69 036 läst ·
148 svar
69k läst
148 svar
Granne tänker fälla mina träd
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Nej, det är inte så enkelt. Det är inte ovanligt att vägområdet inkräktar på privat mark. OM träden står inom vägområdet, så har väghållaren rätt (och kanske skyldighet) att ta bort dem oavsett vem som äger träden. Men vi vet inget om ev. vägområde från tråden.
Bästa svaret
Det framkom ju senare i tråden att träden växer precis vid staketet som står en halvmeter innanför TS tomtgräns. Det kan ändå eventuellt inkräkta på vägområdet, isåfall har grannen rätt att be kommunen om hjälp att få bort träden. Annars har grannen inga rättigheter alls.
Men det hade ju garanterat fungerat bättre att fråga om det är okej att ta bort dem....
Men det hade ju garanterat fungerat bättre att fråga om det är okej att ta bort dem....
Innanför fastighetsgränsen ialla fall.
Jag missade att det var förtydligat att träden står på TS fastighet.
Min fastighetsgräns går till mitten av en länsväg. Det är vanligt att det är så, vägar brukar inte dras på en speciell fastighet. Givetvis har då väghållaren rätt att ta ner träd på min fastighet som står i vägområdet. Samt att sätta upp viltstängsel och röja närmsta det, även på insidan.
I tex villaområde är det lite annorlunda, men även där kan vägområdet gå in på privat mark.
Om träden är ivägen för grannens trafik, så är det väl inte osannolikt att de står i vägområdet.
En bild vore bra.
Min fastighetsgräns går till mitten av en länsväg. Det är vanligt att det är så, vägar brukar inte dras på en speciell fastighet. Givetvis har då väghållaren rätt att ta ner träd på min fastighet som står i vägområdet. Samt att sätta upp viltstängsel och röja närmsta det, även på insidan.
I tex villaområde är det lite annorlunda, men även där kan vägområdet gå in på privat mark.
Om träden är ivägen för grannens trafik, så är det väl inte osannolikt att de står i vägområdet.
En bild vore bra.
Jag förstår inte...N Nybyggarens skrev:Jag får förtydliga lite så att alla förstår.
Träden är ca 10 år gamla, ca 3 meter höga.
Dessa började växa precis under mitt stängsel, men valde vägen upp på "utsidan" av stängslet.
Till saken hör att min tomtgräns går ca 50 cm utanför mina stängsel. Vilket jag informerade grannen om.
Vägen tillhör kommunen men vi grannar har skötseln om den (vad det nu kallas).
Han får gärna ta bort träden eftersom de inte betyder så mycket för mig och växer fult.
Jag blev bara sur på hans idiotiska framförhållning.
Men de moraliska och sociala bitarna ska vi inte ta med i denna tråd.
De jag funderar på av rent intresse, är de juridiska bitarna.
Vi har där alltså kommit fram till:
-Att bara kommunen får ta det som hänger över på kommunens mark.
-Att fri höjd på 4.5 meter över väg krävs.
Vad som återstår som ett frågetecken hos mig är när underhållsansvaret på en väg inte ligger hos kommunen.
Jag ser inte att det är en kommunal väg, kommunen verkar äga en del av marken under vägen men mer verkar det inte vara.
Vem sköter om vägen?
Är det en förening?
Enskilda grannar?
Vem betalar och varför gör ni det?
Jag tolkar som om det är en privat väg som drivs gemensamt och i samförstånd.
Om det nu är oklart och ni vill få klarhet vad som gäller ska ni väl starta en vägförening med en styrelse och andelstal.
Sedan kan ni på årsstämman diskutera vägområden och vilka träd som behöver tas bort.
/ATW
Jag undrar mest hur ett par ungträd som växer i ett staket kan hindra grannen att framföra ett fordon? Varför vill inte grannen ta ner staketet? Det är ju minst lika mycket i vägen kan man argumentera...
(framhåller att grannens argument haltar)
(framhåller att grannens argument haltar)
Sen blir det ju det här tråkiga samtalet om motorsågskort......
Ska grannen fälla träden på TS tomt så måste ju grannen ha "rätt" behörighet för motorsåg för att få göra det helt enligt reglerna.
Skulle grannen råka göra illa sig eller skada någon/något så kan det bli vissa problem om inte rätt behörighet finns.
Ska grannen fälla träden på TS tomt så måste ju grannen ha "rätt" behörighet för motorsåg för att få göra det helt enligt reglerna.
Skulle grannen råka göra illa sig eller skada någon/något så kan det bli vissa problem om inte rätt behörighet finns.
Visst hade det varit så om det varit stora björkar... men nu var det 3 meters björkar så en morakniv skulle väl vara snabbare än att rigga på sig skyddsutrustningen och tanka en motorsåg.perra i skogen skrev:
Sen blir det ju det här tråkiga samtalet om motorsågskort......
/ATW
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer