86 972 läst ·
192 svar
87k läst
192 svar
Grannen blockerar infarten med sina "slipers" och skrotbilar.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 159 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 159 inlägg
Vad sägs om att ta kontakt med din före detta hyresvärd, istället för att fortsätta konflikten med hyresgästen och bestämma tid för ett samråd vid tomtgränsen och där staka ut med t ex snöpinnar var gårdsplanen på fastighet 7:12 börjar och det som skulle kunna kallas en räddningsväg börjar. Är det tveksamt om räddningstjänsten kan komma intill fastigheten med sina höjdfordon för att bistå med utrymning, bör räddnings- tjänsten kontaktas för samråd.A Avle skrev:
Lämpligen kan denna räddningsväg befinna sig på den yta där det enligt servitut talas om utfartsväg. Det är nämligen så att ni i egenskap av hyresvärdar är skyldiga till att säkerställa att till exempel en stegbil ska kunna komma fram till fastigheten i händelse av brand.
När ni som hyresvärdar har kommit överens om var räddningsvägen går och fredad gårdsplan finns, skriver ni ett för era hyresgäster lättläst dokument, som beskriver;
"För att räddningstjänsten ska kunna bistå med utrymningen och kunna göra en effektiv släckinsats måste räddningsvägarna vara framkomliga. Containers, låsta bommar och tillfälligt parkerade bilar får inte bli ett problem vid en akut situation. Därför är det viktigt att räddningsvägarna alltid är väl uppmärkta och fria från hinder samt att de hålls snöröjda under vintern."
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25375.pdf
Är ni riktigt ordentliga sammankallar ni till ett möte med era hyresgäster vid tomtgränsen och går i genom gemensamt vad som är vad. Kan hyresgästerna inte träffas samtidigt, tar ni det enskilt med respektive hyresgäst, men att ni hyresvärdar båda är närvarande vid mötena.
Därvidlag borde konflikten vara utagerad så länge båda fastigheters hyresgäster håller sig till de av er hyresvärdar stipulerade ordningsregler.
Hyresgäst i fastighet 7:12 får inte blockera räddningsvägen, men bör kunna vara förvissad om att gårdsplanen är fredad.
Hyresgästerna i andra fastigheten har möjlighet att backa upp på räddningsvägen, men inte rätt att parkera på den samma eller ta sig friheter på grannens tomt i övrigt.
Vi jag och min hyresvärd är på samma linje om alve lade ut pengar på sin tomt skulle han kunna skapa sig yta utan att kräva svängrum. Därför så säger vi båda nej till att tillåta backning etc på 7:12. Men som sagt servitut ger rätt till utfart och lägger man i hop flygfoto från 1960med karta på servitut så är det i princip samma utfart. Alve har rätt att öppna upp den utfarten men vi har ingen underhålls skyldighet eller nått och den väg 7:12 har i dag är inte ens inritad dvs fanns inte då. Så vår ståndpunkt är inget sväng utrymme på 7:12 mark om svängutrymme önskas får sådant hyras för pengar inget servitut ger den rätten
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 159 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 159 inlägg
Men i egenskap av hyresvärd är man skyldig att uppfylla vissa krav på framkomlighet till fastigheten för räddningsfordon och du skriver ju att du inte har en egen utfart-och tillfartsväg till stora vägen från/till den fastigheten du hyr. Jag tänkte bara att det låg i hyresvärdarnas intresse och även i ditt intresse som hyresgäst att säkerställa framkomligheten för räddningsfordon...
Att säkerhet och trygghet trumfar revir och gränsdragningar på ett par meter.
Vad du menar är att alltså att du i samråd med din hyresvärd kommer att hålla konflikten vid liv så länge grannfastigheten inte betalar. Vem är det nu som idkar utpressning?
I mitt tycke känns det hyfsat småsint eftersom det inte har något med det som du från början klagade på i din egna tråd. Där var problemet parkering invid husknuten och tomgångskörning. I denna tråden har det senare kommit ett inlägg från dig;
"Han har infart men hans hyresgäster står på min tomt å parkerar. Dom har hållt på köra på mig på vägen. Ja vist passera över men svängrum på min tomt står inget om"(sic)
Frågan är vad som egentligen är så stor skillnad i att passera över och backa/svänga runt så länge bilen hålls i rullning och inte gör det på din hyresvärds gårdsplan precis intill huset?
Jag vidhåller att de båda hyresvärdarna ska samtala i person med varandra och vad de sedan kommer överens om förmedlas på papper till hyresgästerna. Vad det än blir så bör konflikten efter det, vad den än må handla om, vara avslutad...
Att säkerhet och trygghet trumfar revir och gränsdragningar på ett par meter.
Vad du menar är att alltså att du i samråd med din hyresvärd kommer att hålla konflikten vid liv så länge grannfastigheten inte betalar. Vem är det nu som idkar utpressning?
