146 707 läst ·
897 svar
147k läst
897 svar
Grannen eldar från tidig morgon till sen kväll
Vissa kommuner erbjuder möjlighet att anmäla luftföroreningar som ex ved eller ris eldning på tomt. De kommer då ut och mäter i området.
Man kan också som privatperson skaffa sig ex partikelmätare, komoxid detector, VOC-sensorer m,m men det tenderar bli dyrt. Då vill man nog vara säker på att kommunen agerar om värden ligger snett på det.
Här låter det dock som att man eldat från morgon till kväll så då borde det inte vara så svårt för kommunen att komma ut och göra mätningar.
Vedeldning klassas som en luftförorening och är något som bör undvikas i tätbebyggelse om möjligt. Tyvärr har det blivit lite av en fluga och det är många som redan har bergvärme och jordvärme som ändå eldar med ved för att spara par 1000 lappar om året. Nej det är inte olagligt men det ska skötas snyggt utan att påverka andra allt för mycket.
Man kan också som privatperson skaffa sig ex partikelmätare, komoxid detector, VOC-sensorer m,m men det tenderar bli dyrt. Då vill man nog vara säker på att kommunen agerar om värden ligger snett på det.
Här låter det dock som att man eldat från morgon till kväll så då borde det inte vara så svårt för kommunen att komma ut och göra mätningar.
Vedeldning klassas som en luftförorening och är något som bör undvikas i tätbebyggelse om möjligt. Tyvärr har det blivit lite av en fluga och det är många som redan har bergvärme och jordvärme som ändå eldar med ved för att spara par 1000 lappar om året. Nej det är inte olagligt men det ska skötas snyggt utan att påverka andra allt för mycket.
Jag är mån om att vägen in i samhället måste hållas öppen. Om jag och andra inte gör väsen av oss så glöms vi bort och vägen in i samhället stängs. Sedan blir det ett rent Expedtion Robinson av det hela. Utsvältning omväxlande med utröstning tills ingen är kvar i samhället.U Utsliten och utdömd skrev:Nu hoppas jag inte att du missförstår mig. Jag tycker du är otroligt hjälpsam i många trådar med din kunskaper om traditionella byggmetoder. Det är värt mycket.
Men i denna tråden, med all den självinsikten och kunskapen om ditt liv. Hur du är annorlunda än medelklassbostadsmänniskorna mm. så varför skriver du som att ditt sett att leva är det mest alldagliga, och mest lämpliga?
I detta fallet eldar (pun-intendend) ditt resonemang bara på de individerna som vill förbjuda all form av eldning för att få värme.
Vad jag påpekar om och om igen är att medelklassbostadsområdesmänniskorna är bara en del av befolkningen och att en lagstiftning som passar dem perfekt kan få katastrofala följder för resten av samhället.
I den miljön jag lever är jag litet udda men absolut inte extrem. Det handlar om hundratusentals medborgare som samtidigt råkar vara de som producerar många av de varorna och tjänsterna som medelklassbostadsområdesmänniskorna är beroende av att köpa någonstan ifrån för att få sin vardag att fungera inom tillåtna ramar.
Jag väit it om jag förståår teg. Jag har it bott i Österbotten men min maam har.H heimlaga skrev:Man böri reintoåv fondäär vadan tu ji heim å ho läng he ji sedan tu flytta tedan.
Jag skulle säga att min avvikande åsikt beror på två saker:
1. Jag kommer från en släkt som lever i verkligheten och alltid har talat öppet om kriget därifrån morfars bror och mormors bror aldrig kom hem och där morfar fick hälsan förstörd samtidigt som det var fattigt hemma. Det har också talats om fattigåren 1867- 1868 då farfarsfarfar dog i hungertyfusen och om allt annat som kan drabba folk. Dessutom är jag bara en halv generation ifrån ett liv med utedass och oljelampor och vedspis och 3 km till närmaste väg och hästdraget jordbruk. Så växte pappa upp.
Allt är inte självklart.
2. Mitt eget liv har formats av ett antal väldigt olyckliga tillfälligheter. Enligt en närstående som har vuxit upp i medelklassbostadsområde i Sverige har jag flera gånger om råkat ut för de där katastroferna som man i medelklassbostadsområdesmänniskornas värld dels knappt vågade nämna vid namn eller tänka på att verkligen kunde drabba en själv, och dels alltid tog för självklart att leder till att personen som drabbas halkar ur samhället och blir bidragstagare och skaffar sig antingen missbruksproblem eller psykproblem eller blir kriminell eller något annat i den stilen.
