58 633 läst ·
78 svar
59k läst
78 svar
Granne styr vår Apple TV
Nu har jag inte sett om detta skrivits av någon annan tidigare. men jag var med om samma sak, och lusläste då bland inställningarna.
du kan stänga av det någonstans, där du kan välja om du kan påkalla anslutning genom samma nätverk eller/och om du är i närheten (bluetooth förmodligen). Så ställ in så att det bara går att ansluta genom att vara inne på samma wifi så blir det inga komplikationer!
du kan stänga av det någonstans, där du kan välja om du kan påkalla anslutning genom samma nätverk eller/och om du är i närheten (bluetooth förmodligen). Så ställ in så att det bara går att ansluta genom att vara inne på samma wifi så blir det inga komplikationer!
Komma överens? Är väl bara döpa den till "Varning virus" eller nått inge skulle väljaK klimt skrev:Exakt det som hände . Grannen försökte ansluta till vår Apple tv så vår tv bytte källa. Det fungerade förstås inte pga fel wi-fi , så grannen upprepade det en massa gånger. Varje gång fick vi byta åter till vanlig tv. Nu har vi pratat och jag har bytt namn på vår Apple tv så det inte händer igen. Modern teknik är märklig
Det är fullt möjligt att styra en Apple TV utanför sitt egna nätverk. Om man ställt in att Alla ska kunna göra det. Jag kan ha Wi-Fi avstängt på mobilen och fortfarande skicka tex Spotify till Apple TV.
Men för att förhindra detta, så bör man ändra:
Inställningar -> airplay och Homekit -> Tillåt åtkomst -> välj ”alla på samma nätverk”
Ställ in kod om så önskas.
Stäng även av ”Tillåt även andra i närheten..”
då kan bara alla på ditt nätverk styra din Apple TV, den dyker inte ens upp hos grannen.
Men för att förhindra detta, så bör man ändra:
Inställningar -> airplay och Homekit -> Tillåt åtkomst -> välj ”alla på samma nätverk”
Ställ in kod om så önskas.
Stäng även av ”Tillåt även andra i närheten..”
då kan bara alla på ditt nätverk styra din Apple TV, den dyker inte ens upp hos grannen.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Kolla så att du inte tillåter att vem som helst i närheten kan strömma innehåll på din AppleTV.
Denna inställning hittar du under Inställningar > AirPlay och HomeKit > AirPay: På > Tillåt åtkomst. Om det står ”alla” här kan du ändra till ”alla på samma nätverk” eller ”de som delar det här hemmet”.
Denna inställning kan visserligen vara bra att ha påslagen om du vill göra det enkelt för en vän att visa bilder på din tv utan att för den skull lämna ut lösenordet till ditt wifi.
Denna inställning hittar du under Inställningar > AirPlay och HomeKit > AirPay: På > Tillåt åtkomst. Om det står ”alla” här kan du ändra till ”alla på samma nätverk” eller ”de som delar det här hemmet”.
Denna inställning kan visserligen vara bra att ha påslagen om du vill göra det enkelt för en vän att visa bilder på din tv utan att för den skull lämna ut lösenordet till ditt wifi.
K klimt skrev:Vi tittar på "vanlig TV". Vi har en Apple TV ansluten. När man trycker i gång den så går vår TV automatiskt över så att den styrs av Apple TV. Nyss så ändrade vår TV läge till Apple TV utan att vi gjort något och det stod att den styrdes av XY, som är vår granne rakt ovanför, som ombads att skriva in lösenord. Vi gick tillbaka till vanlig TV, då hände det en gång till.
Litet märkligt och obehagligt. Kan man av misstag styra vilken Apple TV som helst och går signalerna fram genom olika lägenheter. Kan vi av misstag råka kopplas upp på grannens Apple TV?
Gå in i inställningar på din appen tv och låt bara fjärrkontroller få styra om de är på ditt lokala nätverk. Om det inte är inställt så så kommer alla åt din appleTV via bluetooth för att kunna para en remote.
Stäng av CEC funktionen i er TV och via "remotes and devices" i apple tvn så löser sig nog erat problem!K klimt skrev:Vi tittar på "vanlig TV". Vi har en Apple TV ansluten. När man trycker i gång den så går vår TV automatiskt över så att den styrs av Apple TV. Nyss så ändrade vår TV läge till Apple TV utan att vi gjort något och det stod att den styrdes av XY, som är vår granne rakt ovanför, som ombads att skriva in lösenord. Vi gick tillbaka till vanlig TV, då hände det en gång till.
Litet märkligt och obehagligt. Kan man av misstag styra vilken Apple TV som helst och går signalerna fram genom olika lägenheter. Kan vi av misstag råka kopplas upp på grannens Apple TV?
MVH
Micke
Den funktionen vill man ju ha. Bättre ställa in så obehörig inte kan styra..S sjodda78 skrev:
jag styr allt med kontrollen, en knapp på Apple remote för att stänga av (eller slå på) atv, tv och hemmabio. Utan CEC är det ju skit
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Vilket mög, tur man kör Kodi 
