1 853 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Grannehörande
Vi har fått ett grannehörande ang bygglov av en transformatorstation.
Den kommer synas mycket väl från våra vistelseområden på tomten samt skymma utsikten vi har över en å.
Det är ju verkligen ingen vacker byggnad. 3 m bred och 2.4 m hög.
Detta är på landsbygd så det finns alla möjligheter att bygga den några meter längre bort.
Lyssnas det på grannsynpunkter öht?
Jag ska prata med grannarna som skickat in ansökan (visste inte ens att man gjorde det som privatperson?) också. Och fråga varför de valt just den platsen. Den kommer inte att synas från deras hus om den flyttas. Inte för att de bryr sig heller. Noll intresse av trädgård och närmiljö.
Har man någon möjlighet att få gehör från kommunen som fattar beslut om bygglovet?
Den kommer synas mycket väl från våra vistelseområden på tomten samt skymma utsikten vi har över en å.
Det är ju verkligen ingen vacker byggnad. 3 m bred och 2.4 m hög.
Detta är på landsbygd så det finns alla möjligheter att bygga den några meter längre bort.
Lyssnas det på grannsynpunkter öht?
Jag ska prata med grannarna som skickat in ansökan (visste inte ens att man gjorde det som privatperson?) också. Och fråga varför de valt just den platsen. Den kommer inte att synas från deras hus om den flyttas. Inte för att de bryr sig heller. Noll intresse av trädgård och närmiljö.
Har man någon möjlighet att få gehör från kommunen som fattar beslut om bygglovet?
Har grannarna skickat in bygglovsansökan för en transformatorstation?
Vilken typ av granne är det frågan om?
Om placeringen är mellan er och en å kanske ni även kan hänvisa till strandskyddet,
Vilken typ av granne är det frågan om?
Om placeringen är mellan er och en å kanske ni även kan hänvisa till strandskyddet,
Det kom en bygglovsansökan från "grannens fastighet", förstår inte heller varför den är utformad så? De har ett vanligt bostadshus.Dowser4711 skrev:
Jag har tänkt på strandskyddet, men de (kommunen) borde ha koll på det??
Ska ta med det också.
I utskicken till grannar brukar kommunen referera till fastigheten där den tänkta byggnaden kommer placeras, t ex ”Mossberga 1:37”.M Mysrys skrev:
Framkommer det vem som har gjort ansökan? Är det grannen själv eller något el-bolag?
Kommunen ska ha koll på strandskyddet, och hamnar byggnaden inom strandskyddat område meddelar de att dispens måste sökas.
Syftet med grannehörandet är att kommunen ska inhämta information i ärendet. Så bidrar du med någon relevant information som berör prövningen så vägs den in. Kommunen ska främst se till den allmänna intresset men heller inte bevilja bygglov om det är uppenbart att din enskilda rätt kränks av bygglovet.
Utsikt blir nog ett svagt argument men samtidigt vill ju den sökande (och ofta kommunens pragmatiska handläggare) att bygglovet inte ska överklagas. Det är liksom det som kan ställa till maskineriet.
Utsikt blir nog ett svagt argument men samtidigt vill ju den sökande (och ofta kommunens pragmatiska handläggare) att bygglovet inte ska överklagas. Det är liksom det som kan ställa till maskineriet.
Det står: Ansökan om bygglov har inkommit från *fastighetsbetäckning*M MetteKson skrev:I utskicken till grannar brukar kommunen referera till fastigheten där den tänkta byggnaden kommer placeras, t ex ”Mossberga 1:37”.
Framkommer det vem som har gjort ansökan? Är det grannen själv eller något el-bolag?
Kommunen ska ha koll på strandskyddet, och hamnar byggnaden inom strandskyddat område meddelar de att dispens måste sökas.
MEN nu ser jag att den fastigheten (endast mark) INTE tillhör min närmsta granne (skyller på hjärntrötthet), den marken ägs av en granne längre bort.
Kommunen har kanske köpt den markbiten??
Oavsett är det bara några meter från ån så strandskyddet borde gälla..
Dowser4711 skrev:
M Mysrys skrev:
Läs mitt svar till MetteKson!
Jag har sett fel på fastighetsbeteckning. Skyller på min hjärndimma (skäms). Oavsett borde strandskyddet gälla.
Det är en annan granne som äger den marken. Och kommunen måste ha gjort upp något med dom?
Klicka här för att svara