Med skillnaden att jag envist klamrar mig fast och vägrar att halka ur och kämpar mig upp tillbaka med alla tillbuds stående resurser varav många är sådana som man i hennes uppväxtmiljö varken "får" använda eller skulle komma på tanken att använda.
Hon säger också att jag i den processen bryter mot de flesta uppförandereglerna och tabuna som fanns i hennes uppväxtmiljö men i allmänhet på ett sätt som är uttänkt för att skydda osyldiga medmänniskor mot de mesta skadorna utom chockskador. "En snäll och omtänksam ångvält" brukar hon kalla mig.
Det normala vardagliga för mig är katastrof i den världen där många av er lever.
3. Jag är egentligen inte så utfattig som det kan verka men eftersom precis alla resurser ch allt kapital är uppbundna i egendom som behövs för att generera inkomster antingen naturainkomster eller pengar så räcker det med en kostnadsökning på några hundra euro för att allt skall rasa.
Bara till kännedom så ni inte behöver spekulera.
Min pappa har berättat att när han var liten (född 1940) så bodde de i ett gammalt hus (mitt i Uppsala) som ännu inte moderniserats. Torrdass på gården. En gubbe med häst och vagn kom med ett isblock som lades i ett isskåp, dvs kylskåpet. Uppvärmning med kakelugnar i varje rum. Bara kallvatten.H heimlaga skrev:
Ingen hade åkt till månen, andra världskriget pågick när han var liten, transistorn var inte uppfunnen, väldigt få hade egen bil.
Troligen hade hans föräldrar en mindre resa än vad han hade i "teknik och standardökning"?
Jag kan hjälpligt värma huset med ved, har ett lager så jag klarar mig nån vintermånad, eller med sparsamhet en hel säsong. Har funderat på hur länge jag skulle klara mig om strömmen gick under en lång period. Bor nära en sjö, så troligen skulle det gå att hämta och koka vatten. Men jag vet inte. Se hur fort toapapper och konserver tog slut när covid kom. Och få skulle kunna handla alls om elen försvann, pga man inte har kontanter och att affärerna är helt beroende av sina IT system. Så att bli en fullfjädrad prepper tror jag inte på. Men att ha vatten och mat för ett par dagar och ved för ett par veckor är nog inte fel. Det kan ju faktiskt vara så att elen inte försvinner helt utan bara blir ofattbart dyr.
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Men vad gör "vissa kommuner" om värdena är för höga ?I Ironside skrev:Vissa kommuner erbjuder möjlighet att anmäla luftföroreningar som ex ved eller ris eldning på tomt. De kommer då ut och mäter i området.
Vet inte, tillsägels? Anmälan till polis? Böter? Om de inte kan göra något så hade det inte häller varit någon poäng i att erbjuda in-rapportering. Vet att brandstationen hänvisar sådana här ärende till polisen men sen vad de gör vet jag inte.J Johnsson 56 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Finns det inte ett klart lagrum, så gör de naturligtvis ingenting. I den kommunen jag bor i, är jag säker på att de skulle tycka att man var jobbig om man klagade på att någon eldar, men det hade varit jättebra om de hade kunnat göra något åt min granne. Han eldar blöta löv, grenar och gräsklipp lite då och då, vid tomtgränsen till oss. Jag är säker på att våran träfasad mot honom blir missfärgad. Han passar alltid på när vinden blåser mot oss. Nordlig, vilket den inte är så ofta här.I Ironside skrev:
Vad jag förstår så ska kommunen kunna utfärda böter och i vissa fall även anmäla till polis så länge som det täcks av lagen, i detta fallet miljöbalken. Dessa lagar ger kommuner rätten att reglera vissa aspekter av det lokala livet, inklusive frågor som rör miljön och allmän ordning, för att skydda invånarnas hälsa och säkerhet. Exakt vilka befogenheter eller hur lätt och långt de kommer med dem vet jag inte.J Johnsson 56 skrev:Finns det inte ett klart lagrum, så gör de naturligtvis ingenting. I den kommunen jag bor i, är jag säker på att de skulle tycka att man var jobbig om man klagade på att någon eldar, men det hade varit jättebra om de hade kunnat göra något åt min granne. Han eldar blöta löv, grenar och gräsklipp lite då och då, vid tomtgränsen till oss. Jag är säker på att våran träfasad mot honom blir missfärgad. Han passar alltid på när vinden blåser mot oss. Nordlig, vilket den inte är så ofta här.
