120 513 läst ·
71 svar
121k läst
71 svar
Grannen bygger en massa skjul i tomtgränsen (Bilder)
Det spekuleras en del här.. men:
Kontentan är väl helt enkelt att om grannen hade frågat lite trevligt över en kopp Gevalia om det var ok, hade det säkerligen löst sig på ett eller annat sätt. Nu när dialog inte har förts känner man sig lite trampad på tårna och letar efter lite saker att gnälla på. Men, ha i åtanke att det är grannar det gäller. Använd inte regelverk i dialogen förrän övriga alternativ är uttömda! Tro mig!
Vi kohandlade lite med bygglov angående en komplementbyggnad. Vi önskade att ena sidan skulle liva med fastighetsgränsen. Vilket grannen tyckte var ok och skrev under på. Men bygglov ville att vi skulle kunna underhålla byggnaden från vår egen fastighet, vilket föranledde att vi hamnade 0,5m från fastighetsgränsen..
Kontentan är väl helt enkelt att om grannen hade frågat lite trevligt över en kopp Gevalia om det var ok, hade det säkerligen löst sig på ett eller annat sätt. Nu när dialog inte har förts känner man sig lite trampad på tårna och letar efter lite saker att gnälla på. Men, ha i åtanke att det är grannar det gäller. Använd inte regelverk i dialogen förrän övriga alternativ är uttömda! Tro mig!
Vi kohandlade lite med bygglov angående en komplementbyggnad. Vi önskade att ena sidan skulle liva med fastighetsgränsen. Vilket grannen tyckte var ok och skrev under på. Men bygglov ville att vi skulle kunna underhålla byggnaden från vår egen fastighet, vilket föranledde att vi hamnade 0,5m från fastighetsgränsen..
cecar33 skrev:
Initialt så tyckte jag att det var ett väldigt roligt uttalande. Sen började jag fundera över det och insåg att det inte skulle vara helt omöjigt att få se ett sån inlägg.
"Min granne sköter inte sin gräsmatta så jag blev tvungen att bygga ett skjul för att slippa se eländet.
Innan jag pratar med grannen skulle jag vilja veta vad som gäller. Får man verkligen missköta sin tomt såhär?
Det är inte kul för oss att behöva se på det, för att inte tala om risken för att ogräset sprider sig till vår sida.
Vilken myndighet kan jag prata med ang detta?
Kommunen verkar inte vilja göra något åt det trots att jag påpekat det en massa gånger för dom."
Sätt ett par buskar framför skjulet så slipper du (dina "bekanta") se det. Alternativt prata trevligt med grannen och fråga om det är möjligt att flytta skjulet. Finns väl ingen anledning att ens börja fundera över myndigheter och rättigheter innan man ens pratat med grannen.
Min gissning är att de sett tipset om att man istället för plank kan bygga grunda friggebodar. De får då vara högre än de 1,8 meter som gäller för plank. Gör man dem 0,5 meter djupa kan man alltså bygga ett 20 meter långt "plank" av friggebodar, med massor av lättåtkomlig förvaring.
I det här fallet har man dock missat två väsentliga punkter:
* För att få sätta dem på tomtgräns måste man givetvis fråga grannen om lov, pga de nämnda 4,5 meterna.
* Dessutom är det inte självklart att få gå på grannens tomt för att sköta underhållet. Det ser trångt ut att står och måla mellan staketet och boden?
* En tredje faktor kan vara taklutningen: de måste sätta upp hängränna så att de tar hand om vattnet, eftersom taket lutar mot grannen, om det står såpass nära så att regnet annars kommer att hamna på granntomten.
Dina bekanta kan alltså säga ifrån om detta! Det är inte okej!
I det här fallet har man dock missat två väsentliga punkter:
* För att få sätta dem på tomtgräns måste man givetvis fråga grannen om lov, pga de nämnda 4,5 meterna.
* Dessutom är det inte självklart att få gå på grannens tomt för att sköta underhållet. Det ser trångt ut att står och måla mellan staketet och boden?
* En tredje faktor kan vara taklutningen: de måste sätta upp hängränna så att de tar hand om vattnet, eftersom taket lutar mot grannen, om det står såpass nära så att regnet annars kommer att hamna på granntomten.
Dina bekanta kan alltså säga ifrån om detta! Det är inte okej!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hellre ett snyggt vedskjul än en hög med bråte. Sätt upp en spaljé på denna sidan staketet och plantera en klematis 'Summer Snow'. Den kommer att skymma skjulet helt på två säsonger.H HenrikP skrev:[bild]
Jag ska försöka hjälpa en bekant att reda ut en situation.
Staketet står i tomtgräns. Vedskjulet till vänster står mot staketet. Kojan till höger står ca 1.5 m från staketet.
Mina bekanta har inte tillfrågats om någon av dessa byggen. Kojan var kanske ok, men tillsammans blir det inte snyggt. Grannen har ju dessa byggen på sin baksida, som råkar vara mina bekantas framsida. Innan de pratar med grannen skulle de vilja veta vad som gäller.
Är det tillåtet att bygga såhär? Tacksam för input, och om någon till och med kan länka till myndighet eller liknande så är det full pott
Tack på förhand!
Det här är en kul lösning. 50 % genomsläpp kan regleras, du kan dölja de du inte står ut med!
Står inför liknande situation. Men vi är överens grannen och jag.
bilderna är lånad från länkarna:
http://www.designsponge.com/2014/07/mirroredtrellis.html
https://renoguide.com.au/outdoor/60-gorgeous-fence-ideas-and-designs
Kolla med byggnadsinspektören i kommun, vad gäller bygglov eller ej!
Står inför liknande situation. Men vi är överens grannen och jag.
bilderna är lånad från länkarna:
http://www.designsponge.com/2014/07/mirroredtrellis.html
https://renoguide.com.au/outdoor/60-gorgeous-fence-ideas-and-designs
Kolla med byggnadsinspektören i kommun, vad gäller bygglov eller ej!
Redigerat: