Bor i ett hus som gränsar till vad jag förstår det kommunal mark. Gränsen mellan vår tomt och kommunens mark är enbart några gamla stenstolpar, alltså öppet rakt in.

Cirka 5 meter från tomtgränsen har grannen en båt uppställd som han grejar med om dagarna, vilket vi inte har några som helst bekymmer med.

Problemet är att han binder hunden i löplina precis utanför som stundtals kan stå och skälla oavbrutet i flera minuter för att sen vara tyst en stund och sen börja igen osv.
Hunden har vid 2 tillfällen som vi sett det varit inne på vår tomt första gången ca 5 meter in varpå vi säger till ägaren att det inte är ok, får ingen ursäkt eller liknade däremot säger han att det är bra gödning, men han binder sen hunden så att den precis är utanför tomten. Andra gången ser vi hunden stå inne på vår tomt och kissa på ett träd, säger till igen och får heller ingen ursäkt. Har även hittat vad vi tror är hundbajs på tomten (kan ju inte säga att det är denna hunden men finns inga andra här om det inte är räv eller något) Ofta när man går i trädgården den sidan så börjar hunden springa mot en tills linan stoppar den precis vid tomtgränsen. Tycker inte det är alls trevligt att vara den sidan huset.

Är detta ok? har man rätt att kräva att han har hunden någon annanstans medan han grejar med båten?

Redigerat:
Be grannen att han flyttar löplinan några meter till från eran gräns.
Förklara att ni är hundrädda och tycker hunden är lite obehaglig för grannen.
Annars tycker jag det är ok om man har med sig sin hund (i koppel eller i löplina) bara man har full översikt över den.
Det är inte ok om grannen låter hunden komma in på eran tomt då den är kopplad.
Prata med grannen i lugn och ro så får vi hoppas att han gör som ni ber honom.

Hej!
Det är inte mycket du kan göra om inte din granne är resonabel, det finns relativt nya lagkrav för hur man skall hålla hund. Löplina är inte längre Ok och hundgård skall vara väldigt stor ja rent av herre jösses stor. Då handlar det om att bygga och då kan bygglov vara ett krav eller en bygganmälan minst.
Sedan råder strikt hundägaransvar så inte minsta lilla möjlighet till att hunden kan vistas utanför fastighetsgänsen utan uppsikt.

Ps måste tillägga att jag själv är hundägare och varit så i många år, jag säger det bara för att slippa ovidkommande komentarer om hundägarskap och tillsyn.

Löplina är tydligen bara godkänt 2timmar per dygn , så det får tydligen inte din granne sätta hunden i.
Du får be honom hålla hunden i kopplet med ena handen och fixa båten med den andra.;)
Så med andra ord så får hans jycke vara inne eller i en hundgård som är avsedd för hans storlek.

Kan ju tycka att han har dålig koll om han ligger under båten och målar tex. Ska försöka få honom att binda hunden på andra sidan båten bort från vår tomt. Kan ju tillägga att vi planerar att sätta en häck där och är inte så intresserad av att få den sönderkissad. Vill absolut inte att det ska vara någon tryckt stämning mellan oss.

Det är ju lite lustigt att han låter hunden skälla om han är i närheten , det finns inget mer irriterande än att dom skäller på just ingenting och allting.:confused:

Har hört honom säga till några ggr, men den står ofta och skäller flera minuter i streck. Jag hade sagt till hunden direkt om inte för min egen skull utan för andras i första hand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.