Vi har en granne som eldar par gånger i månaden, vår uppfattning är att man odlar något som skapar rest och som man då finner enklast att elda upp på tomten även om det är i tätbebyggelse. Det betyder att man eldar inte blöta grenar och löv nödvändigtvis men det är inte heller torkat. Resultatet är såklart att det stinker och ibland kan detta hålla på hela dagar om det varit mycket sol. Det sker dock oregelbundet vilket gör det svårt att anmäla. Nu uttrycker sig vår kommun att man ska anmäla sådant här men ärligt talat vet jag inte vad det ger.
Man är inte så orolig över att husen ska ta skada av röken, mer av luftföroreningar och hur den påverkar de som bor på en sådan här plats.
Kommunen ställer ut förelägganden enligt miljöbalken om de finner behov av det. T ex att man måste begränsa sitt eldande till ett par gånger i veckan. Kommunen kan i extrema fall helt förbjuda eldning i en viss eldstad om den skulle orsaka olägenhet av det värre slaget, t ex om den är väldigt gammal och kan ersättas av en ny.
Böter är inte aktuellt. Det finns möjlighet att koppla överträdelse av förelägganden med viten. T ex att du får betala 5000 kr varje gång du eldar mer än två gånger per vecka.
Böter är inte aktuellt. Det finns möjlighet att koppla överträdelse av förelägganden med viten. T ex att du får betala 5000 kr varje gång du eldar mer än två gånger per vecka.
Då är det ju lite intressant, man vill trycka ner eldning som påverkar miljö och människor även i Sverige men samtidigt finns det inga tydliga och hårda lagar. Så även om grannen eldar så att det stinker och man inte ens går säker inomhus från röken så finns det inte så mycket att göra åt det. Iallafall inte om det du skriver är sant.Claes Sörmland skrev:
Kommunen ställer ut förelägganden enligt miljöbalken om de finner behov av det. T ex att man måste begränsa sitt eldande till ett par gånger i veckan. Kommunen kan i extrema fall helt förbjuda eldning i en viss eldstad om den skulle orsaka olägenhet av det värre slaget, t ex om den är väldigt gammal och kan ersättas av en ny.
Alternativet som finns är att flytta men det är ofta en stor process och ingen garanti för att man slipper denna typen av förorening även om man bosätter sig på landet.
Skillnaden mellan att bo i stan och ute på landet är ofta avstånd till grannen. Inne i stan blir snabbt många saker störande därför att det är så tätt inpå. På landet så händer det bara inte. Om man varken ser eller märker grannarna så är det svårt att störa sej på dem.I Ironside skrev:Då är det ju lite intressant, man vill trycka ner eldning som påverkar miljö och människor även i Sverige men samtidigt finns det inga tydliga och hårda lagar. Så även om grannen eldar så att det stinker och man inte ens går säker inomhus från röken så finns det inte så mycket att göra åt det. Iallafall inte om det du skriver är sant.
Alternativet som finns är att flytta men det är ofta en stor process och ingen garanti för att man slipper denna typen av förorening även om man bosätter sig på landet.
Och det här gäller inte bara eldning som kan bli störande. Hur var det tex med det där med katter som tidigare nämndes.....
Det blir också ett problem om man bor tätt.
Tilläggas kan att jag gillar katter....i lagom antal.....
Det man gör är att kommunicera med grannen. Grannen har en skyldighet både enligt jordabalken och miljöbalken att visa hänsyn. Grannen måste enligt miljöbalken se till att inte orsaka olägenhet med t ex röken och enligt jordabalken så ska grannen visa skälig hänsyn vid bruket av sin fastighet.I Ironside skrev:Då är det ju lite intressant, man vill trycka ner eldning som påverkar miljö och människor även i Sverige men samtidigt finns det inga tydliga och hårda lagar. Så även om grannen eldar så att det stinker och man inte ens går säker inomhus från röken så finns det inte så mycket att göra åt det. Iallafall inte om det du skriver är sant.