I mitt tycke känns det hyfsat småsint eftersom det inte har något med det som du från början klagade på i din egna tråd. Där var problemet parkering invid husknuten och tomgångskörning. I denna tråden har det senare kommit ett inlägg från dig;
"Han har infart men hans hyresgäster står på min tomt å parkerar. Dom har hållt på köra på mig på vägen. Ja vist passera över men svängrum på min tomt står inget om"(sic)
Frågan är vad som egentligen är så stor skillnad i att passera över och backa/svänga runt så länge bilen hålls i rullning och inte gör det på din hyresvärds gårdsplan precis intill huset?
Jag vidhåller att de båda hyresvärdarna ska samtala i person med varandra och vad de sedan kommer överens om förmedlas på papper till hyresgästerna. Vad det än blir så bör konflikten efter det, vad den än må handla om, vara avslutad...
Ja anser inte det är utpressning utan enkelt att om du vill ha en Hästhagens på grannens tomt så hyr eller byter mot något. Om du läst så satte jag först ett rep med möjlighet att koppla loss men då vart jag spottad knuffad på av hyresgäst. Ja har 2ggr hållt på blivit påkörd på min egen väg av vänner till alves hyresgäster som kört fort över min tomt. Att kräva svängrum på grannens tomt är helt fel det kan du inte kräva lika lite som parkering. Vi har sagt vi kan sätta staket dikt vid tomtgränsen göra en 1.9 m öppning med grind vilket är lagligt. Men då förlorar han 1m svängrum som han har i dag fått men det ville han inte. Så han har ju förkastat ett erbjudande. Varför 1.9? Vägen som han inte har rätt till är bara 1.9.
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Menförihelafriden @Johnny Jacobsson , lägg ner! Du gör dig bara löjlig genom att gräva ner klackarna i marken som du gör. Acceptera att varken du (eller någon annan) någonsin kommer att få det exakt som du vill. Sätt er vid förhandlingsbordet som två vuxna karlar nu och LÖS PROBLEMET.
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
För det första bilen är inte skrot motorn är renoverad för 15papp i höstas inte en rostfläck den står där för den tar minst plats där då ja städar ut carporten där den ska stå men det är en hel del sopor att reda ut där och långt till tippA atomlab skrev:
Ser inte problemet, alve har ju en infart till sin tomt, om han tar o röjer bort den bortglömda rabatten och sprider ett lass grus så funkar det ju fint att köra och svänga, varför ska de in på grannens tomt bara för att den råkar vara fri från hinder?
Som sagts tidigare, ett bra staket ger bra grannar.
Som sagts tidigare, ett bra staket ger bra grannar.
Just det.
Alve har ju en välfungerande infart. Varför har du påstått att du inte har det? VARFÖR!
Röj bort litet växtlighet bara och flytta husvagnen....... och ta dina hyresbabianer i öronen så att de klättrar ned ur träden och börjar bete sig som tvåbent folk!
Då återstår bara för Johnny att ersätta sin slipers och kon avspärrning med ett enkelt billigt staket klängs tomtgränsen.
Sedan håller ni er på var sin sida om staketet så är problemet löst!
Kan ni inte komma överens om det här med oss alla som vittnen?
Ibland är faktiskt taggtråd grunden för god grannsämja. Jag har också en sådan granne...... fast där finns det en naturlig gräns men skulle den inte finnas så skulle jag sätta upp taggtrådsstängsel för sämjans skull.
Alve har ju en välfungerande infart. Varför har du påstått att du inte har det? VARFÖR!
Röj bort litet växtlighet bara och flytta husvagnen....... och ta dina hyresbabianer i öronen så att de klättrar ned ur träden och börjar bete sig som tvåbent folk!
Då återstår bara för Johnny att ersätta sin slipers och kon avspärrning med ett enkelt billigt staket klängs tomtgränsen.
Sedan håller ni er på var sin sida om staketet så är problemet löst!
Kan ni inte komma överens om det här med oss alla som vittnen?
Ibland är faktiskt taggtråd grunden för god grannsämja. Jag har också en sådan granne...... fast där finns det en naturlig gräns men skulle den inte finnas så skulle jag sätta upp taggtrådsstängsel för sämjans skull.
Som man ser på gatubilden har Alve en utfarsväg som korsar en av stamfastigheterna ut till landsvägen utan att gå in på Johnnys tomt eller gårdsplan, därmed är ju servitutet uppfyllt. Servitutet ger väl knappast rätt till mer än en utfartsväg. Då har Alves hyresgäster ingen rätt att köra in över tomtgränsen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Fast den utfarten går på egen mark och uppfyller förmodligen inte kraven i väglagen på en utfart till allmän väg. Således behövs servitutet.
Nötegårdsgubben skrev:
Som ja sa i går kolla på fotot från 1960 så gick utfarten typ där den går i dag ut för Alve fast rakare.B big mike skrev:Som man ser på gatubilden har Alve en utfarsväg som korsar en av stamfastigheterna ut till landsvägen utan att gå in på Johnnys tomt eller gårdsplan, därmed är ju servitutet uppfyllt. Servitutet ger väl knappast rätt till mer än en utfartsväg. Då har Alves hyresgäster ingen rätt att köra in över tomtgränsen.
Jag fattade det som att det gick en remsa som tillhörde stamfastigheten mellan Alves fastighet och landsvägen. Jag kan ha missuppfattat det.Nötegårdsgubben skrev: