Hej.
Skriver här för att jag gått bet efter timmar av sökande på google, hittar bara regler om avstånd till tomtgräns men inte till byggnader annat än i branskydd, så om inte direkt en byggtekninsk fråga så kanske den samlade kunskapen här kan ge svar.

Situationen.
Vårt hus ligger 1 meter från tomtgräns på vardera sida, ett resultat av en avstyckning från en väldigt stor tomt för 40 år sedan. På vår södra sida så finns ett bostadshus 80 meter nedanför samt en övergiven liten stuga ca 30 meter nedanför oss.
Grannen som ägde båda dessa styckade av och sålde tomten med det övergivna stugan (som räknas som bostadshus) och således den del som gränsar med mig. De nya ägarna vill nu sätta upp en Attefall och friggebod i vårt söderläge. De placerar den 4.5m från tomtgräns men det kommer alltså att hamna 5.5m från vår husvägg (räknar inte med utstickande tak).

Frågan. Jag undrar är om det finns något som skulle kunna hindra dem då de kommer så nära ett bostadshus som stått 30 år på platsen?
De är ju 4.5m från tomtgräns med en icke bygglovspliktig byggnad så så långt i sin ordning egentligen.
Jag har ju mitt hus också "för nära" gränsen, men har varit så från början när området gick in under detaljplanering och när platsen hade helt andra förutsättningar. Brandskydd ska tydligen byggas enl reglerna så det ska inte vara något problem.
Jag upplever ju att vi blir otroligt störda av denna närhet rakt utanför våra stora fönster och farstukvist, utsikten försvinner helt och den "privata" känslan lika så.

Är det bara att bita i det sura äpplet när vi köpt ett hus som står så nära tomtgränsen eller finns det någon räddning?

Mvh
T

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Solvide och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr äger du inte utsikten och känslan av privathet är subjektiv, så de är inga speciellt hållbara argument. Såklart en trist situation, men då "felet" med kort avstånd till gränsen ligger på er så är det nog mest bita i äpplet som gäller.

Eller om du tycker det är viktigt och beredd att betala för utsikt och känsla, så är ju det en väg. Det är dyrt med byggmaterial, så grannen kanske tycker att är värt att flytta lite på attefallaren om han får spons på en del av virket.

• Gilla
gerva252 och 13 till
  • Laddar…
Tyvärr inga legala vägar framåt, som ovan, erbjud en slant för att få till en flytt och hoppas grannen nappar.

• Gilla
gerva252 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Bogart och 8 till
  • Laddar…
Cheesen
Det finns utfall där 31,5 meter inte är omedelbar närhet. Men det måste prövas från fall till fall. Jag tror nog att det finns goda förutsättningar för att det inte ska kunna klassas som ett attefallshus.

Med det sagt så finns det ju inget som hindrar grannen från att söka bygglov och få det istället.

• Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det finns utfall där 31,5 meter inte är omedelbar närhet. Men det måste prövas från fall till fall. Jag tror nog att det finns goda förutsättningar för att det inte ska kunna klassas som ett attefallshus.

Med det sagt så finns det ju inget som hindrar grannen från att söka bygglov och få det istället.
D dwd skrev:
Vet inte om det prövats rättsligt, men kravet på ett Attefallshus är att det enligt plan- och bygglagen ska placeras i omedelbar närhet till bostadshus. Frågan är om de 30 meter (minus avstånd till gräns och själva huset i sig) kvalificerar sig för detta. Om inte har du en väg framåt.

[länk]
Nu står det ca 30 meter från huset och det ger 25.5 meter (ca). Men det viktiga som rätten har tagit fasta på är att det ska vara i sin egen hemfridszon och att den inte utökas. Har svårt att se att det inte är i hemfridszonen, men är det en stor tät skogsdunge mellan husen så är det möjligt att argumentera att den utökas med komplementbyggnaden.

Men om man klagar på förlorad utsikt så lär det inte vara en skogsdunge och det borde då inte vara helt avskilt från huvudbyggnaden. Men det är bara en gissning.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
T TEDN skrev:
Hej.
Skriver här för att jag gått bet efter timmar av sökande på google, hittar bara regler om avstånd till tomtgräns men inte till byggnader annat än i branskydd, så om inte direkt en byggtekninsk fråga så kanske den samlade kunskapen här kan ge svar.

Situationen.
Vårt hus ligger 1 meter från tomtgräns på vardera sida, ett resultat av en avstyckning från en väldigt stor tomt för 40 år sedan. På vår södra sida så finns ett bostadshus 80 meter nedanför samt en övergiven liten stuga ca 30 meter nedanför oss.
Grannen som ägde båda dessa styckade av och sålde tomten med det övergivna stugan (som räknas som bostadshus) och således den del som gränsar med mig. De nya ägarna vill nu sätta upp en Attefall och friggebod i vårt söderläge. De placerar den 4.5m från tomtgräns men det kommer alltså att hamna 5.5m från vår husvägg (räknar inte med utstickande tak).

Frågan. Jag undrar är om det finns något som skulle kunna hindra dem då de kommer så nära ett bostadshus som stått 30 år på platsen?
De är ju 4.5m från tomtgräns med en icke bygglovspliktig byggnad så så långt i sin ordning egentligen.
Jag har ju mitt hus också "för nära" gränsen, men har varit så från början när området gick in under detaljplanering och när platsen hade helt andra förutsättningar. Brandskydd ska tydligen byggas enl reglerna så det ska inte vara något problem.
Jag upplever ju att vi blir otroligt störda av denna närhet rakt utanför våra stora fönster och farstukvist, utsikten försvinner helt och den "privata" känslan lika så.

Är det bara att bita i det sura äpplet när vi köpt ett hus som står så nära tomtgränsen eller finns det någon räddning?

Mvh
T
Granen kan lagligt bygga Attefalls hus mer eller mindre hur de vill om det är 4.5 meter in på tomten.... men, de finns ett undantag. Brandskyddsreglerna. Om huset är byggt i samma vinkel som ditt hus på 5.5 meters avstånd måste brandskyddsreglerna uppfyllas vilket betyder att öppningarna måste vara under en specifik area (dörrar och fönster) eller så måste de vara brandskyddade. Brandskyddade fönster är svindyra, så de kan du nog nästan utgå från att han inte har.

Högst troligen är dörren inte brandskyddad heller. Vilket betyder att om de finns ett par fönster och/eller en dörr i din riktning, finns de en chans att de överstiger areakraven för vad som räknas som en bländskyddad fasad, och då kan du eventuellt om inte annat tvinga honom att sätta igen ett fönster. Och de kräver även då att fasaden har grundläggande brandskydd. (45mm stenull och en 9mm gipsskiva)

Jag minns tyvärr inte reglerna i huvudet. Men mitt uthus står ca 5 meter från mitt bostadshus och jag klara reglerna genom att sätta igen alla fönsterna och ena dörren på uthuset och brandskydd fasaden i riktning mot bostadshuset. Var längesedan jag gjorde beräkningen men jag minns tyvärr inte hur mycket marginal jag hade. Nu var ju min situation förvisso de omvända, men jag är rätt säker på att brandreglerna gäller i båda riktningarna.

• Gilla
Anonymiserad 272888 och 3 till
  • Laddar…
Brandskyddsreglerna är med given info ett svagt kort att spela ut.

EI 30 i en av väggarna
Oklassade fönster: Max 4 m2
Dörrar: Utan brandteknisk klass
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/

Bästa chansen att slippa attefallet är att överklaga startbeskedet. Grannen kan då välja att istället söka bygglov för komplementbyggnad med motsvarande storlek och placering. Får grannen bygglov så överklagar ni det med samma motivering som för attefallet då även komplementbyggnader skall uppföras i bostadshusets omedelbara närhet.

Du har goda chanser att få din vilja igenom men grannsämjan och processandet lär tära på er...

• Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
A
S statiker skrev:

[länk]

Bästa chansen att slippa attefallet är att överklaga startbeskedet. Grannen kan då välja att istället söka bygglov för komplementbyggnad med motsvarande storlek och placering. Får grannen bygglov så överklagar ni det med samma motivering som för attefallet då även komplementbyggnader skall uppföras i bostadshusets omedelbara närhet.

Du har goda chanser att få din vilja igenom men grannsämjan och processandet lär tära på er...
nu är det ju en attefallare så behövs inget startbesked eller något alls från kommunen.
bara att bygga.

• Gilla
Ant19
  • Laddar…
A Aunty skrev:
nu är det ju en attefallare så behövs inget startbesked eller något alls från kommunen.
bara att bygga.
Jodå. Även om åtgärden är bygglovsbefriad krävs bygganmälan/teknisk anmälan.

• Gilla
Solvide och 9 till
  • Laddar…
A
S statiker skrev:
Jodå. Även om åtgärden är bygglovsbefriad krävs bygganmälan/teknisk anmälan.
du har rätt, tänkte på friggebod där det varken krävs anmälan eller startbesked

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
Det är ju ditt hus som står nära tomtgränsen. varför skulle din granne inte få bygga lika nära? Nu håller han ju sig inom sina 4.5 meter vilket din byggnad inte gör. Det är ditt hus som står "fel". Grannens attefall är ju inom normala avstånd.

• Gilla
  • Haha
Daggew och 8 till
  • Laddar…
S statiker skrev:

[länk]

Möjligheten finns att grannen är klurig och istället söker bygglov för ytterligare ett bostadshus på sin tomt som sen får en stor komplementbyggnad i både sin och därmed TS omedelbara närhet. Det hade inte varit kul för TS om det visar sig att grannen kan bygga fler och större byggnader och dessutom närmare än de ursprungliga 5.5 m från TS bostadshus.

• Gilla
Robin Kjellström och 1 till
  • Laddar…
MrJay
S statiker skrev:
Bästa chansen att slippa attefallet är att överklaga startbeskedet.
Glöm det. Enligt lag är det bara byggherren själv som har rätt att överklaga ett utfärdat startbesked.

Du som står nära gränsen tycker jag. Att låta dem bygga 4-5 m från sin gräns känns väldigt rimligt.

• Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.