts misstänks ha tagit skada. Mer forskning behövs. Dock vet vi att flera av ämnena som kan finnas i träskyddsmedel är sk POP persistenta i naturen. De försvinner inte eller mycket långsamt. Det är såklart ett stort bekymmer, vilket bland andra den svenske professorn L. Hardell framfört i sin forskning som berörde cancer.
Risken att grannen får frispel och skjuter en om man skickar miljöinspektionen på honom är nog nära på högre än att skadas av dom utsläpp grannen ev släppt ut, så länge man lät bli att grilla kvällsmaten på brasan eller åt upp askan... eller ens odlar nåt i marken brevid som man äter upp. ja menar odlar man jordgubbar där och äter dom sen så lär det knappt vara mätbara nivåer och risken att dom polska jordgubbarna som är här på sidoimport har högra giftiga halter än dom man själv odlat är nog också överhängande..
jag vet att du inte är ts men var enklast att skriva i jag och du form för att försöka förklara vad jag menar även om inlägget är mer riktat i debatten än mot dig.
Sen för dom som anser att allt alltid ska anmälas så kan man ju fråga sig vad dom tror ska hända av det.. när saker väl brunnit upp så lär det bli en ord mot ord med vem som har rätt om brädorna faktiskt var impregnerade eller inte och allt blir nedlagd i brist på bevis.. Och man man har just troligen skaffat sig en ovän för lång tid framåt. Det här med att man alltid ska lägga sig i vad folk runt en gör och helst på olika sätt försöka "vinna" genom att skicka polis eller miljöinspektörer på nån leder sällan till att folk börjar göra som man vill . utan det blir oftast mer problem framöver. Det funkar inte bra att försöka uppfostra alla till ens egna värderingar överallt hela tiden , utan det biter en oftast i röven i slutändan..
Redigerat:
Men det resonemanget bygger på rena gissningar. Jag har 70mil enkel resa. Grannen är gammal och är knappt där längre - han har väldigt långt han också om än inte så långt. Det gör att man inte springer in i varandra var och varannan dag. Jag vill inte heller ta det med grannen eftersom jag inte anser mig ha rätten att komma med en pekpinne om det - som jag skrivit i tråden. Hans släkt har ägt huset i generationer. Tror t o m gubben är född i huset för väldigt länge sedan. Jag har ägt tomten (med ett litet hus utan toa och el) sedan 2022. Jag ville bara ha tips på det som "Forskande Fukttekniker" sedan kom med här i tråden, så jag kan bilda mig en egen uppfattning utifrån forskning (när det är förbjudet att elda och är ett miljöbrott så finns det gissningsvis det) och fakta i ämnet, inte andras åsikter. Vill som förälder inte gissa om det är farligt att jag låter mina barn springa och leka i gräset intill en stor askhög efter impregnerade brädor som gissningsvis är betydligt äldre än 20år, dvs betydligt mycket giftare än dagens impregnerade brädor. Oljade om och om igen som man gjorde förr i tiden. Vill som förälder inte gissa om jag kan odla vid tomtgränsen och låta mina barn äta det och så vidare. (EDIT: Vill som förälder inte gissa om giftet tar sig ner till våran brunn som ligger bredvid eller inte, även om det blir lättare att mäta där vid vattenprov sedan) Men fick tyvärr 99% annat till svar inkl diverse påhopp som jag inte tycker är rimligt utifrån min fråga. Där folk tillskrev mig åsikter jag inte ens skrivit och sedan blev det en sanning och folk hängde på. Jag har dock lärt mig att inte fråga något så slavigt för då blir svaren därefter. Samt att det här forumet inte är för mig.P Plattsättning&Sånt skrev:Förr så fick du en pärla rätt på kroken om du kom med massor konstiga idéer och påhopp över en granne som eldar på SIN tomt. Idag så hamnar debatten allt som oftast kring rättstavning, grammatik och diverse folks uppfattningar kring sina egna problem om vilket kön de identifierar sig som, att allt ska diskuteras i absurdum så att ingen får sina rättigheter som ditten och datten kränkta istället för att bara snacka med varandra och reda ut saker och ting!
TS granne eldade på SIN tomt, TS väljer således att ta det på ett diskussionsforum på internet istället för att varsko nämnda granne om TS oro i detta istället för att helt sonika slå på en panna lut, pöla upp en redig hojt och ta diskussionen! För mig är det svårt att göra annat än att se lössen på gången och katalogisera TS som någon som inte är intresserad av att lösa situationen med grannen på ett tämligen smidigt vis!
Jag får be om ursäkt för mitt raljerande men jag står för varenda ord!
Redigerat av moderator: