Byggahus.se
Tack Nötegårdsgubben! Det hjälpte verkligen jag ska läsa igenom det ordentligt och försöka den vägen.

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Man skall skilja på att bara göra det som verkligen är din rätt, förhandla, och ge tillbaka med samma mynt. Jag tycker denna fråga skall mötas på flera sätt. Gräset på dräneringen skulle jag utan någon som helst fråga bara gräva bort. Troligen skulle jag även gräva en meter runt huset och lägga plattor. Grannens vattenspridare skulle försvinna. Frågan om tomtatorlek lyfts med styrelsen som nötgubben föreslår.

Vattengrannen är en översittartyp. Man kan bemöta dem på olika sätt. Men jag tycker det är bäst att behålla lugnet och blanda tydligt agerande med smakfullt resonerande.

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Får man överhuvudtaget varken vattna eller tvätta bilen nu i torkan?
Nej för fa-an! Du får inte ens borsta tänderna! Du skall bajsa i skogen och koka pasta i samma vatten hela månaden.

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
M Molly123 skrev:
Vi har föreslagit det. Han hävdar att det inte går på hans och han tänker inte köpa någon ny.
I call bullshit. Det har väl gått att ändra spridningsvinkel sedan 70-talet.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Varför inte se det som en lektion i livets hårda skola för sonen. Eller, varför inte fortsätta och curla grabben tills han skaffar en partner som kan ta över stafettpinnen?:devilish:

Sälj! Bostadsrättsföreningar i den storleken skulle jag sky som pesten.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
L L-E skrev:
Varför inte se det som en lektion i livets hårda skola för sonen. Eller, varför inte fortsätta och curla grabben tills han skaffar en partner som kan ta över stafettpinnen?:devilish:

Sälj! Bostadsrättsföreningar i den storleken skulle jag sky som pesten.
På vilket sätt menar du att sälja är en lektion i livets hårda skola?

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Tråkigt att du tycker så, men jag anser inte att det är att curla att hjälpa någon i sin familj som hamnat i en jobbig sits. Jag försöker hjälpa både familj och vänner att lösa problem om de ber mig, det är det man ska vara till för tycker jag, att stötta när det behövs. Nu känner ju inte du min son men jag kan lova dig att han inte har haft det lätt alltid, curlad är han inte för att han får hjälp ibland. Han jobbar så mycket han orkar och kämpar med ekonomin.
Att navigera fram när man är ung är inte alltid lätt och att ha koll på allt som gäller kring bostadsrätt och grannar kan vara snårigt och svårt att veta vad som gäller, även när man är lite äldre, och att få lite hjälp kan alla behöva ibland.

• Gilla
NoiseMaker och 9 till
  • Laddar…
Jag tror knappast du behöver försvara att ni köpt en liten stuga åt er son och försöker bistå honom i matchen mot en gubbe med en snik-BMW på tvären över två p-platser ..

Skämt åsido, att kliva in på dagens bostadsmarknad kräver föräldrar eller en lottovinst.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Tror säkert att han är en rättskaffens man och mitt inlägg var på gränsen vad som är acceptabelt, ber om ursäkt för detta. Nåväl, skitstövlar finns överallt som inget hellre vill än sätta sig på andra, tror att det är läge att sätta ner fötterna stenhårt i detta läge. Gå ut med en yxa hugg av slangjäveln om det upprepas är så jävla trött på den svenska syltryggsmentaliteten.

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Ingen fara. Ibland jäser det över hos oss alla! Sonen har försökt att prata själv, som sagt, men vissa lyssnar inte på protester från någon yngre utan anser sig ha någon företrädesrätt. Då kan det kännas svårt och jobbigt och det är skönt med någon som backar en.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M Molly123 skrev:
Ingen fara. Ibland jäser det över hos oss alla! Sonen har försökt att prata själv, som sagt, men vissa lyssnar inte på protester från någon yngre utan anser sig ha någon företrädesrätt. Då kan det kännas svårt och jobbigt och det är skönt med någon som backar en.
Ta fram yxan! :)

harry73 harry73 skrev:
även om reningsanläggningen går på högvarv
Inte av bevattning väl?

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu påstår jag inte att grannen får göra så eller att han är smidig på något sätt, men jag undrar lite vad TS gör om det börjar regna och fasaden blir blött. Hur hanterar hon då skadorna som uppstår och vem får betala skadestånd?

Jag tycker att det är ett väldigt litet grannproblem.
Man frågar en gång vänligt. Fortsätter det i alla fall kan man säga det igen (men inte så mycket oftare än så. Därefter får man acceptera att ni har olika syn på saken.
Då kan du kanske säga till eller stänga av vatten (ifall grannen inte är hemma) om det finns en extra anledning. T ex ni har tvätt på tork och den blir blött, eller ni sitter ute och blir blöta. Och skulle ni måla om boden, kan ni be grannen att inte vattna fasaden under torktiden.

Större än så är problemet inte.
Var bland det mest upprörande jag har läst på detta forum någonsin. Att folk tillåts bete sig som idioter och inte visar hänsyn gör mig förbannad på riktigt. Själv skulle jag plocka fram hillebarden och hugga slängjäveln i småbitar om det upprepades en endaste gång efter man har bett dem sluta att bevattna väggen.

• Gilla
marita08 och 3 till
  • Laddar…
C
M Molly123 skrev:
Nej, finns inget på papper om gränserna så tips på hur man löser detta? Finns bara i köpeavtalet att alla ska få en bit mark tilldelat.
Då har ni i så fall blivit "lurade". Man kan ha en exklusiv nyttjanderätt till en bit av föreningens mark men det måste i så fall framgå av upplåtelseavtalet. Styrelsen har normalt ingen rådighet över nyttjanderätten till föreningens mark, så nuvarande interimsstyrelsen kan inte dela upp/ut marken på något sätt. Det är en fråga för stämman (dvs medlemmarna) och beroende på omständigheterna krävs även särskild (2/3) majoritet och hyresnämndens godkännande för sådana beslut. Så det är inte bara att "tilldela" medlemmarna en bit mark.

• Gilla
joodå och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket för informationen cpalm! Det var faktiskt väldigt intressant och viktigt att veta när vi går vidare. Vet du var jag kan hitta någon källa på detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.