Kan du inte fråga grannen om de kan tänka sig att flytta attefallaren ? Berätta att du är medveten att de följer reglerna men att du önskar att de kunde flytta på attefallaren lite eller mycket eller vad du nu tycker. I värsta fall får du väl bita i det sura.

• Gilla
KarolineP och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar, fönster ska de ha och det är samma vinkel som mitt hus så jag får väl passa på med brandklassningen, om inte annat för vår säkerhet.

M Mattias Svederberg skrev:
Granen kan lagligt bygga Attefalls hus mer eller mindre hur de vill om det är 4.5 meter in på tomten.... men, de finns ett undantag. Brandskyddsreglerna. Om huset är byggt i samma vinkel som ditt hus på 5.5 meters avstånd måste brandskyddsreglerna uppfyllas vilket betyder att öppningarna måste vara under en specifik area (dörrar och fönster) eller så måste de vara brandskyddade. Brandskyddade fönster är svindyra, så de kan du nog nästan utgå från att han inte har.

Högst troligen är dörren inte brandskyddad heller. Vilket betyder att om de finns ett par fönster och/eller en dörr i din riktning, finns de en chans att de överstiger areakraven för vad som räknas som en bländskyddad fasad, och då kan du eventuellt om inte annat tvinga honom att sätta igen ett fönster. Och de kräver även då att fasaden har grundläggande brandskydd. (45mm stenull och en 9mm gipsskiva)

Jag minns tyvärr inte reglerna i huvudet. Men mitt uthus står ca 5 meter från mitt bostadshus och jag klara reglerna genom att sätta igen alla fönsterna och ena dörren på uthuset och brandskydd fasaden i riktning mot bostadshuset. Var längesedan jag gjorde beräkningen men jag minns tyvärr inte hur mycket marginal jag hade. Nu var ju min situation förvisso de omvända, men jag är rätt säker på att brandreglerna gäller i båda riktningarna.

De ville ställa den på tomtgränsen först, de rev undan lite av växtligheten på min tomt för att kolla läget, de jobbar lite på den nivån. Därför taggarna utåt från min sida och jag tror tyvärr att de är dött race. Dessutom så skulle de hamna inom för nära det gamla huset menade de.
U Utdelning skrev:
Kan du inte fråga grannen om de kan tänka sig att flytta attefallaren ? Berätta att du är medveten att de följer reglerna men att du önskar att de kunde flytta på attefallaren lite eller mycket eller vad du nu tycker. I värsta fall får du väl bita i det sura.

• Wow
Solvide
  • Laddar…
Bygganmälan ja, men det var inget vi fått del av eller kunde förutspå innan det redan är igång. Det får bara överklaga bygglov säger kommunen.
[
S statiker skrev:
Jodå. Även om åtgärden är bygglovsbefriad krävs bygganmälan/teknisk anmälan.
QUOTE="statiker, post: 5048692, member: 573115"]Brandskyddsreglerna är med given info ett svagt kort att spela ut.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/

Bästa chansen att slippa attefallet är att överklaga startbeskedet. Grannen kan då välja att istället söka bygglov för komplementbyggnad med motsvarande storlek och placering. Får grannen bygglov så överklagar ni det med samma motivering som för attefallet då även komplementbyggnader skall uppföras i bostadshusets omedelbara närhet.

Du har goda chanser att få din vilja igenom men grannsämjan och processandet lär tära på er...[/QUOTE]

Jo, och det skrev ja ju också. Frågan var om det fanns några generella regler om hur nära byggnader bör stå oaktat.
G gaidin skrev:
Det är ju ditt hus som står nära tomtgränsen. varför skulle din granne inte få bygga lika nära? Nu håller han ju sig inom sina 4.5 meter vilket din byggnad inte gör. Det är ditt hus som står "fel". Grannens attefall är ju inom normala avstånd.

Det är också planen som jag förstår det.
Ett attefall, två friggebodar, ett bostadshus på 150-200kvm. Allt på en tomt på under 800kvm

S statiker skrev:
Möjligheten finns att grannen är klurig och istället söker bygglov för ytterligare ett bostadshus på sin tomt som sen får en stor komplementbyggnad i både sin och därmed TS omedelbara närhet. Det hade inte varit kul för TS om det visar sig att grannen kan bygga fler och större byggnader och dessutom närmare än de ursprungliga 5.5 m från TS bostadshus.

Jo som jag skrev så står ju vi för nära, en produkt av en annan tid. Ja jag säger inte att det är orimligt, men finns det något regelmässigt OK sätt att slippa det så skulle jag gärna ta fasta på det.

Det lustiga i kråksången är att om det varit en bygglovspliktig byggnad så hade den inte fått stå där enl detaljplanen. Där finns ett minimumavstånd, men den skrevs innan dessa bygglovsbefriade byggnader fanns att köpa.

L LoTiX skrev:
Du som står nära gränsen tycker jag. Att låta dem bygga 4-5 m från sin gräns känns väldigt rimligt.