Gör man en annan bedömning gällande olägenhet än grannen så kan man stämma grannen civilrättsligt. Man kan också anmäla till miljönämnden i kommunen så utreder de ärendet och gör sin egen bedömning. De ger råd till grannen hur lagen ska följas och orsakar grannen olägenhet så kan de slå till med förelägganden och förbud i utpräglade fall.
Men är man mer av det extrema slaget och helt skyr lukten av vedrök och aldrig en endaste dag vill känna den på sin fastighet, jag då är det svårt att göra så mycket åt det om grannskapet har en annan syn på frågan.
Ja absolut, att bo på landet ger en mindre risk att råka ut för olägenheter från grannar men den är absolut inte 0. Har egen erfarenhet av eldning på landet, det kan stinka ganska långt, särskilt om man eldar mycket som nog är vanligare på landet än i tätbebyggelse.B berraX skrev:Skillnaden mellan att bo i stan och ute på landet är ofta avstånd till grannen. Inne i stan blir snabbt många saker störande därför att det är så tätt inpå. På landet så händer det bara inte. Om man varken ser eller märker grannarna så är det svårt att störa sej på dem.
Och det här gäller inte bara eldning som kan bli störande. Hur var det tex med det där med katter som tidigare nämndes.....
Det blir också ett problem om man bor tätt.
Tilläggas kan att jag gillar katter....i lagom antal.....
Frågan man mig så anser jag att eldning på tomt ska förbjudas, istället hänvisar man till återvinningscentralerna i alla fall om man har grannar inom visst avstånd. När det gäller vedeldning är den i många fall inte nödvändig, många eldar ved för känslan och\eller för att tjäna par 1000 lappar om året. Men däremot är vedeldning vettigt som beredskap. Men tyvärr spelar det ingen roll vad du eller jag tycker i frågan, det bästa vi kan göra är att anpassa oss.
Absolut men att prata med grannen är inte alltid så enkelt, ibland kan man ses som en gnällspik, ibland blit det osämja och ibland handlar det om grannar som man ger bäst i att låta vara.Claes Sörmland skrev:
Det man gör är att kommunicera med grannen. Grannen har en skyldighet både enligt jordabalken och miljöbalken att visa hänsyn. Grannen måste enligt miljöbalken se till att inte orsaka olägenhet med t ex röken och enligt jordabalken så ska grannen visa skälig hänsyn vid bruket av sin fastighet.
Gör man en annan bedömning gällande olägenhet än grannen så kan man stämma grannen civilrättsligt. Man kan också anmäla till miljönämnden i kommunen så utreder de ärendet och gör sin egen bedömning. De ger råd till grannen hur lagen ska följas och orsakar grannen olägenhet så kan de slå till med förelägganden och förbud i utpräglade fall.
Men är man mer av det extrema slaget och helt skyr lukten av vedrök och aldrig en endaste dag vill känna den på sin fastighet, jag då är det svårt att göra så mycket åt det om grannskapet har en annan syn på frågan.
Det hade varit så mycket enklare om man bara införde lagar och när det fanns klagomål så kör man ut och sätter upp några givare som avgör om det behövs reprimander.
Så är ju ofta lagstiftningen i andra länder. T ex om du har en godkänd eldstad så har du. Sen får grannen tåla att den används. Eller att man får inte alls får elda.I Ironside skrev:Absolut men att prata med grannen är inte alltid så enkelt, ibland kan man ses som en gnällspik, ibland blit det osämja och ibland handlar det om grannar som man ger bäst i att låta vara.
Det hade varit så mycket enklare om man bara införde lagar och när det fanns klagomål så kör man ut och sätter upp några givare som avgör om det behövs reprimander.
Men svensk juridisk tradition är inte sådan, den bygger mer att på att grannar ska ha dialog och visa hänsyn. Och visst har du rätt i att alla relationer inte är så enkla. Och det blir ju inte enklare av att samhället blir mer "me, me, me!" för varje år. Och det gäller både de som vill genom sitt offerskap kunna styra sitt grannskap och de som vill hävda rätt att utsätta grannskapet för något. Just lukter är ju extra problematiskt tänker jag för det är direkt länkat till vår grundläggande hjärnfunktion och känslan av äckel. Det är så att säga inte slump att luktkänsliga personer är överrepresenterade i gruppen med politiskt auktoritära värderingar. Det är hur hjärnan är kopplad.