• Gilla
pilen61
  • Laddar…
Brandskydd som någon nämnde. Det måste vara 9 meter mellan bostadshus annars måste man vidta åtgärder mot brandspridning på ena eller båda husen beroende på avstånd. 5.5 meter är väldigt nära och jag tror man måste ha dubbelgips och brandsäker takfot på båda bostäderna, samt brandsäkra fönster om de är stora.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
T TEDN skrev:
Jo, och det skrev ja ju också. Frågan var om det fanns några generella regler om hur nära byggnader bör stå oaktat.
Min poäng är att dina önskemål om hur grannen gör på sin egen tomt är orimliga. I synnerhet när det är ditt hus som inkräktar på brandzonen, inte hans. Att du ens startar denna tråden i hopp om att stoppa din grannes rätt att använda sin tomt på grund av att din egen tomt är överanvänd anser jag vara småaktigt.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Solvide och 10 till
  • Laddar…
Fast nu vet vi inte om TS tomt/fastighet är överanvänd. Vi vet väl egentligen bara att det är en minimal avstyckning på två av sidorna? Och eftersom det är planlagt så går det ju att kolla upp om det finns en angiven byggyta för fastigheterna.
Mitt hus har kvar ~7-10m² för ett växthus som vi planerade för upptäckte vi när vi frågade kommunen om vad som gäller häromkring.

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Enligt branskyddsdokumenter brandskyddsdokumnetet krävs El30 i båda väggarna. Detta krav bör väl rimligen krävas på båda berörda byggnader. Så om inte din fastighet uppfyller det så bör det gå att motsätta sig. En av våra grannar byggde nyligen ett attefall . Då krävde kommunen 7m till grannen. Hon sa inte uttryckligen att det var för brandskydd men misstänker det.

G gaidin skrev:
Min poäng är att dina önskemål om hur grannen gör på sin egen tomt är orimliga. I synnerhet när det är ditt hus som inkräktar på brandzonen, inte hans. Att du ens startar denna tråden i hopp om att stoppa din grannes rätt att använda sin tomt på grund av att din egen tomt är överanvänd anser jag vara småaktigt.
Fast ts hus står redan dör, sen länge. Om brandsktyddsreglerna kräver avstånd så är det den som uppför den nya byggnaden som får anpassa dig. Jag stödjer inte ts argument om utsikt etc. Men definitivt att brandskydd skall uppfyllas. Tror Brandskyddet är den absolut enda framkomliga vägen om någon är det.

• Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
S statiker skrev:
Brandskyddsreglerna är med given info ett svagt kort att spela ut.

[länk]

Bästa chansen att slippa attefallet är att överklaga startbeskedet. Grannen kan då välja att istället söka bygglov för komplementbyggnad med motsvarande storlek och placering. Får grannen bygglov så överklagar ni det med samma motivering som för attefallet då även komplementbyggnader skall uppföras i bostadshusets omedelbara närhet.

Du har goda chanser att få din vilja igenom men grannsämjan och processandet lär tära på er...
aha.. okej.. gränsen gick vid 5 meter. trodde den gick vid 4.5 meter. Minndes inte när jag räknade på det. Hade typ 4.8 emellan

H
Granen kan lagligt bygga Attefalls hus mer eller mindre hur de vill om det är 4.5 meter in på tomten.... men, de finns ett undantag. Brandskyddsreglerna. Om huset är byggt i samma vinkel som ditt hus på 5.5 meters avstånd måste brandskyddsreglerna uppfyllas vilket betyder att öppningarna måste vara under en specifik area (dörrar och fönster) eller så måste de vara brandskyddade. Brandskyddade fönster är svindyra, så de kan du nog nästan utgå från att han inte har.

Högst troligen är dörren inte brandskyddad heller. Vilket betyder att om de finns ett par fönster och/eller en dörr i din riktning, finns de en chans att de överstiger areakraven för vad som räknas som en bländskyddad fasad, och då kan du eventuellt om inte annat tvinga honom att sätta igen ett fönster. Och de kräver även då att fasaden har grundläggande brandskydd. (45mm stenull och en 9mm gipsskiva)

Jag minns tyvärr inte reglerna i huvudet. Men mitt uthus står ca 5 meter från mitt bostadshus och jag klara reglerna genom att sätta igen alla fönsterna och ena dörren på uthuset och brandskydd fasaden i riktning mot bostadshuset. Var längesedan jag gjorde beräkningen men jag minns tyvärr inte hur mycket marginal jag hade. Nu var ju min situation förvisso de omvända, men jag är rätt säker på att brandreglerna gäller i båda riktningarna.

Jag minns tyvärr inte reglerna i huvudet. Men mitt uthus står ca 5 meter från mitt bostadshus och jag klara reglerna genom att sätta igen alla fönsterna och ena dörren på uthuset och brandskydd fasaden i riktning mot bostadshuset. Var längesedan jag gjorde beräkningen men jag minns tyvärr inte hur mycket marginal jag hade. Nu var ju min situation förvisso de omvända, men jag är rätt säker på att brandreglerna gäller i båda riktningarna.[/QUOT
Reglera finns på Boverket, man kan även kontakta någon ingenjör på Brandkåren.

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
Kan du inte ta ett sattelitfoto som visar allt lite bättre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.